Sträckan GOT-ARN är inte det optimala när man reser mellan Göteborg och Stockholm. Dels för att båda flygplatsen ligger långt utanför slutdestinationen vilken brukar ligga centralt. Parkeringen är inte billig, Arlanda Express för 2 pers kostar mer än taxi osv.
Men ändå är alla morgon och kvällsflyg fulla och även samma sak gäller Malmö Aviation från Bromma. 20 min på A-Express uppskattas mycket också.
Det bästa för ett lågprisbolag för att kunna lyckas just på denna sträcka kunde ha varit om man t.ex. erbjöd gratis parkering och någon form av transfer på andra sidan för <100 SEK. Det räcker också med 2-4 flighter om dagen: 2 på morgonen och 2 på kvällen åt bada håll. Som ett alternativ till GSE kan jag föreslå Viared(Borås) som flyplats, men Landvetter i sig är inte så illa heller. Det som avskräcker mig till att flyga från GSE är trafiken på morgnarna, flygplatsen ligger åt "fel" håll.
När det fanns Sterling, Fly Nordic och FlyMe konkurrensen var stenhård, men i 8 fall av 10 kunde man åka till Stockholm eller Göteborg när man behövde det. Jag skulle hellre köpa utsläppsrätter om jag kan slippa må illa efter X2000 i fallen när man inte kunde få ett biljett på SAS för under 1500SEK enkelväg.
Jag tror det är många småföretagare och konsulter som håller med mig. Kunderna vill inte betala mycket för reskostnader och det är svårare att motivera en nota på 5000 om man behövde åka bara för en timmes möte.
Det är många som undviker Ryanair pga olika saker, bla dålig service och attityd till anställda. Vad jag har hört så bla bekostar piloterna själva både utbildningen och uniformen. Men blir det inget alternativ så kommer man flyga med dem också.