Senaste nytt

Säkert att lämna ut sina kortuppgifter?

bnr

Medlem
Därför var det ju oerhört konstigt att trådskaparen inte skrev ut vilket bolag det gällde. Då hade ni ju direkt kunnat säga vem det var och så hade det löst sig.

Men hur fick ni reda på vilken agent det gällde då Alex inte velat skriva ut det?
Jag fick höra av Damon, som inte är aktiv på forumet men som registrerade ett konto specifikt för att besvara detta, att det verkade råda förvirring kring det som tagits upp av TS. Som jag förstod det så var det en av Damons vänner som uppmärksammade honom om tråden.

Då jag har ett konto med lång historik på forumet och förhoppningsvis(?) anses vara trovärdig så valde jag att posta i tråden och "gå i god" för bolaget precis innan Damon själv registrerade ett konto för att besvara otydligheter/felaktigheter.

Det är inte konstigt att det blir så här när t.ex. TS delar fragment av information och själv inte är helt säker på vad som händer/hur säkerheten fungerar. Sedan spinner folk på BC vidare på detta och målar upp domedagsscenarier ganska snabbt, helt utan att själva ha full koll på hur tjänsten fungerar.

Jag kan tänka mig att du har begränsad förmåga att påverka designen på Travefys insamlingsformulär, men jag skulle vilja ge som en vänskaplig rekommendation att innan du länkar dit, så skriver du klart och tydligt vart kunden hamnar, varför, och hur datat hanteras.
Det framgår väldigt tydligt i mailet som man får från Lyxresan när man vill boka genom mha Lyxresan. Det är min personliga och högst subjektiva åsikt.
 

DamonLR

Ny medlem
Tack för dessa förtydliganden. Jag vill bara säga att ingen har angripit ditt företag; tråden här handlade om ifall det var rimligt att ange kortuppgifter hos en reseförmedlare som hölls oidentifierad, med några skärmdumpar som flera här (däribland jag) reagerade på såg ut som om de kom från en tjänst som kan användas av vem som helst för att (mer eller mindre) anonymt samla in data på internet. Alla här har varit på det klara med att det är normalt att lämna kortuppgifter när man bokar, men att det måste ske via en seriös part (såsom det nu har framkommit att det gör i detta fall).

Jag kan tänka mig att du har begränsad förmåga att påverka designen på Travefys insamlingsformulär, men jag skulle vilja ge som en vänskaplig rekommendation att innan du länkar dit, så skriver du klart och tydligt vart kunden hamnar, varför, och hur datat hanteras.
Stort tack för tips. Jag ska bli ännu tydligare i att informera vilken roll Travefy spelar i det hela, man kan aldrig vara övertydlig :)
 

Rickard_O

Medlem
Kan bara hålla med bnr, mycket spekulationer som inte leder till något.

Jag har bokat med Lyxresan utan några som helst problem. Finns ingen jag hellre bokar med om jag ska ha friktionsfritt och bra upplevelser.

Rekommenderas starkt!
Det är väl ingen som spekulerat kring själva resebyrån i sig utan tillvägagångssättet som ringer en del red flags när man inte har helhetsbilden.

Jag slängde iväg tråden till en på fraudavdelningen på en av storbankerna här i Sverige och fick bara ett stort garv tillbaka med den lilla info som fanns att tillgå då, om någon som jobbar med fraud ryggar tillbaka hade jag också gjort det.
Skulle säga att folks reaktioner och råd har varit fullt rimliga och i linje med hur mycket dom hade att gå på.

Att folk här på forumet är på tårna är ju bara bra och för att vara lite ärlig så får nog trådskaparen ta på sig lite av hur uppförstorat det blev när man inte nämner vad det är för resebyrå, folk tänker ju det värsta direkt vilket är fullt rimligt.

Finns säkert fler på forumet som använt sig av samma resebyrå tidigare och hade kunnat vara inlägg #2 som va "Dom är legit, kör du!" om man hade haft hela bilden klar från början.
 
Jag fick höra av Damon, som inte är aktiv på forumet men som registrerade ett konto specifikt för att besvara detta, att det verkade råda förvirring kring det som tagits upp av TS. Som jag förstod det så var det en av Damons vänner som uppmärksammade honom om tråden.

Då jag har ett konto med lång historik på forumet och förhoppningsvis(?) anses vara trovärdig så valde jag att posta i tråden och "gå i god" för bolaget precis innan Damon själv registrerade ett konto för att besvara otydligheter/felaktigheter.

Det är inte konstigt att det blir så här när t.ex. TS delar fragment av information och själv inte är helt säker på vad som händer/hur säkerheten fungerar. Sedan spinner folk på BC vidare på detta och målar upp domedagsscenarier ganska snabbt, helt utan att själva ha full koll på hur tjänsten fungerar.


