Senaste nytt

Säkert att lämna ut sina kortuppgifter?

Alex H

Medlem
Fick dessa svar av agenten. Vet bara inte hur jag ska kolla upp det travefy.com. Är det inte OK att lämna ut kortuppgifter om man inte behöver lämna ut CVC-koden?

IMG_0722.jpeg

IMG_0723.jpeg
 
Vad har den resebyrå för recensioner som du tänkte boka via?

Svårt när du inte vill skriva namnet på den, men du får ju göra bakgrundsvillkor av byrån också.
 
Går emot resten och tycker inte det ser särskilt konstigt ut. Formuläret där man fyller i sina kortuppgifter ser inte annorlunda ut än andra kortbetalningar, så att det är i form av ett formulär höjer inga flaggor.

Sen att det inte är ett optimalt arbetssätt ur ett säkerhetsperspektiv må hända. Det är inte optimalt att banken ibland ringer upp dig heller eftersom det normaliserar konceptet att banker ringer och därmed ökar risken för att folk faller för bedrägerier. Det är inte optimalt att vissa hotell förvarar ditt pass i en osäker låda. Det är inte rimligt att en fastighetsmäklare förvarar alla sina kunders nycklar i handskfacket på bilen. Men ibland ser verkligheten ut så och det är i mitt tycke ibland bättre att acceptera det än att lägga för mycket energi på att leta upp ett alternativ.

Jag hade dubbelkollat att länken du har fått till formuläret faktiskt går till travefy.com, och om så är fallet antagligen accepterat denna lösning. Detta förutsätter att du redan har kollat upp och litar på resebyrån också.

Gånger där man ska uppge sina kortnummer över mail eller i ett klassiskt Google Formulär går bort, men detta verkar ju faktiskt vara en del av en betallösning. Då är det inte så skumt att man får en betallänk. Den tjänsten erbjuder ju både PayPal, iZettle och Stripe också.

PS, just att låta bli CVC-koden tycker jag däremot inte är så mycket till argument. Det går att dra pengar från ett kort utan den också även om det begränsar möjligheterna något.
 
Toppen