Senaste nytt

Säkert att lämna ut sina kortuppgifter?

Alex H

Medlem
Jag ska boka hotellrum via en reseagent. Fick ett mejl med en länk där jag ska klicka vidare för ge mina kortuppgifter. Är detta vanligt och är det säkert?

Nu kommer jag säkert få många frågor varför boka via en agent och inte via bokningssidor eller direkt hos hotellen? Har förr alltid bokat hos hotels.com men tycker deras service blivit sämre och jobbigt boka direkt hos hotellen pga kass engelska. Tycker det är smidigt med en agent och det känns som jag hittat en som kan hjälpa mig med alla mina framtida bokningar. Inget stort bolag, blir därför lite orolig med att ge ut mina kortuppgifter trots att länken ser proffsigt ut.


Mejlet
Skärmavbild 2024-04-15 kl. 21.10.38.png



Skärmavbild 2024-04-15 kl. 21.07.39.png

Skärmavbild 2024-04-15 kl. 21.07.52.png

Skärmavbild 2024-04-15 kl. 21.08.08.png
 
Om de använder en känd leverantör för kortbetalningar så är det OK eftersom byrån inte har tillgång till kortuppgifterna. Om de själva hanterar kortbetalningar behöver byrån vara PCI-DSS certifierade. Är byrån inte det är det ej OK.

Kanske står något om det någonstans på sajten?
 

Alex H

Medlem
Vad är namnet på resebyrån?

Om du anser att din engelska är dålig, är det inte värre att använda ett litet bolag som tydligen blandar svenska och engelska. Lätt att du missförstår/missar något då?
Vill inte nämna namnet. Det är ett mkt litet bolag, skulle gissa enmansbolag, som har gett grym service. Vill inte "hänga" ut ifall det är något missförstånd från min sida.
 

Alex H

Medlem
Om de använder en känd leverantör för kortbetalningar så är det OK eftersom byrån inte har tillgång till kortuppgifterna. Om de själva hanterar kortbetalningar behöver byrån vara PCI-DSS certifierade. Är byrån inte det är det ej OK.

Kanske står något om det någonstans på sajten?
Hittar inget om PCI-DSS på sajten och känner inte igen leverantören för kortbetalningen, står bara från forms@tripplans.co i länken
 

ekf

Medlem
Jag är kanske lite av det försiktigare slaget, men jag hade inte fyllt i mina kortuppgifter på en site som ser ur sådär... Särskilt inte med den där mailadressen... Det är något som känns fel.
 

Alex H

Medlem
Jag är kanske lite av det försiktigare slaget, men jag hade inte fyllt i mina kortuppgifter på en site som ser ur sådär... Särskilt inte med den där mailadressen... Det är något som känns fel.
Ska imorgon ringa till Amex och höra vad de säger innan jag ger ut kortuppgifterna
 

lillemannen

Medlem
Vill inte nämna namnet. Det är ett mkt litet bolag, skulle gissa enmansbolag, som har gett grym service. Vill inte "hänga" ut ifall det är något missförstånd från min sida.
Gör det ABSOLUT inte. Det är så här det fungerar super service sen är dina kortuppgifter över allt där dessa inte skall vara i framtiden.
Betala lite mera för en säker betalning.
 
Toppen