Senaste nytt

Ryanair debiterar nya ungerska skatten retroaktivt

Tamas

Medlem
Ni kanske har hört att pga. tomma statskonto försöker Ungern skatta olika sektorer, en av dem är flygsektorn och de introducerade en skatt per avresande passagerare på ca. 10 EUR intra-Europa och ca. 30 EUR övriga destinationer.

Flygbolagen protesterar men Ryanair var väldigt snabb att skicka ut ett mejl till passagerare som har bokat flyg med avresa från Ungern. Det står såhär:
On 4 June 2022, Hungary introduced a new air travel tax on passengers departing Hungary on or after 1 July 2022. This means that even if a passenger booked a flight before 4 June, which is due to depart Hungary on or after 1 July, this new tax must be paid to the Hungarian government.

This new tax is charged at a rate of HUF 3900 (approx. €10). The applicable tax in respect of your flight is HUF 3900 per passenger.

In accordance with Ryanair's General Terms and Conditions of Carriage (Article 4.2.2), and taking into consideration that airlines and passengers were not given sufficient notice of this tax, we hereby advise you that we will debit your payment card for amount of the tax due in respect of your booking ref XYZ123
.
Passengers not wishing to accept the tax have the option to cancel their reservation and receive a full refund. If you wish to cancel your reservation you must do so on or before 16 June 2022. Otherwise, you will be deemed to have given consent to your payment card being debited for the amount of the tax.

If you wish to cancel your reservation and claim a full refund of the unused flight(s) click on the link below and enter your booking details. Refunds will be processed in 7 working days back to the form of payment that was used to pay for the original booking.

I Ryanairs T&C står följande:
4.2 Taxes, fees & charges

4.2.1 You must pay any government taxes (including but not limited to air passenger duty) which may be included in your ticket price. Our higher ticket prices generally include government taxes, while our lower ticket prices do not. If your ticket price includes government taxes, they will be displayed in the price break-down at the time you make your booking. Please click here for more details on government taxes that may apply.

Our ticket prices do not include any other third party fees and charges for costs we incur to provide our services (such as airport and security charges, maintenance fees etc.). We bear the costs for these services.

If you do not travel, you can apply in writing for a full refund of any government taxes you have paid. However, you would need to pay the government tax refund administration fee set out in our table of fees. You must make your claim within one month after the date of the flight you did not take. We cannot refund any other monies paid.

4.2.2 Government taxes are constantly changing and can be introduced after the date you made your booking. If any government tax is introduced or increased after you made your booking, you will have to pay the new tax (or any increase) before departure. Or, you can choose not to travel and get a full refund of your booking cost. Similarly, if any such government tax is abolished so that it no longer applies to you, or is reduced, you can claim a refund of the abolished tax, or the reduction, from us.

Nu mina funderingar. Enligt nya ungerska direktiven skatten riktas mot ground services baserad på antal avresande passagerare på planet de serverar. I detta fall skulle jag säga att det är en kostnad till Ryanair och inte en direkt skatt.
Det är också intressant in 4.2.2 att jag är skyldig att betala "any government tax", det står ingenting om att det ska faktiskt vara skatt mot Ryanair eller passagerare. Det kan man typ tolka att om det blir en ny skatt på röda strumpor i Ungern skulle jag vara skyldig att betala det till Ryanair.

Vad finns det för möjligheter att ifrågasätta Ryanairs agerande så att de faktiskt svarar? För jag har inga höga förväntningar att de svarar på mejl t.ex. Kan konsumentverket eller ARN bli första ställen att klaga?
Det är inte pengarna som stör, dock blir det en vesentlig höjning av familjens biljettpris, utan att det luktar så att Ryanair försöker återigen att pressa resenärer utan rätt. Om jag tolkar rätt såklart...
 

Davvelavve

Medlem
Vad spelar det för roll om det står att det är en kostnad för passageraren eller Ryanair? I slutändan är det ändå passageraren som får betala för sånt. Dock lite konstigt om de skall ta betalt retroaktivt för det. De borde vetat om det ett tag.
 

Tamas

Medlem
Vad spelar det för roll om det står att det är en kostnad för passageraren eller Ryanair? I slutändan är det ändå passageraren som får betala för sånt. Dock lite konstigt om de skall ta betalt retroaktivt för det. De borde vetat om det ett tag.
Det är precis så att ingen som visste om detta. Det är fult från ungerska regeringen, men vill inte debattera politik.
Vad som spelar roll är att om de har rätt att debitera retroaktivt eller inte. Såklart är det resenärer som betalar sen, men det kan Ryanair bygga in i biljettpriser och visa när man betalar. Fine. Men att kräva retroaktivt är lite tveksamt, och då vill jag gärna förstå om de verkligen har rätt för det.
 

Palazzi

Medlem
Jag har precis läst på den ungerska regeringens hemsida och det verkar som om skatten gäller FRÅN Ungern och påförs kostnaden för ground handling. Uträkningen sker baserat på passagerarnummer, men det är egentligen inte en skatt för den resande (såsom t.ex. "city tax" i olika länder/städer).

Det är såklart varje flygbolags rätt att baka in detta i ett biljettpris (precis som vilken kostnad som helst, som man skulle vilja särredovisa) men utifrån att detta påförts retroaktivt så tror jag att man skulle ha ett juridiskt case. Jag gissar att Ryanair hoppas på att ingen/få drar detta vidare för 10€...
 

