Senaste nytt

Säkert att lämna ut sina kortuppgifter?

Alex H

Medlem
Går emot resten och tycker inte det ser särskilt konstigt ut. Formuläret där man fyller i sina kortuppgifter ser inte annorlunda ut än andra kortbetalningar, så att det är i form av ett formulär höjer inga flaggor.

Sen att det inte är ett optimalt arbetssätt ur ett säkerhetsperspektiv må hända. Det är inte optimalt att banken ibland ringer upp dig heller eftersom det normaliserar konceptet att banker ringer och därmed ökar risken för att folk faller för bedrägerier. Det är inte optimalt att vissa hotell förvarar ditt pass i en osäker låda. Det är inte rimligt att en fastighetsmäklare förvarar alla sina kunders nycklar i handskfacket på bilen. Men ibland ser verkligheten ut så och det är i mitt tycke ibland bättre att acceptera det än att lägga för mycket energi på att leta upp ett alternativ.

Jag hade dubbelkollat att länken du har fått till formuläret faktiskt går till travefy.com, och om så är fallet antagligen accepterat denna lösning. Detta förutsätter att du redan har kollat upp och litar på resebyrån också.

Gånger där man ska uppge sina kortnummer över mail eller i ett klassiskt Google Formulär går bort, men detta verkar ju faktiskt vara en del av en betallösning. Då är det inte så skumt att man får en betallänk. Den tjänsten erbjuder ju både PayPal, iZettle och Stripe också.

PS, just att låta bli CVC-koden tycker jag däremot inte är så mycket till argument. Det går att dra pengar från ett kort utan den också även om det begränsar möjligheterna något.
Det var ingen länk till travefy.com, han bad mig sajten att kolla på och jag vet inte hur jag ska kolla om han faktiskt använder travefy i den länken jag ska lämna kortuppgifterna
 

TP12

Medlem
Kollade classictravel, de hade bara fyra hotell i Singapore
Hur många ska du bo på då? Utgick från det du hade i ditt startinlägg (kollade bara det första).

edit: Men ser att jag läste fel om priset. Det är samma pris. Missade extrasängen.

1713250511370.png
 

Alex H

Medlem
Hur många ska du bo på då? Utgick från det du hade i ditt startinlägg (kollade bara det första).

edit: Men ser att jag läste fel om priset. Det är samma pris. Missade extrasängen.

Visa bifogad bild 152256
Stort tack för du lade tid på kolla upp. Du har rätt med priset, 4005 SGD, fick exakt samma pris av agenten. Vi är två sällskap, den på två personer går på 4005 SGD och 4 724 SGD för andra sällskapet på tre personer, fast då ingår uppgradering till nästa nivå (ej viktigt), frukost, fri avbokning till 10 dec, 100 SGD hotellkredit och tidig/sen in/utcheckning (ej viktigt).
 

mrestes

Medlem
Det var ingen länk till travefy.com, han bad mig sajten att kolla på och jag vet inte hur jag ska kolla om han faktiskt använder travefy i den länken jag ska lämna kortuppgifterna
Nu tycker jag det är konstigt. Han bör kunna ge dig en länk direkt till travefy.com där du själv mata in dina kortuppgifter. Det hela känns antingen så att det är
1. En reseagent med riktigt dåligt tänk bakom säkerhet
2. En reseagent som är riktigt snål och vill inte betala för att ha säkra system
3. En riktigt okunnig reseagent
4. Bedrägeri

För mig spelar det ingen roll vilket det är. Jag skulle gå någon annanstans. För många risker oberoende av vad som är problemet. Använd google translate eller en god vän om du har svårt med engelska. Kan du eventuellt använda AMEX travel för att boka. Om du har platinum kan du säkert hitta en bra deal på något hotell i Singapore? Även utan Platinum har de kanske ett bra pris.
 

hco

Medlem
@Alex H , om nu språket (engelska) känns utmanande -- har du testat att använda översättningsfunktionen som numera finns inbyggd i många webläsare? Tex Chrome.

Då maskinöversätts hela websidan direkt till det språk som du nu vill läsa på. Svenska eller något annat språk som du kanske behärskar.

Jag tänker att det kunde lösa knuten som får dig att välja bort att boka direkt med hotell eller på större och mer välrenommerade sajter.

Maskinöversättning från engelska till svenska är mycket bättre nu än förr i tiden.
 

Hachans

Medlem
Alex, i all välmening.

Gå ner till närmaste Ticket och boka med svenskspråkig personal.

Det är inte allt värt all krångel och stress för dig. Det kommer blir dyrare men hur lång tid har du lagt på att försöka lösa detta på sätt som är krångliga och du inte riktigt förstår?

Så kan du betala med kort i deras terminal eller mot faktura om du hellre vill det.
 

palmen

Moderator
Men när vi bokade betala på hotellet hos hotels.com så var man också tvungen att lämna sina kortuppgifter. Fast där känns det mkt tryggare.
Hotels.com använder en säker kortlösning där du visserligen matar in kortuppgifter men de hanteras sedan på ett säkert sätt och hamnar inte hos någon liten firma med 1 anställd som kan göra vad som helst med dina uppgifter.

Alla köp online så måste du skriva in dina kortuppgifter på något sätt, men alla seriösa handlare så görs detta som en betalning via säker källa och kryptering mm, tex Klarna är ett företag som erbjuder dessa tjänster som sedan företag xyz kan nyttja för att göra en säker betalning över nätet.

Sen förstår jag inte varför du inte bara säger vilken resebyrå det gäller. Vi är många här som kan hjälpa dig och göra research och någon annan kanske har nyttjat samma resebyrå och har positiv eller negativ feedback. Om det är en oseriös resebyrå så finns det ju ingen anledning till att skydda denna resebyrå, om den är helt legit så är det bra om flera andra kan nyttja den om behov finns.
 

Hachans

Medlem
Hotels.com använder en säker kortlösning där du visserligen matar in kortuppgifter men de hanteras sedan på ett säkert sätt och hamnar inte hos någon liten firma med 1 anställd som kan göra vad som helst med dina uppgifter.

Alla köp online så måste du skriva in dina kortuppgifter på något sätt, men alla seriösa handlare så görs detta som en betalning via säker källa och kryptering mm, tex Klarna är ett företag som erbjuder dessa tjänster som sedan företag xyz kan nyttja för att göra en säker betalning över nätet.

Sen förstår jag inte varför du inte bara säger vilken resebyrå det gäller. Vi är många här som kan hjälpa dig och göra research och någon annan kanske har nyttjat samma resebyrå och har positiv eller negativ feedback. Om det är en oseriös resebyrå så finns det ju ingen anledning till att skydda denna resebyrå, om den är helt legit så är det bra om flera andra kan nyttja den om behov finns.

Vissa av de stora lämnar vidare dina uppgifter i klartext, exempelvis booking.com om du väljer att betala på plats. Dessa har sedan all potential i världen att hamna i fel händer pga slarvig hotellpersonal etc. Det var en stor skandal kring detta för några år sen.

Vid förbetalning finns ingen risk, hotellen får ett virtuellt kort att ta betalt från.
 
Toppen