Senaste nytt

Ryanair ändrar regler för kabinbagage, små väskor inte längre gratis

Är det något bolag som är bra på just detta är det Ryanair. Lösningen är också vettig eftersom det endast är priopassagerarna som får ta med sig ett "normalstort" handbagage (och de har som bekant en egen kö).

Ja, absolut har de en lösning på det. Det kan dock vara lite svårt att implementera på long haul då man gärna vill ha med sig något ombord, även i Economy, men det kan så klart bli en "optional extra" som man tjänar mer slantar på när stora massan av passagerare endast kollar på grundpriset.

Ett av grundproblemen är väl dock att folk inte har vett att ta en väska av rätt storlek och anser sig ha gudabenådad rätt att begagna hela hyllan själv...

Kostade vara 120 kr för prio boarding (2väskor) t/r Skavsta-Barcelona.
Högst rimligt
Fast för mig är det en principsak, kör flygbolagen med lockpriser så ska de banne mig inte få ett öre mer av mig. Och jag tycker om att ha mitt handbagage under stolen framför mig (då kommer man ju åt sina grejer) så jag känner mig inte skyldig till att fördröja boardingen.

Det är samma sak när jag bor på hostels, jag kollar alltid noga upp om de debiterar extra för lakan och handduk, då tar jag med det själv i ren protest. Jag tycker inte det är schysst med smygavgifter för att hamna högst upp bland sökresultaten hos sökmotorerna.

Last edited:
Jag tycker inte det är schysst med smygavgifter för att hamna högst upp bland sökresultaten hos sökmotorerna.
Det håller jag visserligen med om, men jag tycker att sökmotorerna skulle ta och anpassa sig så att man kan filtrera på sådant.
T.ex. luras Google Flights genom att mixa sökresultat där incheckad väska ingår och inte ingår, det finns inget filter för att visa endast priser där väskan ingår, inte heller någon indikation i första vyn...
Samma sak med Expedia och hostels, jag vill kunna filtrera bort allt ”delat boende” (typ sovsal), oftast erbjuder ju hostels även privata rum som är ok, men som det är nu hoppar jag över allt som heter eller antyder hostel i namnet när jag letar boende...

Vissa sökmotor klarar ju numera av att inkludera avgifter för incheckat bagage, men då inför Ryanair, WizzAir m fl nya avgifter så det är svårt för sökmotorerna att hänga med i svängarna. Förresten, jag behöver boka en inrikesbiljett i USA (det är en lång resa så jag behöver troligtvis incheckat bagage och gärna handbagage) och jag fick nästan en hjärtattack när jag såg alla avgifterna som skulle tillkomma med Frontier och Spirit. För att beräkna det slutgiltiga totalpriset var jag tvungen att göra en dummy-bokning (Mr Test Testson från Testville) och jag tror jag fick klicka mig igen nästan 10 sidor innan jag såg totalpriset! Oavsett vem som blir billigast totalt kommer jag att välja Southwest istället i protest för jag tycker de är mer transparenta med avgifterna och de verkar inte vara ute efter att lura kunderna.

Vad gäller privat rum så finns det flera sökmotorer som klarar av att filtrera på detta, t ex Booking.com (glöm inte kontakta boendet direkt och fråga vilket pris du kan få om ni by-passar Booking, ofta får man lägre pris).

Last edited:
  • Gilla
Reactions: ekf
Vad gäller privat rum så finns det flera sökmotorer som klarar av att filtrera på detta, t ex Booking.com (glöm inte kontakta boendet direkt och fråga vilket pris du kan få om ni by-passar Booking, ofta får man lägre pris).
Exakt, undvik alltid att boka genom sådana tredjeparts sajter såsom Booking/Expedia och liknande. Hitta boendet där, sök rätt på hotellet via Google och ring och förhandla/boka direkt med hotellet. Betydligt bättre för alla inblandade!

Det är nog tvärtom, Ryanair traskar i Wizzairs fotspår. I somras när jag flög Wizzair från Sturup blev man stoppad i säkerhetskön och ombedd att gå tillbaka till incheckningen och checka in sitt handbagage (gratis) om man inte hade köpt priotity boarding.
WizzAir verkar byta handbagagepolicy oftare än jag byter kalsonger (nåja...), nu ingår endast en väska med maxmåtten 40 x 30 x 20 cm. Man får dock lov att ta med den ombord.

Toppen