Det framgår väldigt tydligt i mailet som man får från Lyxresan när man vill boka genom mha Lyxresan. Det är min personliga och högst subjektiva åsikt.
Håller helt med i allt, förutom att folk har spunnit vidare. Jag tycker de allra flesta råd har varit lugna och sansade utifrån den information som fanns. Vi frågade också om vilken byrå det handlade om, för då hade man ju kunnat se efter själv.

Detta visar ju vikten av att dela all information, nu blev någon form av hänsyn till resebyrån helt tvärtom. Hade namnet skrivits ut direkt så hade någon tillförlitligt person sagt att det var ok att köra på.
 

sembl

Medlem
Jag har använt mig av ovan resebyrå nu under några år och det har aldrig varit något strul eller att jag har fått mina kortuppgifter på vift.

Hade man nämnt byrån i samband med frågan så hade vi sluppit massa spekulationer utan vi som använt oss av den kunde berätta om våra erfarenheter.
 

Alex H

Medlem
Denna tråd har uppenbarligen spårat ur. Ska därför försöka svara på grundfrågan...

Jag har själv använt samma agent för ett antal bokningar på dyrare hotell. Det är inga konstigheter över huvud taget att en byrå/agent behöver tillgång till kortuppgifter som ska förmedlas vidare till hotellen som senare debiterar kunden direkt.

Precis som det har framkommit i tråden så använder byrån i fråga Travefy (PCI-Compliant).

Enormt mycket spekulationer som riskerar att felaktigt smutskasta ett litet bolag.
Det var därför jag inte ville skriva vilket företag det var. Jag är ny inom detta och medveten om att jag för det mesta har fel, vilket även visades denna gång. Jag var osäker och ville få hjälp med att kolla hur säker det är att lämna ut sina kortuppgifter och jag fick också hjälp av er här att Travefy.com är ett säkert sätt och jag bokade och har fått allt bekräftad av hotellen att allt är klart.

Hej!
Jag har blivit informerad om att min verksamhet som enskild lyxreserådgivare har uppmärksammats här och jag ville bara ta tillfället i akt och klargöra ett antal detaljer.

Jag driver en liten en-mansbyrå (lyxresantravels.com), och genom detta är jag kopplat till ett antal lyxresekonsortieprogram där jag kan erbjuda förmåner och rabatter på lyxhotell, bland annat hos kedjor som Shangri-La, Hilton, Marriott, Four Seasons, Virtuoso och så vidare. Hela value proposition här handlar om personlig service, och målbilden är inte att vara en jätte.

För att genomföra bokningar krävs alltid en kreditkortsgaranti och den insamlas via Travefy som är ett verktyg för enskilda lyxreserådgivare. Travefy’s kortinsamling är 100% PCI-compliant och behöver därför följa alla krav på hantering av betalningsuppgifter som vilken annan resebyrå som helst. Det är viktigt att förtydliga att det tvärtemot vad som sägs ovan inte är ett “vanligt formulär” utan ett krypterat betalforumlär.

För den som vill läsa mer om hur Travefy hanterar kreditkortsuppgifter kan man göra detta här: https://intercom.help/travefy/en/articles/472368-how-travefy-keeps-your-data-secure

Det finns ett antal personer på BC som redan har använt mina tjänster och säkert kan gå i god för mig.

Jag önskade mest förtydliga detta så att det inte sker knasiga spekulationer.

Allt gott,
Damon
Hej Damon!
Ursäkta om jag har ställt till det för dig. Jag har försökt att hålla dig utanför när jag ställde frågan om hur säkert det är att lämna ut sina kortuppgifter för att jag vet att det kan bli en massa spekulationer. Även om jag fick många olika svar så fick jag svar på att Travefy är säker och jag fullföljde till slut bokningen.

Vill förklara för er andra vad som hände mellan mig och Damon. När jag blev osäker så förklarade Damon för mig hur säker Travefy var och sade även att jag skulle boka via de större sajterna om jag kände mig osäker. Damon hade lagt en massa tid på mina bokningar och när jag var osäker så bestämde vi att avbryta. Jag gillade verkligen Damons service och ville ha hans hjälp med framtida bokningar. Till slut kontaktade jag Damon igen och bad honom om en sista chans och han hjälpte mig boka.

