Senaste nytt

Ryanair satsar på Köpenhamn med sju nya linjer - inkl Köpenhamn-Stockholm

Flyger inte heller med Ryaniar, men det är för att servicen inte levererar för vad jag vill ha.....o för att jag har råd att välja annat.
Tycker däremot inte att man bör förkasta bolaget på ekonomiska o politiska grunder.....finns inte fog för det. Målas upp som om kabinpersonal hos Ryanair behandlas som av Paul Pott. Arbetslösheten stiger, o det finns fortsatt jobb i Sverige som är mer otrygga, o lägre avlönade.

Om jag får raljera känns det som om ryanairföraktet kommer från de med de allra tryggaste arbetsformerna, i de tryggaste av branscher. Om man sett en annan verklighet hade man inte varit så bedrövad över att uppsägningstiden försvinner, och att Ryanairs intåg innebär att SAS piloter numera bara har sju gånger högre lön än en ungrare....mot tidigare tio.

Missunnsamhet mot de som Ryanair tillåtit att flyga för första gången o en bild av Norden som ett föregångsland för arbetsetik. Ett moraliskt grepp som förhindrar utveckling i andra länder (dit jobb flyttar), ett klagande istället för stångande (bland svenska företag) o en förnekelse inför det faktum att Sverige inte längre mäktar med att vara ett föregångsland på alla punkter.

Inte heller när jag var statligt anställd behövde man använda sej av Rajjan. Jag håller helt med Köpenhamns borgmästare som bojkottar Rajjan även om jag var skattebetalare i Danmark. Ingen anställd skall tvingas resa med hur usla flygbolag som helst.
Det är dock långt emellan att förbjuda någon att resa med dem, och att tvinga dem att göra det.

Man kunde ju även ha tillåtit anställda att flyga med dem om de ville, men samtigit säga att det är OK att boka med annat bolag också. Valfriheten kvar för den anställda, men en signal om vilken riktigning man i ledningen står för.

Sedan är det faktiskt inte det man har gjort, om man läser artikeln (iallafall om alla har gjort lika - men det är möjligt att jag blandar ihop just köpenhamn och de andra kommunerna). Man har tagit fram regler för att förbjuda att anlita bolag som inte har danska kollektivavtal, oberoende av vilka bolag det är. Precis som många kräver att kollektivavtal ska finnas för att anlita en byggfirma.

Ryanair hävdar ju enligt artikeln att de har kollektivavtal - och om det stämmer så borde de ju inte stoppas av de reglerna.

För den som vill läsa den riktiga källan hänvisas till artikeln i Berlingske. Detta ska vara skälet:

Københavns Kommune læner sig op ad SKI, Statens og Kommunernes Indkøbs Service, der forsøger at forhandle gunstige priser hjem til stat og kommuner. SKIs rammeaftale om indkøb af flybilletter indeholder en arbejdsklausul i henhold til ILO-konvention nr. 94, der stiller krav til løn- og arbejdsforhold.

»Ryanair er ikke en af leverandørerne under SKIs rammeaftale og bliver det heller ikke, før der er ordentlige forhold. Derfor er der heller ingen af kommunens medarbejdere, som kommer til at benytte sig af Ryan-air i embeds medfør,« udtaler Frank Jensen.

http://www.b.dk/nationalt/koebenhavns-overborgmester-angriber-ryanair

@Agö, jag har inget emot låga priser så länge det sker på anständiga villkor. Jag kan hålla med dej på den punkten.

@Palazzi, vi har ju haft denna diskussion om anställningsförhållanden i en tidigare tråd. Om du har läst den så vet du att jag inte alls har samma åsikter som du. Det är möjligt jag har haft trygga anställningsförhållanden, även när jag drivit företag. Men efter ett helt yrkesverksamt liv har jag trots allt sett en hel del, både bra och dåligt, så jag har nog lite erfarenhet i ryggen.

Jag har varit med om både outsourcing till Asien av elektroniktillverkning och sett bemanningsföretag komma in i olika verksamheter. Inget av detta har gagnat den verksamhet jag hållit på med mer än väldigt kortsiktigt.

Det finns därför ingen som helst anledning att stillatigande bara acceptera försämringar.

@Agö, jag har inget emot låga priser så länge det sker på anständiga villkor. Jag kan hålla med dej på den punkten.

@Palazzi, vi har ju haft denna diskussion om anställningsförhållanden i en tidigare tråd. Om du har läst den så vet du att jag inte alls har samma åsikter som du. Det är möjligt jag har haft trygga anställningsförhållanden, även när jag drivit företag. Men efter ett helt yrkesverksamt liv har jag trots allt sett en hel del, både bra och dåligt, så jag har nog lite erfarenhet i ryggen.

Jag har varit med om både outsourcing till Asien av elektroniktillverkning och sett bemanningsföretag komma in i olika verksamheter. Inget av detta har gagnat den verksamhet jag hållit på med mer än väldigt kortsiktigt.

Det finns därför ingen som helst anledning att stillatigande bara acceptera försämringar.

Jo, jag vet det... Min mening är dock att nordbor bara gnäller på låga produktionskostnader i öst, men att jag inte tror det är ens halva sanningen. Jag tror att den nordiska ambitionsnivån är för låg, o att det upplevda skyddsnätet är för tjockt.

Istället för eld i baken räknar arbetslösa (inte alla) dagar tills man hamnar i en betalande fas 4 (jag kallar det så).

Alternativet att man avfärdar ungdomar från arbetspositioner med motiveringar som "du har ambitionsnivån för högt ställd, o vi är rädda att du lämnar". Det man inte tänker på att att man genom samma uttalande säger att den ambitionsnivån delas inte av resterande företag - man vill försvara sin position utan att utvecklas (för det betyder mer arbete).