Tamas

Medlem
Jag har precis läst på den ungerska regeringens hemsida och det verkar som om skatten gäller FRÅN Ungern och påförs kostnaden för ground handling. Uträkningen sker baserat på passagerarnummer, men det är egentligen inte en skatt för den resande (såsom t.ex. "city tax" i olika länder/städer).

Det är såklart varje flygbolags rätt att baka in detta i ett biljettpris (precis som vilken kostnad som helst, som man skulle vilja särredovisa) men utifrån att detta påförts retroaktivt så tror jag att man skulle ha ett juridiskt case. Jag gissar att Ryanair hoppas på att ingen/få drar detta vidare för 10€...

Det är vad jag misstänker också, att Ryanair citerar en punkt i T&C men det egentligen inte gäller, så det är felaktigt.

Ungerska Konsumentverket har redan dragit igång en utredning, får se om det gör Ryanair att backa. Men det gjordes inte på grund av retroaktiv debitering utan för att de tycker att Ryanair får inte ha passagerare betale "skatten" alls. :eek:
 

Berglund

Medlem
Biten om "any government tax" är för att i avtalet skydda sig mot att någon regering hittar på någon skatt eller kallar någon skatt för något oväntat. Man skulle kunna kalla den för en "catch all" klausul i just meningen vilka skatter som skall betalas i samband med biljetten. Det känns ändå rimligt att om flygbolaget plötsligt blir ålagda att betala ytterligare en skatt, att man då påför passagerarna den. Känns överlag rimligt och generöst att om galoschen inte passar, då går det utmärkt att avboka och få alla pengar tillbaka.

Man måste dock vara ganska många i en familj om €10 per person ska bli någon form av "väsentlig ökning". I dagens tidevarv med inflationer på 2-6 procent i länder som knappt känt av inflation på många år, då är det nog andra kostnader runt omkring som i det hela påverkar resans pris i någon större utsträckning.
 

Palazzi

Medlem
Biten om "any government tax" är för att i avtalet skydda sig mot att någon regering hittar på någon skatt eller kallar någon skatt för något oväntat. Man skulle kunna kalla den för en "catch all" klausul i just meningen vilka skatter som skall betalas i samband med biljetten. Det känns ändå rimligt att om flygbolaget plötsligt blir ålagda att betala ytterligare en skatt, att man då påför passagerarna den. Känns överlag rimligt och generöst att om galoschen inte passar, då går det utmärkt att avboka och få alla pengar tillbaka.

Man måste dock vara ganska många i en familj om €10 per person ska bli någon form av "väsentlig ökning". I dagens tidevarv med inflationer på 2-6 procent i länder som knappt känt av inflation på många år, då är det nog andra kostnader runt omkring som i det hela påverkar resans pris i någon större utsträckning.

"You must pay any government taxes (including but not limited to air passenger duty) which may be included in your ticket price"

Jag tror att den retroaktiva tillämpningen blir svår att motivera utifrån det tempus som de själva använder i sina terms. "Which may be included in your ticket price" tolkar iaf jag som att den ska ha varit inkluderad i ett ticket price då köpet genomförs. Visserligen kan engelskans "be.." i detta fall både tolkas som "kan ingå" och "kan komma att ingå" men utifrån det faktum att upplysningen om ticket price sker vid köp så tycker jag att ett sådant påstående (från Ryanair) skulle falla på sin egen orimlighet.

Det som det Ungerska Konkurrensverket försöker få till, att man inte alls ska kunna påföra kostnaden, verkar dock ungefär lika orimligt utifrån Ryanairs terms. Om inte annat så gäller väl denna skatt alla, så de kan väl bara påföra kostnaden utan att särredovisa varför biljetterna är dyrare (konkurrensfördelen försvinner ju inte iom att alla bolag ska betala).
 

gdaily

Medlem
Så, ungern vill inte ha turister. Att beskatta Ryanair utan att Ryanair få ta ut detta i högre kostnader gör ju att Ryanair lägger ner linjerna, de är ju vanligtvis väldigt snabbfotade när det gäller sådant.
 

AABack2ARN

Medlem
Avgiften/skatten finns inte (ännu?) upplagd som skatterad i svaret i Matrix. Dessa skatter/avgifter visas

Fare 1: Carrier LH SEUCLSP1 BUD to FRA (rules)
Passenger type ADT, round trip fare, booking code S
Covers BUD-FRA (Economy)
HUF42,850
Fare 2: Carrier LH SEUCLSP1 FRA to BUD (rules)
Passenger type ADT, round trip fare, booking code S
Covers FRA-BUD (Economy)
HUF42,850

Hungary Airport Departure Tax (HU)HUF11,000
Hungary Security Charge (FE)HUF2,000
Carrier-imposed surcharge (YQ)HUF13,400
Carrier-imposed surcharge (YR)HUF7,500
Germany Passenger Service Charge International Departure (RA)HUF11,100
Germany Air Transport Tax (OY)HUF5,100
Germany Airport Security Charge (DE)HUF4,000
Subtotal per passengerHUF139,800
Number of passengers x1
Subtotal For 1 adult HUF139,800


Det intressanta är att Lufthansas pris för en t/r är identiskt oavsett om resan sker i juni eller juli (enligt Matrix) både vad avser skatter och baspris. Antingen bjuder Lufthansa på avgiften eller så har systemen ännu inte listat ut hur denna avgift skall hanteras. Men jag har svårt att tro att flygbolagen inte kommer ta ut motsvarande €10 per person för resor efter 1 juli så fort de bara kan.
 
Toppen