Senaste nytt

Ryanair, inte vad jag trodde

mrestes

Medlem
Undrar hur fan flygbolaget lyckas sälja några biljetter.

Min respektive ska resa med sina bröder och far till Krakow i augusti.

Fadern och en av sönerna bokade sin resa med Ryanair. Min respektive ska åka ner ett par dagar senare. Det blev Norwegian till Krakow. Mycket billigare än Ryanair om man ska checka in en väska. Lätt som en plätt att boka på Norwegian hemsida. Liten avgift för att betala med Amex för försäkring.

Sedan flyger hem där alla ska flyga tillsammans.

Försöker på Ryanair hemsida. 78 steg designad att få det att köpa tillägg (på flera ställen måste du leta upp en ruta att bocka av att du inte vill ha något, exempelvis handbagage.

På slutet när man ska betala med Amex bara ett meddelande att det är "an error". Testar med SAS Mastercard. Error. Byter till appen. Samma problem, nu med Amex, ett Mastercard och en Visa. I appen och online har vi också försökt att betala i både Zloty och sek (med Ryanairs vidriga fast växelkurs).

Googlar och hittar att man kan boka Ryanair via Ticket. Skratta inte efter senaste diskussionen om flygbiljetter via resebyråer. Även här lite bökigt men värst av allt, det blir typ 800 kronor dyrare att köpa via Ticket med alla deras tillägg. Vi vägrar. Väntar tills imorgon?

Respektive lägger sig. Jag försöker en sista gång. Det har stått att man kan betala med Paypal. Och något annat som är ett slags Swish i Polen. Visst har jag en gammal Paypal? Jepp. Tar lite tid att logga in eftersom jag har inte lösenordet kvar. Kopplar Amex till PayPal.

Tillbaka på Ryanair hemsida. Bockar av för hundraelfte gången att man inte vill ha handbagage och försäkring och hyrbil och fast Track...
Väljer PayPal. Nix , Amex gäller inte för denna transaktion. Lägger till Mastercard med försäkring till PayPal. Ingen möjlighet, vad jag kan se 00.23 att undvika Ryanairs underbara fasta växelkurs. Tar smällen.

Äntligen en biljett. Och påminnelse att även med biljett kommer man inte ombord om inte man kan visa upp boardingkort i appen! Men som tur är gjordes bokningen under samma inloggning som respektives appid. Det finns där.

Vet ej hur man skulle ha behövt göra om man köpte på Ticket med annan epost än Ryanair appen? 6 siffriga bokningskoden?

Nu får respektive tala med sin släkt för att försäkra sig att de har appen med boardingkort. För sin bror och far som bokade först och valde Ryanair är allt annat än internetvana. Jag kan inget annat tänka mig än att de ringde eller personligen besökte en resebyrå som Ticket för att få sina biljetter. Och chansen är nog hög att de inte har biljetterna i en Ryanair app ännu.

Nu dagen efter undrar jag om det är alltid så här krångligt att boka en biljett med Ryanair. Eller var problemet att det var en enkel biljett med start i Polen och därmed polska system som skulle godkänna betalkorten?

Jag har köpt många biljetter med Ryanair och har aldrig haft problem med betalningen (alltid frånvalt deras växlingskurs). Om man köper en Ryanair-biljett via "unauthorized agent" (vet ej om Ticket är authorized eller ej) så kan man ibland behöva skicka in sin namnunderskrift, id-kort samt bokningsbekräftelsen och genomgå ett verifieringsförfarande.

Här är en Reddit-tråd som handlar om liknande betalningsproblem:

De är billiga av en anledning… du måste följa deras snäva regler till punkt och pricka eller betala för avsteg. Klarar man det, så är produkten helt ok.

Jag undviker dock Ryanair främst pga hur de betalar och behandlar kabinpersonal. Sas är inte mycket bättre alltid men även SAS Connect personalen som jag pratade med en lång stund under helgens tur föredrog sitt liv där (hos en underleverantör skapat för att vara billigare) än deras tidigare LCC arbetsgivare.

Tillbaka till ämnet så har jag bokat Ryanair tre gånger senaste 10 år och alltid lyckats betala och följa reglerna.

Min respektive har familj i Tyskland och Ryanair flyger just till hennes stad från Arlanda, så för oss blir det ca. 5-10 resor dit per år. Aldrig haft några problem. Biljetterna är betydligt billigare än SAS och andra bolag till närliggande städer. Man får komma ihåg att det riktiga priset är Biljetten + 2-300kr för baggage. Men trots det så är det mycket billigare än de andra.

Vidare har vi inte heller haft problem med carry-on storlek etc. Det enda jobbiga med Ryanair är att de börjar boarding tidigt och slussar igenom alla passagerare som getter genom deras grind där man får vänta ståendes mellan gate och flygplan tills ankommandeflyg tömts på passagerare. Detta gör dom för att spara tid och skära kostnader.

Det enda jobbiga med Ryanair är att de börjar boarding tidigt och slussar igenom alla passagerare som getter genom deras grind där man får vänta ståendes mellan gate och flygplan tills ankommandeflyg tömts på passagerare. Detta gör dom för att spara tid och skära kostnader.
På Köpenhamn Kastrup har Ryanair-gaterna stora fönster i solläge och när solen skiner känns det som att man är i ett växthus.

Jag har köpt många biljetter med Ryanair och har aldrig haft problem med betalningen (alltid frånvalt deras växlingskurs). Om man köper en Ryanair-biljett via "unauthorized agent" (vet ej om Ticket är authorized eller ej) så kan man ibland behöva skicka in sin namnunderskrift, id-kort samt bokningsbekräftelsen och genomgå ett verifieringsförfarande.

Här är en Reddit-tråd som handlar om liknande betalningsproblem:
OK. Seems like VPN är lösningen. Men om jag ska vara ärlig, om jag kom på VPN idé själv runt midnatt, hade jag trott att det var bäst att välja Polen, eftersom det är där flyget avgår ifrån. Men från Reddit tråden verkar det vara att man ska sätta VPN på UK eller Ireland.

Men, också att döma från Reddit tråden, det verkar som om betalningsproblem är inte sällsynt. Och det förvånar mig. Jag hade inte förväntat mig något annat än att bokningsprocess skulle använda ordval, placering av information på sidan, osv.... för att maximera chanserna till merförsäljning (både planerat och av misstag). Men jag är förvånad att betalningsprocessen kan vara så buggigt för rätt många personer. Det måste leda till ett antal situationer där en potential kund ger upp och välja att betala mer för att flyga med ett annat bolag. Kan det verkligen vara så kostsamt att få en enkel och stabil betalningsflöde på plats?

En stilla undran, varför toppar Ryanair år efter år allmänna reklamationsnämndens svarta lista?
Inte är väl det därför att de sätter konsumenterna i det främre rummet och följer ARN:s rekommendationer?
Men över 200 miljoner passagerare årligen kan inte vara missnöjd, utan återkommer till bolaget.

Måste varje passagerare ladda ned appen, eller räcker det med att jag har den och får då fram mitt resesällskaps boardingkort? Eller syns bara mitt? Är bokat flera personer på samma bokning. (ursäkta kapning av tråd)

Toppen