Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

Hachans

Medlem
Är inte jätteförvånad om Ryanair lägger ner inrikes; speciellt Göteborg och Malmö. Nu flyger jag sällan inrikes längre men när jag gjorde det var flygtiderna viktiga för man ville maximera dagen (och inte heller flyga orimligt tidigt eller sent). Ryanair har haft många rätt obskyra avgångstider. För resenärer där tiden är viktig blir då Ryanair inte helt ett val.

Prismässigt är det nog också svårt att konkurrera. Kostnad inklusive tillägg för rullväska och transport till/från flygplats gör det dyrare än de billigare tågavgångarna och definitivt dyrare än buss. Då går det bort för dem där priset är avgörande.

Intressantast blir då i så fall linjer till norra Norrland och Gotland, men kanske tar tid att ändra invanda mönster.

Alltså, jag betalade 75kr för Ryanair MMX-ARN, en biljett köpt dagen innan pga tittat fel i kalendern. Den dagen avgick dem nästan samtidigt som SAS och SAS skulle ha 3000 för samma resa och service.

Men ja, de går ju ofta konstiga tider, inte varje dag och så.
 

sweflyer

Medlem
Alltså, jag betalade 75kr för Ryanair MMX-ARN
75 kr i grundpris för flyget
+ca 140 kr extra för rullväska
+139 kr för flygbuss i Malmö
+129 kr för flygbuss i Stockholm
=483 kr totalt
För oss på detta forum kanske ingen jättesumma men för de mest priskänsliga går det relativt lätt att hitta tåg för mindre pengar, och där kan de till och med ta med sig en fullstor väska. Vet att det tar mer tid dock. Vill bara belysa att även för "75 kronor" är det svårt att vara prisledare på denna sträcka när alla kostnader räknats in.
 

gdaily

Medlem
+129 kr för flygbuss i Stockholm
Är man så priskänslig som i ditt exempel så kostar buss+pendeltåget via Märsta 42 kr (eller "gratis" om man råkar ha månadskort). Jag väljer alltid den resvägen när jag reser själv, men mest från bekvämlighetsskäl då det faktiskt är snabbaste sättet för mig att komma till Arlanda.
 

Jannes

Medlem
Jag måste dock påpeka att detta med restid är knivigt. Du får räkna med minst 30-45 minuter från stan till flygplatsen enkel väg, sedan ska det varas i god tid på flygplatsen innan, säg timme innan avgång (Bromma är ju undantaget) och sedan restiden 1 timme. Lägg på lite tid för väntan på bagage och du är på 3,5-4 timmar. X2000 ligger på 4:30, snälltåget på 5 timmar.

Sen är det massor med andra parametrar, startpunkten och slutdestinationen kanske inte är centralt, dessa beräkningar är mest för point-to-point resenärer etc..
 

Hachans

Medlem
75 kr i grundpris för flyget
+ca 140 kr extra för rullväska
+139 kr för flygbuss i Malmö
+129 kr för flygbuss i Stockholm
=483 kr totalt
För oss på detta forum kanske ingen jättesumma men för de mest priskänsliga går det relativt lätt att hitta tåg för mindre pengar, och där kan de till och med ta med sig en fullstor väska. Vet att det tar mer tid dock. Vill bara belysa att även för "75 kronor" är det svårt att vara prisledare på denna sträcka när alla kostnader räknats in.

När jag köpt säte och prio var det precis över 200 kr. Inga transportkostnader som jag inte haft till tåget. Och Movingo med Arlandatillägg fanns redan.

Jag kan garantera dig att det inte går att hitta sj-biljetter för det priset dagen innan. Framförallt inte på tåg framme innan tio.
 

Jannes

Medlem
Jag kan garantera dig att det inte går att hitta sj-biljetter för det priset dagen innan. Framförallt inte på tåg framme innan tio.
Men det finns väl inte Ryanair flyg som uppfyller det kravet på ankomsttid heller (du menar 10 på morgonen visst?)

Stickprov mest för intresset:
Imorgon 16/2 kostar X2000 775kr och är framme 9:52
Ryanair kostar 1215,01kr och är på MMX 16:20.
Sedan finns dyrar avgångar på SJ också, men flesta är i prisparitet med Ryan.
 

Hachans

Medlem
Men det finns väl inte Ryanair flyg som uppfyller det kravet på ankomsttid heller (du menar 10 på morgonen visst?)

Stickprov mest för intresset:
Imorgon 16/2 kostar X2000 775kr och är framme 9:52
Ryanair kostar 1215,01kr och är på MMX 16:20.
Sedan finns dyrar avgångar på SJ också, men flesta är i prisparitet med Ryan.

Nej, du har rätt. Det var framme 10.15 den 5:e april 2022. Biljetten bokades den 4:e kl 9.28 så mindre än 24 timmar innan avgång.

IMG_4729.jpeg


Men nu verkar tidiga flyget inte finnas kvar på tisdagar ändå.
 

Franco

Medlem
Ser att Ryanair har börjat sälja biljetter från Arlanda till Vilnius från slutet av mars. Detta är en ny linje. Idag flyger de endast till Kaunas i Litauen från Arlanda. Överhuvudtaget har Ryanair många avgångar till Baltikum på sommarhalvåret, ofta flera avgångar per dag till Tallinn och Riga.
 
Toppen