Senaste nytt

Säkerhetskontrollen - Medicinska hjälpmedel

Trooper

Medlem
Även om jag igentligen anar att ett läkarintyg är att föredra oavsett så måste jag fråga om någon här ändå vet hur detta problem hanteras i säkerhetskontrollen, oavsett intyg eller inte.

Är så att jag var inblandad i en trafikolycka för en stund sedan där jag fick frakturer i en ryggkota. Fick en trepunktskorsett som ska bäras dygnet runt och endast får tas av i samband med dusch och då med hjälp av någon annan. Någon som kan tänkas veta hur detta hanteras i säkerhetskontrollen. Tvingas man ta av den eller kan dom ändå kontrollera mig. Det är inte direkt så att man kan gömma något i den.

Ska ju leva med denna ett tag nu och har några resor inplanerade. Är inte direkt sugen att börja stöka med att ta av och på den i det stök och bök som ibland kan vara bland stressade medpassagerare vid säkerhetskontrollen.

Med hygglig kännedom om såväl ryggfrakturer som flygande törs jag påstå att korsetten går att ta av i samband med säkerhetskontroll om så krävs, utan att din hälsa äventyras.

Ja själv är jag ingen läkare så jag lyssnade bara på vad ortopeden sa. :)

Burstfraktur kota T12. Är det fortfarande riskfritt?

Alla flygbolag erbjuder någon form av ledsaga från incheckning till planet för diverse olika anledningar.
I säkerhetstskontrollen så hjälper dom till om det skulle bli aktuellt att plocka av korsetten.
Gå in på hemsidan av flygbolaget ni bokat biljetten med och läs på samt att man bokar där också i manage my booking alternativt via kundtjänst.

Nedanstående länk till SAS motsvarighet för rörelsehindrade personer.

Ja själv är jag ingen läkare så jag lyssnade bara på vad ortopeden sa. :)

Burstfraktur kota T12. Är det fortfarande riskfritt?
Detta skrivs med sedvanliga friskrivningsklausuler för medicinska råd i ett nätforum:

Korsettbehandling vid den typ av fraktur du har är omdiskuterat och saknar bra stöd i forskningen. På många håll i landet använder man inte korsett alls vid sådana frakturer. Personen före dig i säkerhetskontrollen kan alltså rent teoretiskt ha en likadan fraktur men bo i en annan region.

Toppen