Senaste nytt

Ryanair lät passagerare åka till Sverige istället för Frankrike

Det är såklart både krångligt och tidsödande att någon kliver ombord på fel flygplan. Men vad utgör det för "säkerhetsrisk" att fel person kliver ombord?

SAS m.fl. har ju numera NOLL koll på VEM som kliver ombord på deras flyg inom Schengenområdet. Det enda de vet är att NÅGON med ett boardingkort till flighten klivit ombord.

Jag kan föreställa mig att man checkar in bagage (för att vara dramatisk, innehållandes en bomb) och sedan, av naturliga skäl, "väljer" att boarda ett annat plan.

Jag har lovat mig själv dyrt och heligt att aldrig mer flyga FR, men man skall aldrig säga aldrig. Känslan av att fösas omkring som en flock kossor, de plastiga sätena, ryggstödet 1cm framför näsan, avgiftsfällorna överallt.... Olidligt. Men värst är nästan deras gapiga VD. Högmod går före fall sägs det och både hans och bolagets attityd är mer än tillåtligt arrogant.

Jag kan föreställa mig att man checkar in bagage (för att vara dramatisk, innehållandes en bomb) och sedan, av naturliga skäl, "väljer" att boarda ett annat plan.

Man får ju hoppas att väskan ifråga inte kommer ombord från första början. Den säkerheten styrs ju genom att väskan kontrolleras innan den går ut till flygplanet. Tanken att om bara personen ifråga kliver ombord med väskan så är det grönt fungerar ju inte så bra. Det finns ju som bekant tillräckligt många tokar som är beredda att dö med sin bomb.

SAS m.fl. kan ju dessutom ändå inte säkerställa att samma person som checkade in väskan också klev ombord. Bara att NÅGON med matchande boardingkort klev ombord. Som jag ser det så utgör den nya metoden där man inte tittar på boardingkort OCH legitimation ett större säkerhetshot än om någon kliver ombord på fel flyg.

Toppen