Senaste nytt

Rykte om nya långdistanslinjer med SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kommer öppna upp fler möjligheter 2018 när flottan utökas ordentligt. Nu blir tillskottet förumbart och om SAS skall öppna upp nya rutter tror jag att andra kommer försvinna, hur mår egentligen CPH-PEK?

Om vi antar att man inte drar in några plan så finns det 2 st A330E med leverans -16 som inte är "intecknade" än. Jag tror att de i ursprungsplanen skulle ersätta A340 som då fasas ut. De lägre bränslepriserna kanske gör att A340 fortfarande är aktuella att flyga med, varför en expansion är möjlig. De nya planen skulle i mitt exempel ovan kunna ta ARN-EWR/ICN, medan den A330 som idag flyger ARN-EWR då kan gå på t.ex. OSL-BOS.

Hur ska planet ta sig mellan Oslo och Köpenhamn om man slingar CPH-LAX med OSL-BOS?

Oslo-Boston-Oslo-Seoul-Oslo låter väl kanske vettigt om det nu är så att man i Sydkorea vill ha norsk lax?
Oil & gas är stort i Norge och Sydkorea tillverkar de flesta anläggningar för offshore. Tror det ger mer trafik än laxen. ;)

Hur ska planet ta sig mellan Oslo och Köpenhamn om man slingar CPH-LAX med OSL-BOS?

Oslo-Boston-Oslo-Seoul-Oslo låter väl kanske vettigt om det nu är så att man i Sydkorea vill ha norsk lax?
mmm, kom på det, inte så genomtänkt från min sida :p men för sent att ändra när det väl gick upp för mig.

ARN-HKG-ARN-ORD-ARN är enligt gcmap 18760 miles, och slingas ju med två plan.
ARN-ICN-ARN-BOS-ARN är enligt samma källa 16700 miles, och borde gå att slinga på samma sätt. Naturligtvis skulle man då kunna slinga befintlig EWR med ICN (17084 miles) från ARN och ändå lägga BOS från OSL.

Edit: Att ha EWR/ICN och ORD/HKG från ARN skulle ju med viss sannolikhet betyda att alla A330E isf går från Arlanda? Vet inte hur stor skillnad det är på A330 med eller utan E och om det medför någon vinst ur crew- eller underhållssynpunkt att ha det så.

Det verkar ju klokt att ha samma flygplansmodell på samma bas. Det talar för ovan.

Det ena utesluter väl inte det andra? A330E har bra räckvidd så att få med sig lax på utresan och blandad flygfrakt hem skulle nog vara en betydande intäktskälla.

Det stämma väl överens med att frakten till Korea var mycket billigare än därifrån, enligt vad jag läste tidigare i tråden.

Annars tror jag och generellt på BOS, LAX och ICN som många andra. Men varför tror ingen på Indien?

Jag förstår inte varför så många tror på LAX.

Turisttrafiken går redan med Tjossan Air (som faktiskt flyger till LAX, och inte någon närliggande förort). Det är ingen Star Alliance-hubb, så begränsat med anslutningar. Däremot finns det bra anslutningar till LAX från SFO, som dessutom är en stor Star Alliance-hubb för att nå hela västkusten (och ännu mer). Ökad frekvens till SFO borde vara det mest logiska.

Det ena utesluter väl inte det andra? A330E har bra räckvidd så att få med sig lax på utresan och blandad flygfrakt hem skulle nog vara en betydande intäktskälla.
Nu tror jag inte LNG-fartyg, MEG-anläggningar eller oljeplattformar levereras med flygfrakt. Mindre komponenter kan nog ge god lönsamhet på fraktsidan men jag syftade närmast på passagerare där jag tror det behovet kan ge flera avgångar per vecka med god kabinfaktor.

Last edited:
Jag förstår inte varför så många tror på LAX.

Turisttrafiken går redan med Tjossan Air (som faktiskt flyger till LAX, och inte någon närliggande förort). Det är ingen Star Alliance-hubb, så begränsat med anslutningar. Däremot finns det bra anslutningar till LAX från SFO, som dessutom är en stor Star Alliance-hubb för att nå hela västkusten (och ännu mer). Ökad frekvens till SFO borde vara det mest logiska.
LAX är iofs en av Uniteds hubbar, dock ej lika stor som SFO...

Det verkar ju klokt att ha samma flygplansmodell på samma bas. Det talar för ovan.

Det stämma väl överens med att frakten till Korea var mycket billigare än därifrån, enligt vad jag läste tidigare i tråden.

Annars tror jag och generellt på BOS, LAX och ICN som många andra. Men varför tror ingen på Indien?
Jag reser mycket på Indien och alternativen med Star Alliance är väldigt goda.
SAS försökte ju med Delhi igen med tror inte det bar sig.

Lufthansa, Swiss, Turkish, Austrian, Air India är alla redan etablerade på sträckan EU-Indien. Känns som om Seoul är ett lättare resmål att slå sig in på då Lufthansa är det enda Europeiska bolaget i Star Alliance som just nu servar dem.

Nu tror jag inte LNG-fartyg, MEG-anläggningar eller oljeplattformar levereras med flygfrakt. Mindre komponenter kan nog ge god lönsamhet på framtiden men jag syftade närmast på passagerare där jag tror det behovet kan ge flera avgångar per vecka med god kabinfaktor.

Det finns mycket produktion av mindre "reservdelar" för olika delar av olja/gas och shipping i Sydkorea, och dessa vill man med ganska stor regelbundenhet få över till Nordnorge och Danmark. Dessutom fins det mycket annan produktion i Sydkorea som genererar "små bruna paket" som ska fraktas.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen