Senaste nytt

Säkert att lämna ut sina kortuppgifter?

Alex H

Medlem
Sajten har funnit i flera år och verkar vara säker https://www.scamadviser.com/check-website/travefy.com
Ser nu att det är via travefy.com. Då borde det väl vara säker? Vad säger ni?


Skärmavbild 2024-04-16 kl. 16.46.43.jpeg
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alex H

Medlem
Hotels.com använder en säker kortlösning där du visserligen matar in kortuppgifter men de hanteras sedan på ett säkert sätt och hamnar inte hos någon liten firma med 1 anställd som kan göra vad som helst med dina uppgifter.

Alla köp online så måste du skriva in dina kortuppgifter på något sätt, men alla seriösa handlare så görs detta som en betalning via säker källa och kryptering mm, tex Klarna är ett företag som erbjuder dessa tjänster som sedan företag xyz kan nyttja för att göra en säker betalning över nätet.

Sen förstår jag inte varför du inte bara säger vilken resebyrå det gäller. Vi är många här som kan hjälpa dig och göra research och någon annan kanske har nyttjat samma resebyrå och har positiv eller negativ feedback. Om det är en oseriös resebyrå så finns det ju ingen anledning till att skydda denna resebyrå, om den är helt legit så är det bra om flera andra kan nyttja den om behov finns.
Vill inte säga för det känns som jag "hänger" ut agenten, tycker han är supertrevlig och vill inte förstöra hans verksamhet om det nu är jag som har fel
 

Alex H

Medlem
När du klickar på knappen i mailet kommer du till en webbsida med det där formuläret som du har skickat en bild på. Någon form av hemsida är det ju iaf. Det är ju egentligen trovärdigheten i den som vi försöker utvärdera och det är svårt utan tillgång till den adressen.

Jag antog att den hemsidan som formuläret ligger på är https://travefy.com eftersom de skriver att de använder den leverantören. Detta är ju också en tjänst som de tillhandahåller: https://travefy.com/crm



Så ligger formuläret på någon konstig adress? Suspekt. Ligger formuläret hos Travefy eller något dotterbolag? Antagligen legitimt om än lite dumt uppsatt.
Ser nu att länken är till travefy.com

Skärmavbild 2024-04-16 kl. 16.46.43.jpeg
 

palmen

Moderator
Vill inte säga för det känns som jag "hänger" ut agenten, tycker han är supertrevlig och vill inte förstöra hans verksamhet om det nu är jag som har fel
Om agenten håller på med "dumheter" är det ju bra om vi kan varna andra.
Om allt är enligt konstens alla regler och helt ok är det ju perfekt om flera kan få ta del av en bra travel agent som kan lösa saker.
Ingen verksamhet kommer bli förstörd om man har rent mjöl i påsen.
 

Alex H

Medlem
Om agenten håller på med "dumheter" är det ju bra om vi kan varna andra.
Om allt är enligt konstens alla regler och helt ok är det ju perfekt om flera kan få ta del av en bra travel agent som kan lösa saker.
Ingen verksamhet kommer bli förstörd om man har rent mjöl i påsen.
Du har rätt men det jag var rädd att det skulle börja skrivas mkt negativt innan det kommit fram om det är en bra/dålig agent. Än så länge verkar det gått bra, att jag hade fel som inte litade på honom. Men det har ändå varit bra med detta inlägg, lärt mig mkt av er.
 

Alex H

Medlem
Så vilket bolag använde du?
Denna agent är helt suverän. Jag har varit skitjobbig och ställt en massa frågor och han har varit grym varje gång. Han är i Thailand nu och ändå fixade han bokningarna vid midnatt. Bookningen hos Marriott är inlagd på deras sajt och agenten sade att Shangri-La dröjer alltid lite, kommer få bekräftelser imorgon. Jag har sökt om detta bolag och bara hittat det blivit nämnd en gång här i businessclass.

När jag fått bekräftat att allt är klart kommer jag skriva vilket bolag, vill verkligen rekommendera honom. Tycker bara det är konstigt att man knappt hittar någon recension om detta bolag
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen