Senaste nytt

Ryanair - Era upplevelser?

Jag har åkt med dem ca 10ggr sedan 2000 och framåt.

Förutom lustifikationer som återanvändbara boarding pass och en trudilutt när man landar så ser jag ingen direkt skillnad mot SAS rent produktmässigt. Man har modernare och bättre metall samt en personal som verkar dela ambitionsnivåer med gamla SAS-gardet rakt av.

Som point-to-point skulle jag vilja påstå att RyanAir fungerar ganska bra.

Som jag sagt förut, när allting fungerar så löser de ut själva transportuppgiften på ett funktionellt sätt. Men det är ju när något oförutsätt händer som det plötsligt blir extremt jobbigt med en LCC som inte bryr sig om regler eller sina passagerare öht.

Jag flög med dem flera gånger när min syster bodde i eller kring Lodon, men det har inte blivit på länge. En av flygningarna var med business-biljett!

Kan se att jag flugit med dom 6 gånger vilket är 5 gånger för mycket. Mestadelen gjordes när man var ung och fattig. Färgschemat i kabinen ger dåliga vibbar och jag kommer att undvika dom så mycket som möjligt jag bara kan. Däremot så ser jag ingen anledning att betala 3 ggr så mycket för en kortare flygning tex Barcelona - Ibiza när man kan flyga relativt billigt med dom och enbart uthärda 45 minuter i luften med dom, trots att man står som boskap och väntar på att få boarda utan seat nummer.

London enkel väg 2009. Bodde då på heltid i V-ås, och slapp ta bussen till ARN. Flera resor gjorde jag när de var rätt nya på marknaden. De erbjöd direktflyg till Bergamo, och då fanns även en anslutning mellan Västerås och Skavsta, via Eskilstuna.

Idag finns ingenting som motiverar mig att flyga med bolaget, men sitter också i en annan ekonomisk situation. Jag klarar inte av stressen när man bordar planet, och jag är, rent kroppsligt, inte anpassade för deras sätesprofil. Väskor, mat etc bekommer mig egentligen inte om jag ska flyga 1-2h.
Skavsta är dock ett större problem för mig än flygbolaget Ryanair.

Skulle det kosta 400kr t/r VST-BGY med Ryanair skulle jag kanske omvärdera. Att få restider på 3h30min ist för 9h30min får mig ombord nästan alla bolag. Nu är ju detta rent hypotetiskt...

Välkomnar deras existens som prispressare, men sätter mig inte gärna på planet. Visst har deras existens till stor del försämrat ombordkoncepten på världens flag carriers, men jag tar hellre det än betalar de höga summor som det kostade när jag började flyga.

Jag har gjort en hel del resor med Ryanair, dock var det några år sedan sist. Det har fungerat klockrent varje gång, följer man bara deras (ibland lite konstiga) regelverk fungerar det oftast bra. Har bland annat åkt till London, Bergamo, Pisa, Marseille och Zadar. Detta har uteslutande varit privata resor ihop med min fru, och när vi har åkt på såpass korta resor har vi ofta valt att flyga billigt och lägga lite mer pengar på hotell och restaurangbesök.

Visst, skiljer det bara några få hundralappar väljer jag hellre ett annat bolag, men i många fall kan man hitta RIKTIGT billiga biljetter med Ryanair om man är ute i god tid. Komforten är som hos vilket annat bolag som helst, minus att man inte kan fälla stolsryggen. Inget som stör mig när det handlar om en flygning på två timmar. De flesta bolag som kör 737-800 trycker nu för tiden in 186-189 stolar, precis som Ryanair.

Om vi snackar lågprisbolag har exempelvis Norwegian och Easyjet lyckats betydligt bättre med färgsättning och trivselkänsla i kabinen, men åter igen spelar det ingen större roll när det handlar om en flygning på två timmar.

Såg just på Twitter att en kompis flyger Ryanair från Västerås till Teneriffa just nu och även om man får rysningar av valet av bolag så är ju kabinfaktorn på denna flight helt sjuk. Det är 4 pax ombord.

Man kan ju alltid hoppas, men jag kunde nog inte tro att Ryanairflighter kan ha så usel beläggning. Möjligen en engångsföreteelse månne?

bild.JPG

Toppen