Senaste nytt

Ryanair stänger ner basen på Skavsta

Resenaren55

Medlem
Jag skulle gissa att det är en kombination. Man har lite maskinbrist, med fyra maskiner är basen relativt rätt för att läggas ner, svenska facken är lite jobbiga, yielden är lite låg. Allt är lite jobbigt och inget är riktigt bra - då väljer man att stänga Skavsta istället för någon annan bas.
Ja det känns ju som att något i den delen ligger bakom sakerna men som du säger kanske det är mer ekonomiskt att ha en stor flotta rayanair plan på en hub speciellt nu när det råder flygplans brist för att slippa hyra in plan men som alltid tråkigt för dom som tappar jobben när sånt här händer, är det nån som åkt linjerna från skavsta och kan berätta hur cabin faktorn brukade va?
 
No news. Förr, för 10 år sedan, kunde man ju flyga till tex Berlin och Tallinn från Skavsta men dessa linjer är nerlagda för länge sen. Ryan har monterat ner Skavsta sakta men säkert. Inte förvånande om dom är helt borta om 2-3 år.

För övrigt en bra nyhet för LPI och KLM. Många östgötar flyger härifrån nu istället för att ta bilen över länsgränsen och parkera dyrt på NYO.
 

fly4fun

Medlem
Enligt mediauppgifter ska Skavsta ha 4 Ryanair kärror baserade. Men kollar man avgångstavlor så är det bara 2-3 kärror som drar iväg på morgonen. Så basen går på halvfart redan nu.

Dessa kärror kommer flyttas från Skavsta till andra baser och vissa rutter kommer stängas, andra kommer trafikeras från andra baser. Min gissning är att ungefär häften av rutterna/trafiken försvinner. Ryanair har redan flyttat en del av trafiken, t.ex. Gdansk trafikerades av ett "Skavsta-plan" och sedan några månader utgår planet från Gdansk istället.

Officiellt är det flygplansbrist som är orsaken, men i praktiken kan det vara andra orsaker som påverkar, t.ex.
- flygskatten
- facket
- löneläget
- avtal med kommunen (eller bristen på sådant)
- priserna på flygplatsen
- negativa skriver om Ryanair i media samt miljödebatten i Sverige vilket troligen gjort att intresset för att flyga med Ryanair från Skavsta är ganska lågt för tillfället.

Ryanair är ett vinstdrivande företag som är snabba på att effektiviserar sin flotta och flytta den dit där den tjänar mest pengar. När Ryanair får mer flygplan eller om kommunen skriver ett nytt reklamavtal så kan dom säkert flytta några plan till Skavsta på nolltid igen.

Kvar på flygplatsen blir Wizzair som växt stabilt på Skavsta under många år och idag har ca 4-8 avgånger per dag, de flesta med A320 men vissa även med A321.
 

Brandten

Medlem
Ajdå ajdå. Väntas prishöjningar igen.... Först Norwegian och nu Ryan.
Katastrof för svenskar som vill flyga billigt!
Ironiskt ändå...

"nää jag vill inte betala ordentligt för mitt flyg, 1kr tycker jag är lagom!"

Flygbolaget har inte råd att driva verksamheten

"buhuuu VARFÖR stänger dom ner helaa tiin!"

 
Toppen