När man i Indien jobbar 150% för att tillvarata den enda chansen man kanske kommer få......då står svensken med plakat för att försvara 100% lön till 80% arbetstid.

Det tragiska är att vi tror att vi ska kunna försvara oss med protektionism, samtidigt som vi ser att företag flyttar...o flyttar...o flyttar.

Jag har under tid som egen företagare tagit ut lön för 7.000kr i månaden för att bygga upp något större (o kunna anställa fler). Jag har gjort det på arbetsveckor om 60-70h...
När man då ser att folk kämpar för att andras rätt att behålla sin lön om 40.000kr, då förlorar jag tron på Sverige. Inte för att det inte är en avundsvärd utgångspunkt, men för att dessa personer tror på en utopi......men inte är villig att jobba ens för en något bättre verklighet.

Jo, jag vet det... Min mening är dock att nordbor bara gnäller på låga produktionskostnader i öst, men att jag inte tror det är ens halva sanningen. Jag tror att den nordiska ambitionsnivån är för låg, o att det upplevda skyddsnätet är för tjockt.

Istället för eld i baken räknar arbetslösa (inte alla) dagar tills man hamnar i en betalande fas 4 (jag kallar det så).

Alternativet att man avfärdar ungdomar från arbetspositioner med motiveringar som "du har ambitionsnivån för högt ställd, o vi är rädda att du lämnar". Det man inte tänker på att att man genom samma uttalande säger att den ambitionsnivån delas inte av resterande företag - man vill försvara sin position utan att utvecklas (för det betyder mer arbete).

När man i Indien jobbar 150% för att tillvarata den enda chansen man kanske kommer få......då står svensken med plakat för att försvara 100% lön till 80% arbetstid.

Det tragiska är att vi tror att vi ska kunna försvara oss med protektionism, samtidigt som vi ser att företag flyttar...o flyttar...o flyttar.

Jag har under tid som egen företagare tagit ut lön för 7.000kr i månaden för att bygga upp något större (o kunna anställa fler). Jag har gjort det på arbetsveckor om 60-70h...
När man då ser att folk kämpar för att andras rätt att behålla sin lön om 40.000kr, då förlorar jag tron på Sverige. Inte för att det inte är en avundsvärd utgångspunkt, men för att dessa personer tror på en utopi......men inte är villig att jobba ens för en något bättre verklighet.

Kan hålla med dig till delar. När politisk ideologi får styra blir det lätt på detta sätt. Du skall inte behöva jobba. Pappa/mamma staten skall ta hand om dig till varje pris. Men, ta en titt på vårt västra grannland. Där är det ännu värre.
Och när det gäller flyttande företag. Då finns det kapital för att bygga upp något nytt. Finns inte många som räknar med vilken pay off-tid du får på att investera i en helt ny anläggning i ex.vis Kina låt säga inte orimliga MSEK 500. När du samtidigt går med vinst på hemmaplan.
Vill inte tro annat än att det är andra saker som styr än det rent bästa för företaget. Troligtvis chansen att för egen vinning plocka ut lågbeskattade medel.

Det jag inte kan hålla med dig om är att jobba för upp mot 70 timmar månad och ta ut 7.000,-
Kan fungera en väldigt, väldigt kort period. Men det kanske var det det var.

Kan hålla med dig till delar. När politisk ideologi får styra blir det lätt på detta sätt. Du skall inte behöva jobba. Pappa/mamma staten skall ta hand om dig till varje pris. Men, ta en titt på vårt västra grannland. Där är det ännu värre.
Och när det gäller flyttande företag. Då finns det kapital för att bygga upp något nytt. Finns inte många som räknar med vilken pay off-tid du får på att investera i en helt ny anläggning i ex.vis Kina låt säga inte orimliga MSEK 500. När du samtidigt går med vinst på hemmaplan.
Vill inte tro annat än att det är andra saker som styr än det rent bästa för företaget. Troligtvis chansen att för egen vinning plocka ut lågbeskattade medel.

Det jag inte kan hålla med dig om är att jobba för upp mot 70 timmar månad och ta ut 7.000,-
Kan fungera en väldigt, väldigt kort period. Men det kanske var det det var.

Jag kunde ta ut mer, men valde att återinvestera eller betala andra. Lönade sig i längden, men kanske var ett extremt exempel. 8 mån höll jag på med det...

Då jag är student så ser jag all expansion av lågprisbolag i närheten av mig som något positivt.
Ryanair har löst en del av mina största problem med dem på senare tid, så om tidtabell och priser stämmer med vad man önskar ser jag inte så många anledningar till att undvika dem, för min del åtminstone.
Men om SAS flyger sträckan brukar jag kunna sträcka mig en del för att flyga med dem, på ungdomsbiljett. Men inte så väldigt långt.

Jag hade gärna sett lite fler bolag i övre lågprissegmentet som konkurerade mer på nordiska marknaden, typ i klass med Easyjet och Norwegian. Där upplevelsen inte känns fullt lika hemsk som Ryan men fortfarande är ett klart steg under de större fullprisbolagen.

Lät bra tufft med 8 månader. Då skall det finnas något riktigt trevligt i potten :p

Det fanns det. Och så hade jag ju tryggheten med avbetalade lån, och att jag kunde plocka mer pengar om det verkligen skulle knipa.
Intressant studie att pressa sig så dock - gjorde inte en tur längre än 20mil.....o något enstaka restaurangbesök var största behållningen.

Toppen