Senaste nytt

Säkerhet tåg vs. flyg

Mike@GOT

Medlem
Så länge vissa bagagelastarna kan stjäla saker från incheckat bagage obevakat, kan de också putta in grejer obevakat om de vill.

Vad skulle det vara, menar du? Det är ju inte direkt så att personalen kan smuggla in bomber på flygplatsområdet.

Du måste skilja på säkerhetskontroller och på säkerhet. Dessutom är det skillnad på security och safety, vilka översätts med samma ord på svenska, säkerhet. Stölder hamnar under security, attentat under safety.

Kanske är petig med detaljerna, men det är fel. Security är allt som har med brottslig verksamhet att göra, till exempel bråk i gaten eller ett attentat mot ett flygplan. Safety är övrig säkerhet, till exempel haverier till följd av tekniska fel, personskador på marken, eller andra incidenter som inte kan härledas till brottslig verksamhet.

 

Dr. Miles

Expert
Vad skulle det vara, menar du? Det är ju inte direkt så att personalen kan smuggla in bomber på flygplatsområdet.
Man skulle kunna vara kompis med säkerhetsvakten som kontrollerar personalen vid in-/utgång.
Annars hur sjutton kan de stjäla en incheckad storformat TV och ta ut den från flygplatsområdet?

Det är helt omöjligt att säkra tåg. De går på räls i marknivå som i princip inte är bevakad.
I kriget konst säger man att den som attackerar kan välja vilken front (plats) man attackerar men den som försvarar kan inte välja.
 

Mike@GOT

Medlem
Man skulle kunna vara kompis med säkerhetsvakten som kontrollerar personalen vid in-/utgång.
Annars hur sjutton kan de stjäla en incheckad storformat TV och ta ut den från flygplatsområdet?

Det finns ingen som kontrollerar vid utpassering.

När det gäller inpassering så får du i så fall vara allierad med samtlig säkerhetspersonal på hela flygplatsen eftersom ingen vet på förhand var de kommer att vara placerade. Men om du inte har behov av någon större framförhållning så går det ju naturligtvis, rent teoretiskt...
 
Så länge vissa bagagelastarna kan stjäla saker från incheckat bagage obevakat, kan de också putta in grejer obevakat om de vill.
Därför tycker jag att hela säkerhetskontroll på flygplatser är mest som teater.
Jag var med om en transport in på en flygplats en gång, i lastbil. Personerna var tvungna att gå igenom en säkerhetskontroll, av med bälte osv. Ingen kontroll av lastbilen öht. Kändes sådär meningsfullt...
 

Delayed

Medlem
Det går också, ja. Väcker kanske lite mer uppmärksamhet dock :p
Vet inte det. Vad väcker mest uppmärksamhet. En anställd med en platt-TV genom personalutgången eller en till synes vanlig passagerare med platt-TV genom den normala utgången? Nu utgår jag ifrån att de på lämpligt sätt kan dölja arbetskläder, ID-brickor och annat "avslöjande".
 

Delayed

Medlem
Jag var med om en transport in på en flygplats en gång, i lastbil. Personerna var tvungna att gå igenom en säkerhetskontroll, av med bälte osv. Ingen kontroll av lastbilen öht. Kändes sådär meningsfullt...
Sjukt! Men det går väl i linje med att minsta lilla nagelfil stoppas men en hel verktygslåda med bestick erbjuds ombord på planet...
 
Toppen