Det som gjorde mig osäker från början var att jag inte förstod, och fortfarande inte förstår, varför Damons verksamhet Lyxresan Travels inte är mer omnämnd här, jag har bara hittat en kommentar om Lyxresan här i Businessclass. Hittar en massa inlägg om bokningar via hotels, Agoda..... eller boka direkt med hotellen men inget om Lyxresan. Inte bara det att Damon erbjuder en grymt trevlig och snabb service, han är även billigare och mycket smidigare. På dessa 10 nätter får jag samma pris som på hotels.com plus allt detta:
- 100 SGD hotellkrediter, totalt 200 SGD (två hotell)
- tidig incheckning och sen utcheckning
- frukost ingår
- välkomstpaket
- rumsuppgradering
- medlemspoäng i hotellens program
- enda minus är hotels 10 få 1

Nu känns det faktiskt riktigt bra för jag tror att detta faktiskt kan vara bra "reklam" för Lyxresan Travels, vilket jag tycker Damon förtjänar. Och om inte Damon säger ifrån kommer jag framöver lägga upp lite info så fler kan få hjälp av Lyxresan

Känns bra nu, ena bokning redan i Marriotts sida

Visa bifogad bild 152270
Nu även den andra bokningen inne i hotellets sajt

Så vilket bolag använde du?
Lyxresan Travels, kan verkligen rekommendera. Jag har varit jobbig och ställt en massa "dumma" frågor och alltid fått grym och snabb service

Kan bara hålla med bnr, mycket spekulationer som inte leder till något.

Jag har bokat med Lyxresan utan några som helst problem. Finns ingen jag hellre bokar med om jag ska ha friktionsfritt och bra upplevelser.

Rekommenderas starkt!
Håller verkligen med, tycker bara det är konstigt att det inte skrivs mer om Lyxresan här i forumet. Är det för att nästan alla här är så duktiga att de gillar boka allt själva? Jag gillar när Lyxresan fixar allt kontakt med hotellen. Ska bli skönt framöver att slippa tänka på hotellen vid framtida resor

Därför var det ju oerhört konstigt att trådskaparen inte skrev ut vilket bolag det gällde. Då hade ni ju direkt kunnat säga vem det var och så hade det löst sig.

Men hur fick ni reda på vilken agent det gällde då Alex inte velat skriva ut det?
Ville inte skriva ut det från början för att jag ville ha en massa negativa kommentarer om bolaget för jag vet att jag inte kan mkt om detta och att jag säkert hade fel.

Jag fick höra av Damon, som inte är aktiv på forumet men som registrerade ett konto specifikt för att besvara detta, att det verkade råda förvirring kring det som tagits upp av TS. Som jag förstod det så var det en av Damons vänner som uppmärksammade honom om tråden.

Då jag har ett konto med lång historik på forumet och förhoppningsvis(?) anses vara trovärdig så valde jag att posta i tråden och "gå i god" för bolaget precis innan Damon själv registrerade ett konto för att besvara otydligheter/felaktigheter.

Det är inte konstigt att det blir så här när t.ex. TS delar fragment av information och själv inte är helt säker på vad som händer/hur säkerheten fungerar. Sedan spinner folk på BC vidare på detta och målar upp domedagsscenarier ganska snabbt, helt utan att själva ha full koll på hur tjänsten fungerar.


Det framgår väldigt tydligt i mailet som man får från Lyxresan när man vill boka genom mha Lyxresan. Det är min personliga och högst subjektiva åsikt.
Tack för att du steppade fram. Jag var osäker hur tjänsten funkade men fattade sen när någon här nämnde Travefy och jag googlade upp.

Det är väl ingen som spekulerat kring själva resebyrån i sig utan tillvägagångssättet som ringer en del red flags när man inte har helhetsbilden.

Jag slängde iväg tråden till en på fraudavdelningen på en av storbankerna här i Sverige och fick bara ett stort garv tillbaka med den lilla info som fanns att tillgå då, om någon som jobbar med fraud ryggar tillbaka hade jag också gjort det.
Skulle säga att folks reaktioner och råd har varit fullt rimliga och i linje med hur mycket dom hade att gå på.

Att folk här på forumet är på tårna är ju bara bra och för att vara lite ärlig så får nog trådskaparen ta på sig lite av hur uppförstorat det blev när man inte nämner vad det är för resebyrå, folk tänker ju det värsta direkt vilket är fullt rimligt.

Finns säkert fler på forumet som använt sig av samma resebyrå tidigare och hade kunnat vara inlägg #2 som va "Dom är legit, kör du!" om man hade haft hela bilden klar från början.
Du har rätt att det var mitt fel att det blev uppförstorat men skulle jag göra om det så hade jag ändå inte nämnt vilket bolag. Jag visste inte från början hur det funkade med att ge ut kortuppgifter och jag ville inte "sänka" ett litet bolag ifall jag hade fel.
 
Toppen