Senaste nytt

Ryanairs svenska verksamhet fortsätter att krympa

Valley

Medlem
Ja jag tror också att det är Norwegian som är hotet mot Ryanair.

De av mina vänner och bekanta som reser med DY eller FR tittar inte ens på andra alternativ trots att jag försöker få de att förstå att de borde det. De går direkt in på DY eller FR hemsidor så SAS kan inte ens utgöra ett hot före dess att den sortens resenärer blir mer upplysta om att steget från Norwegian till SAS inte heller är särskilt stort prismässigt.

Precis haft samma diskussion. Ryan till Rom som en kompis bokat in. Med tanke på att denna biljett kräver att han måste ha en övernattning i Nyköping för att fixa det så kunde han istället bokat något mer seriöst för samma pengar.
Men icke då. Som du skriver så har han inte tittat på något annat eftersom tron att Ryan är billigast på något sätt etsat sig fast. :(
 

Palazzi

Medlem
Precis haft samma diskussion. Ryan till Rom som en kompis bokat in. Med tanke på att denna biljett kräver att han måste ha en övernattning i Nyköping för att fixa det så kunde han istället bokat något mer seriöst för samma pengar.
Men icke då. Som du skriver så har han inte tittat på något annat eftersom tron att Ryan är billigast på något sätt etsat sig fast. :(

Stött på samma fenomen ett antal gånger, och i en extremfall har det handlat om folk som reser 10-15t/r år.... Ingen allianstillhörighet, och direkt in på Ryans och Norwegians hemsidor.

En gång åkte vi en grupp till Italien, där alla bokade biljetter själva. Vi skulle till Turin, så jag bokade ARN-AMS-TRN för 1.800kr t/r.
Några andra bokade SAS till MIL på rea, då de ända var med i EB (det var rea också).

En erfaren journalist väljer följande: Buss från Stockholm till Skavsta, flyg till Bergamo, buss till Milano och därifrån tåg till Turin. Hemresan bokas med Norwegian, från Milano via Oslo... Tyvärr fanns inga hemresor den dagen han behövde åka, så han fick ta en extra natt ! :confused:

Nu när de tagit bort simundervisningen i skolan kanske den kan ersättas med kurser i ITA-Matrix (?) :rolleyes:
 

Palazzi

Medlem
Nu har de ju inte tagit bort simundervisningen...men ITA-Matrix som elevens val?

Tack för rättelsen - jag som feltolkat helt. Tydligen är problemet att skolar långt från en bassäng inte följer direktiven, och att så mycket som 25% av barnen i storstäderna av någon anledning inte deltar. Diskussionen om att skärpa kraven ytterligare står för dörren.... OT såklart :)

ITA-Matrix som elevens val gillas dock. Förutom att våra barn knappast har något annat val, dvs ;)
 
Var på konferens i Spanien. Chefen mailade och föreslog att vi skulle åka i grupp med Norwegian. Jag åkte inte tillsammans med mina kollegor eftersom jag en vecka tidigare bokat SAS via Oslo :)
 

Shane

Medlem
Ja jag tror också att det är Norwegian som är hotet mot Ryanair.

De av mina vänner och bekanta som reser med DY eller FR tittar inte ens på andra alternativ trots att jag försöker få de att förstå att de borde det. De går direkt in på DY eller FR hemsidor så SAS kan inte ens utgöra ett hot före dess att den sortens resenärer blir mer upplysta om att steget från Norwegian till SAS inte heller är särskilt stort prismässigt.

Kan bara hålla med. Blir trött - uppgiven. Precis bokat dottern på DY till Palma i juli för besök hos kompis. Medresenärerna hade redan bokat "billigt" så det var inte mycket att välja på. Så i stället för SAS plus för 3520 kr + 8000 poäng till mitt nyöppnade familjekonto! blir det 5106 kr och inga gratis läsk och chips.... Som extra "bonus" blir det att lämna på ARN för avresa 06,00 och hämta för ankomst 23,50...
 

Alx

Medlem
Kan bara hålla med. Blir trött - uppgiven. Precis bokat dottern på DY till Palma i juli för besök hos kompis. Medresenärerna hade redan bokat "billigt" så det var inte mycket att välja på. Så i stället för SAS plus för 3520 kr + 8000 poäng till mitt nyöppnade familjekonto! blir det 5106 kr och inga gratis läsk och chips.... Som extra "bonus" blir det att lämna på ARN för avresa 06,00 och hämta för ankomst 23,50...

Ja vad ska man säga? Det är så dumt att man tar sig för pannan. Fast jag brukar tänka att så länge det stora flertalet INTE förstår hur de ska hitta prisvärda biljetter på riktigt, desto bättre tillgänglighet finns det för oss andra. Särskilt i premiumklasserna. :D

Du får försöka trösta dig med att dottern får gratis wifi ombord i alla fall... :rolleyes:
 
Tack för rättelsen - jag som feltolkat helt. Tydligen är problemet att skolar långt från en bassäng inte följer direktiven, och att så mycket som 25% av barnen i storstäderna av någon anledning inte deltar. Diskussionen om att skärpa kraven ytterligare står för dörren.... OT såklart :)

ITA-Matrix som elevens val gillas dock. Förutom att våra barn knappast har något annat val, dvs ;)
Väldigt OT, men det där var ju en groda utan dess like från Tobias Billström. Grodan hoppade ut och kväkte att så mycket som 25% av alla elever ej behöver närvara i simundervisningen i vissa stadsdelar i Malmö. När Sydsvenskan kontrollerade detta så visade det sig vara två (2) elever TOTALT i hela Malmö som ej behövde närvara på simundervisningen.
 

Valley

Medlem
En erfaren journalist väljer följande: Buss från Stockholm till Skavsta, flyg till Bergamo, buss till Milano och därifrån tåg till Turin. Hemresan bokas med Norwegian, från Milano via Oslo... Tyvärr fanns inga hemresor den dagen han behövde åka, så han fick ta en extra natt ! :confused::

Vill väl åt ett stort traktamente ;)

Den fina affärsresebyrån försökte boka in mig på, Rom - Frankfurt - Köpenhamn - Helsingfors - Stockholm - Karlstad, bara för att kunden skulle få det "billigt"
Hade kommit hem fortare om jag kört bil
 

agehall

Medlem
Den fina affärsresebyrån försökte boka in mig på, Rom - Frankfurt - Köpenhamn - Helsingfors - Stockholm - Karlstad, bara för att kunden skulle få det "billigt"
Hade kommit hem fortare om jag kört bil

Med restid inräknat hade det knappast blivit billigare för kunden...
 
Toppen