Senaste nytt

Ryan Air Palma-Manchester-Arlanda utan pass...?

FF#1

Medlem
Ja det känns så, det är nån bekants bekant till frugans dotter som ska ut och resa och inte tänkt på att det kan bli trubbel pga transfer i UK.
 

Hachans

Medlem
Vad jag vet har inte Ryanair genomgående biljetter vilket innebär att när du kommer till terminalen i Manchester behöver du gå igenom passkontroll innan du går airside igen, så det blir nog problem. Om ens Ryanair släpper på personen då de kommer kolla att du har pass giltigt för Storbritannien innan avgång från Spanien.
 

sweflyer

Medlem
Svar nej. Resan går först till Storbritannien. Väl där kommer man behöva passera UK Immigration (endera för att gå in i landet eller för transfer). Storbritannien accepterar inte längre nationellt ID för EU-medborgare (med undantag för om du har någon typ av EU settlement scheme i UK).
Genomgående biljett eller inte borde inte spela någon roll alls, man skall ju igenom immigration i Storbritannien.

Från Ryanairs webbsida;
From 1st October 2021, nationals of the EEA/EU or Switzerland travelling to the United Kingdom must be in possession of a valid passport, as National ID cards issued by the EEA/EU and Switzerland are no longer acceptable to enter the UK (unless you hold a form of residence status in the UK).
https://help.ryanair.com/hc/en-ie/articles/360017683257-Requirements-for-Passports-and-Visas
 

SK989

Medlem
Kan bekräfta att det INTE funkar. I somras försökte Lufthansa boka om från Frankfurt via London till Sverige när mitt flyg till Frankfurt blev försenat och alla andra alternativ än via London var fullbokade. Jag hade inte med mig något pass (bara nationellt ID-kort) och efter en hel del dividerande mellan Lufthansa och (tror jag) nån hotline som flygbolagen kan ringa till brittiska gränsmyndigheter så blev svaret nej. Jag fick sova en natt i Frankfurt och åkte hem dagen därpå istället.
 

sweflyer

Medlem
Detsamma torde gälla om man har 'transfer' med exempelvis Ryanair;
EU land-Marocko/Israel-EU land
Även fast det är ett EU-flygbolag och start och mål är inom EU så måste man passera immigration vid transfern och dessa länder accepterar inte nationellt ID.

Det kan dock fungera om 'transfern' är i exempelvis Serbien som släpper in EU-medborgare på nationellt ID. Det är däremot inget jag skulle rekommendera. Svensk gränspolis släpper inte ut dig om ditt första flyg är utanför EU, men andra EU-länders gränspolis kanske gör det.
 
Toppen