Senaste nytt

Säkerhetstips gällande hotell från tidigare säkerhetsofficer

igelkotten

Medlem
På temat "boka i förväg" när man bokar via någon bokningstjänst som Hotels.com eller liknande.

Det finns ofta valet att betala direkt, eller på hotellet. Väljer man att betala direkt så sker det på ett säkert sätt precis som annan webbhandel (https). Väljer man att betala på plats så garanterar man rummet med sitt kreditkort. Det finns då inget som garanterar att dina kreditkortsuppgifter hanteras på ett säkert sätt av hotellet. I värsta fall skrivs det ut och hamnar i en pärm i receptionen.

Jag använder alltid mitt Revolut där jag har max några tusen kronor som ett sätt att hantera risken med att någon random har mina kortuppgifter. Anledningen till att jag har några tusen är för att många hotell gör en körning av korten någon dag innan ankomst där de testar en reservation av en natts kostnad.
 

ekf

Medlem
Jag använder alltid mitt Revolut där jag har max några tusen kronor som ett sätt att hantera risken med att någon random har mina kortuppgifter. Anledningen till att jag har några tusen är för att många hotell gör en körning av korten någon dag innan ankomst där de testar en reservation av en natts kostnad.
Det jag gjort några gånger är att ha ett virtuellt ”boka-hotell-kort” hos Revolut, med en utgiftsgräns satt på lagom summa… (då behöver man inte begränsa saldot på kontot)
 
Toppen