Senaste nytt

Säkerhetskontroll på Kastrup (CPH)

Jag har motsvarande fråga fast omvänt och gällande SIN. Konfiskerar de vätskor som är förslutna på en flygplats i EU?
Det är normalt inget problem eftersom du inte behöver passera en säkerhetskontroll när du reser ut från Schengen (undantaget USA).

Byter du i ett EU land accepterar de för övrigt taxfree inköp som gjorts inom 24 timmar i andra EU-länder, förutsatt att påsen är försluten med ett kvitto, om du skulle tvingas passera ytterligare en säkerhetskontroll.

Håller med om att personalen i säkerhetskontrollen är väl nitiska - senast (sista gången?) jag passerade
bråkade de för att jag inte tömt fickorna ordentligt - hade näsduken kvar i fickan vilket tydligen var ett
stort problem..??? Riktigt tråkig attityd, vilket gör att man gärna byter flyg på annat håll än CPH.

Sist jag flög genom Köpenhamn inkommande från New York blev jag mycket förvånad över att det fanns en säkerhetskontroll vid ankomst. Först fick jag en utskällning, sen så konfiskerade personalen en liten flaska vatten som jag köpt airside på EWR.

Hmmm, så det räcker inte med att påsen är förseglad på rätt sätt? Med kvittot synligt om i vilken taxfreebutik den är inköpt i?? Har inte köpt någon taxfree på ett tag, så jag har inte koll på reglerna längre.

Fick bassning för ett par år sedan vid en transfer i FRA till USA. Kontrollen där "visste" först inte att Arlanda var en flygplats och att Stockholm och Sverige var del av EU. Stod på mig och till slut kom de på att påsen var ok enligt reglerna och att ARN "faktiskt" var en flygplats där man kunde köpa taxfree om man var på väg utanför EU via FRA ... men, nästa gång... ajabajja! :)

Sist jag flög genom Köpenhamn inkommande från New York blev jag mycket förvånad över att det fanns en säkerhetskontroll vid ankomst. Först fick jag en utskällning, sen så konfiskerade personalen en liten flaska vatten som jag köpt airside på EWR.

Det verkar vara lite si och så det där.

Senaste när jag hade transfer i Kastrup och fså fanns det en kontroll (argh!) men så släppte dom igenom min spritpåse från EWR.

Resa från flygplats utanför EU till Sverige, med byte av flygplan i annat EU-land
Du kan inte ta med dina taxfreepåsar med undantag för om du reser från Singapore, Kroatien, Malaysia, USA och Kanada, se nedan.

I kontrollen på Schipol nyss så nöjde sig kontrollanten att fråga var jag köpt flaskan, och tittade inte på något kvitto eller liknande när jag svarade Malaysia.

Detta gäller alltså enbart tax-free varor köpta i ett land utanför EU men som passerar genom två EU-länder innan ankomst?

Toppen