Senaste nytt

Ryanair laver base i Köpenhamn

Berätta gärna vilka linjer Ryanair fått rabatter för i Sverige som de sedan lagt ned. Du påstår med jämna mellanrum att så är fallet, bl.a. att de skulle fått rabatter på sina svenska inrikeslinjer som de sedan lagt ned när rabatten upphörde. Problemet är att det är felaktigt - Ryanair fick inte en krona i rabatt på sina svenska inrikeslinjer från Swedavia.

Detta blir så tröttsamt varje gång för du läser inte länkar och återkommer bara till inrikestrafiken till de några få undantagen.

Så det är nog bara en slump att de rabatter som ges till nystartade linjer från typ Skavsta eller Malmö upphör precis samtidigt som Ryan lägger ner linjer.

Detta blir så tröttsamt varje gång för du läser inte länkar och återkommer bara till inrikestrafiken till de några få undantagen.

Så det är nog bara en slump att de rabatter som ges till nystartade linjer från typ Skavsta eller Malmö upphör precis samtidigt som Ryan lägger ner linjer.
Som sagt, ge gärna några exempel på linjer som Ryanair fått rabatter för och som de sedan lagt ned. Det är du som påstått att Ryanair fått rabatter för svensk inrikestrafik, inte jag. Och vilken länk är det jag inte skulle ha läst?

Ingen aning, men Ryan körde väl ett antal inrikeslinjer i typ 1-2 år innan det lades ner (MMX, UME, SFT). Räknas nog inte som helt nya linjer
Grundkravet för rabatt är att högst 19 avgångar med reguljärflyg funnits på aktuell sträcka under de föregående 12 månaderna. Eftersom bl.a. SAS hade flugit oavbrutet mellan Stockholm och Malmö när Ryanair öppnade den linjen kunde de inte få någon NDD (New Destination Discount) mellan Stockholm och Malmö. Ryanair öppnade alltså linjen mellan Stockholm och Malmö utan några som helst rabatter från Swedavia. Detsamma gällde Ryanairs tidigare inrikeslinjer till Visby, Luleå och Göteborg. Inga rabatter.

Ryanair öppnar (och lägger ned) många linjer som man inte fått några rabatter för. Ser man på de nya utrikeslinjer som Ryanair annonserat för i år från Arlanda är inte heller alla dessa kvalificerade för NDD. Jag säger inte att det aldrig hänt att Ryanair fått NDD för en linje som man lägger ned när rabatten efter några år inte längre ges men den som påstår att så är fallet får gärna ge ett exempel på det.

Last edited:
Toppen