Senaste nytt

Sämre intjäning till EuroBonus för SWISS business class från 27 oktober

Om jag inte fått allt om bakfoten så är det SAS EB som bestämmer hur många poäng man vill ge för respektive flyg, dvs inget som LH eller någon annan kan bestämma.

Njae, det är väl snarare så att flygande/utdelande carrier (LX i det här fallet) betalar krediterande carrier/FFP (SK EB i det här fallet) för mängden poäng som ska delas ut. Således bestämmer flygande/utdelande carrier också mängden poäng som ska delas ut.

Njae, det är väl snarare så att flygande/utdelande carrier (LX i det här fallet) betalar krediterande carrier/FFP (SK EB i det här fallet) för mängden poäng som ska delas ut. Således bestämmer flygande/utdelande carrier också mängden poäng som ska delas ut.

Har du källa på det?

Har du källa på det?

Nä, har fått det berättat för mig längs vägen så om någon har bevis/teorier om motsatsen så är jag idel öra.

Känns det orimligt att det skulle vara så? FF-programmet där poängen tjänas in får betala för bonusplatser, uppgraderingar och annat om poängen används. Pengarna för biljetten som genererar poängen tar den flygande carriern. Därför betalar den flygande carriern en liten del av biljettintäkten till FF-programmet för insättningen av poängen.

Tråkigt men kanske dessvärre inte helt oväntat :(

Jag kan inte annat än hålla med Paby, det borde vara den carrier som ger poäng som får betala dår dem. Dvs för en flygning utförd av LH som skall krediteras EB betalas av Lufthansa. Annars har jag väldigt svårt att se logiken bakom en del av de konstiga intjäningsregler som gäller (bland annat för Lufthansa där det finns maxtak inom Europa och lite olika regelverk beroende på inrikes eller utrikes resor). Likaså, varför skulle SAS ge full poäng på sträckor flugna av UA där SK och UA konkurrerar.

Likaså finns det väl avgifter i USA hos hyrbilsbolagen för att täcka kostnaderna med att dela ut FF-poäng till flygbolagsprogrammen vilket tyder på att den som ger poäng betalar för dem på något sätt.

Men, nu är det väl så att logik och flygbransch inte alltid passar ihop. :confused:

Det skulle dock vara kul att verkligen få veta hur det fungerar från någon i branschen (dock utan att nödvändigtvis avslöja vilka belopp det rör sig om). Liksom hur det egentligen förhåller sig avseende lounge-accesser...

Toppen