Senaste nytt

Ryanair öppnar bas i Göteborg

Då kan väl nån annan svara, begär inte att du ska ha koll på allt :)
Eller så googlar man.

I september förra året fick Ryanair det första av 180 beställda 737-800 NG. Ytterligare 20 ska ha levererats fram till juli i år.

Welcome to Ryanair!

Samtidigt lade Ryanair en beställning på 200 stycken 737 MAX 200.

Welcome to Ryanair!

The current 180 aircraft order will see Ryanair’s fleet grow from 304 to 420 (allowing for lease returns), and traffic rise from 82m last year to over 112m by 2019. Becoming the lead operator for the Boeing 737 MAX 200 aircraft secures Ryanair’s future growth during the period 2019 to 2024 in which Ryanair’s fleet will rise to 520 aircraft (allowing for sales and lease returns) while traffic almost doubles from 82m in FY2014 to 150m passengers p.a. by FY2024.
 
Det där med flygplansbrist hos Ryanair är ett konstigt fenomen. Dom har dragit ner på Skavsta ganska mycket och även andra ställen i Europa med hänvisning till att flygplanen behövs mer på annat håll. Men det finns rutter från Skavsta som säljer sjukt bra, t.ex. Alicante och Malaga som ofta är helt fullbokade 1v frammåt i tiden, trots priser på ca 1000-2000 SEK enkel.
alc.PNG

Istället baseras flygplan i Polen där dom får flyga inrikes för 9-19 PLN (20-40 kr) med halvfulla plan, eller 5 timmars flighter till Kanarieöarna för 100-200 PLN (200-400 SEK).

wmi.PNG
 
Det där med flygplansbrist hos Ryanair är ett konstigt fenomen. Dom har dragit ner på Skavsta ganska mycket och även andra ställen i Europa med hänvisning till att flygplanen behövs mer på annat håll. Men det finns rutter från Skavsta som säljer sjukt bra, t.ex. Alicante och Malaga som ofta är helt fullbokade 1v frammåt i tiden, trots priser på ca 1000-2000 SEK enkel.
Visa bifogad bild 38094
Istället baseras flygplan i Polen där dom får flyga inrikes för 9-19 PLN (20-40 kr) med halvfulla plan, eller 5 timmars flighter till Kanarieöarna för 100-200 PLN (200-400 SEK).

Visa bifogad bild 38095
Det är väl sannolikt ett led i en långsiktig strategi att slå ut ett nationellt flygbolag (som LOT). En sådan strategi kan ju vara betydligt mer givande på sikt än att fortsätta mata väl fungerande linjer som Skavsta-Alicante/Malaga. På de senare linjerna kan ju bolaget t.o.m. ha en aktiv yield management.
 
Misstänker att Ryanair motar konkurrenterna i grind genom att förlägga sina plan i andra länder. I Polen har ju Wizzair en liknande profil o ersätter snabbt om Ryanair inte finns på plats.
I t.e.x. Italien finns det baser för Vueling, Easyjet, Volotea mfl...Alla lågkostnadsbolag.
Norwegian i all ära, men de är väl inte riktigt i samma segment som Ryanair.
Tror att Ryanairs verkliga intåg på den svenska marknaden kommer sätta stora avtryck
 
Toppen