Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

cantona

Medlem
Ja precis, jag har precis ett sådant case på g med Brussels Airlines.. de vägrar röra ärendet och hänvisar till resebyrån (förmedlaren) för återbetalning... det återstår att se om det är några pengar kvar när de tagit ut sina avgifter... Bokar i princip aldrig via tredje part, men nu var det så mycket billigare att jag chansade... :(
Du har inget att oroa dig för mer än att det kommer ta tid. Det är väl etablerat faktum att när resebyrån (förmedlaren) levererat mailet med biljetten så är det mellan dig och flygbolaget sedan. Vad du än gör ge inte förmedlaren i uppdrag att utföra ditt arbete mot flygbolaget och kräva flygbolaget på pengar den vägen. Ta det till ARN där du anmäler båda i samma ärende. Vill du att det ska gå fortare blir det tingsrätten om utresan är från Sverige. Är det från CPH blir det värre.
 

cantona

Medlem
I detta fall saknar vi ju även information om resebyråns återbetalningsvillkor.

Väldigt många online-resebyråer har ju villkor som säger att de tar 495 kronor eller liknande belopp för att administrera åter- och/eller ombokningar. Är det då en Ryan-biljett så blir det i många fall inte något kvar att återbetala. I dessa fall är det ju helt köparens ansvar som inte läst avtalsreglerna ordentligt och inte flygbolagets fel.

Svårt att bedöma när man inte har all information. Men Agehalls 5:e budord om att inte gå via resebyrå är fortfarande lika giltigt.
Den avgiften är bara om du använder dig av förmedlaren och ger de i uppdrag att kontakta flygbolaget och kräva återbetalning. I annat fall är det mellan dig och flygbolaget. Hur flygbolaget väljer att återbetala är deras problem och du ska inte förlora på det.

Angående villkor sök info på förmedlarens hemsida i värsta fall gör ett nytt försök att boka en biljett och så kommer du åt villkoren på det sättet.
 

cantona

Medlem
Här är en formulering som jag hittade som kanske förtydligar lite kring ansvaret även om det inte är direkt applicerbart på ovanstående exempel.:
Motiveringen till nämndens beslut:
En resebyrå har i egenskap av förmedlare av biljetterna inget ansvar för transportprestationen utan ansvarar bara för fel och försummelser i själva förmedlingsuppdraget. Inte heller i övrigt har det i ärendet framkommit någon omständighet som skulle medföra att resebyrån skulle vara skyldigt att svara för återbetalningen av biljettpriset. En återbetalning förutsätter att flygbolaget har betalat beloppet till resebyrån. Av handlingarna framgår inte heller att XX frivilligt har påtagit sig något sådant ansvar. På grund av detta och då flygbolaget såvitt framgår ännu inte har återbetalat biljettpriset till resebyrån ska kravet avslås. Kravet mot resebyrån ska därför avslås.

Från en annan:

Det är flygbolaget som enligt EU-förordningen är ansvarigt för återbetalning av biljettpriset, även om bokningen skett via en resebyrå. En resenär är således inte skyldig att vända sig till resebyrån för att få tillbaka biljettpriset.
 

M.K

Medlem
682A280E-592D-4E12-AF3C-E8F545DA96A2.jpeg


Goda nyheter från vårt västra grannland där fackförbund och många andra agerat mot arbetstagarfientliga bolag!
 

011430121

Medlem


PRESSMEDDELANDE - 11 MARS 2022 08:54
Ryanair lanserar direktlinje till Köln från Arlanda
Med start den 27 mars 2022 flyger Ryanair Stockholm Arlanda Airport (ARN) – Cologne Bonn Airport (CGN)
två gånger i veckan på torsdagar och söndagar. Biljetter finns till försäljning.

Nyheter och pressmeddelanden | Om Swedavia
Det förklarar varför Eurowings inte startade upp linjen i helgen när sommartidtabellen började gälla, även linjen ARN-CPH startades inte upp liksom BER och linjen till Pristina, likt väl har man baserat 5 maskiner på ARN
Jag är medveten om att detta blev OT i denna tråd.
 

Plus

Medlem
Det förklarar varför Eurowings inte startade upp linjen i helgen när sommartidtabellen började gälla, även linjen ARN-CPH startades inte upp liksom BER och linjen till Pristina, likt väl har man baserat 5 maskiner på ARN
Jag är medveten om att detta blev OT i denna tråd.

Kort OT men ett tillägg. Köln är planerad sedan tidigare att återstarta först i maj. Det har aldrig varit tanken att den skulle vara med från start.
Angående antal flygplan ändrades det väl till en mjukstart med färre än fem kärror. Tror att de har 2-3 högst för tillfället.
 

011430121

Medlem
Kort OT men ett tillägg. Köln är planerad sedan tidigare att återstarta först i maj. Det har aldrig varit tanken att den skulle vara med från start.
Angående antal flygplan ändrades det väl till en mjukstart med färre än fem kärror. Tror att de har 2-3 högst för tillfället.
Jag fick informationen från CHECK-IN.dk glömde uppge det, men rätt skall vara rätt tack @Plus
 
Toppen