Enligt mediauppgifter ska Skavsta ha 4 Ryanair kärror baserade. Men kollar man avgångstavlor så är det bara 2-3 kärror som drar iväg på morgonen. Så basen går på halvfart redan nu.
Dessa kärror kommer flyttas från Skavsta till andra baser och vissa rutter kommer stängas, andra kommer trafikeras från andra baser. Min gissning är att ungefär häften av rutterna/trafiken försvinner. Ryanair har redan flyttat en del av trafiken, t.ex. Gdansk trafikerades av ett "Skavsta-plan" och sedan några månader utgår planet från Gdansk istället.
Officiellt är det flygplansbrist som är orsaken, men i praktiken kan det vara andra orsaker som påverkar, t.ex.
- flygskatten
- facket
- löneläget
- avtal med kommunen (eller bristen på sådant)
- priserna på flygplatsen
- negativa skriver om Ryanair i media samt miljödebatten i Sverige vilket troligen gjort att intresset för att flyga med Ryanair från Skavsta är ganska lågt för tillfället.
Ryanair är ett vinstdrivande företag som är snabba på att effektiviserar sin flotta och flytta den dit där den tjänar mest pengar. När Ryanair får mer flygplan eller om kommunen skriver ett nytt reklamavtal så kan dom säkert flytta några plan till Skavsta på nolltid igen.
Kvar på flygplatsen blir Wizzair som växt stabilt på Skavsta under många år och idag har ca 4-8 avgånger per dag, de flesta med A320 men vissa även med A321.