Senaste nytt

Rutten Stockholm - London City Airport läggs ned

Jag flyger väldigt sällan med BA men har hunnit med en flight mellan LCY-ARN och anledningen till att det blev LCY och inte LHR var just priset. Har även sett vid flertal tillfällen när jag sökt resor till LON att LCY brukar dyka upp som det billigaste alternativet. Så även om stolarna var slutsålda så kan ekonomin varit dålig för rutten.

Slottarna ska tydligen främst användas för att öka till Edinburgh, Glasgow och Dubin.

Åhhh! Då förstår jag varför jag blev ombokad. Hade en biljett bokad så sent som i december till LCY som nu är ombokad till LHR, nu klarnar det. Hade bokat denna endast för att jag aldrig varit på LCY och hittade en biljett till ett lågt pris. I mailet jag fick från Seat24 stod det inget om varför jag hade blivit ombokad, misstänkte själv att det var en misstake fare och att de i gengäld bokade om mig till LHR som någon form av "deal". Har ingen retur biljett än så får väl hitta någon rolig tripp från LCY till ARN.

Jag blev också ombokad. Den 9 dec skulle jag till JNB och ville åka ARN-LHR men det fanns en med avios så det blev via LCY och nu blev jag som tur var ombokad till det som jag egentligen velat ha.

Hur stor blir nettominskningen av antal flygningar per vecka? Dag?

Vad tror ni det här kommer innebära för priserna?

Borde minska med 16 flyg per vecka (3 vardagsflyg + 1 lördagsflyg och 1 söndagsflyg) och så tillkommer ett tisdagsflyg till LHR.

Antalet stolar är svårt att sia om eftersom BA kan sätta in större plan på LHR om de vill (dvs upscale från A319/320 till A321)

Jag får väl avvika och säga att jag inte tycker om LCY, men det är kanske för att jag varit där för få gånger för att förstå tjusningen. Men så är jag sällan längre österut än Covent Garden när jag är i London.

LCY är en jättebra flygplats att flyga till även som leisure-resenär. Perfekt vid en weekendresa. Hemresan brukar jag ta från LHR för att få lounge.

Jag gjorde en helgresa där jag åkte på lördag morgon med BA8490 och var snabbt inne i stan cirka 25 minuter efter att planet landat. Sedan hem med BA8493 söndagen, maximalt med tid i London och minimalt med tid på väg till och på flygplatsen. Det räcker med att man ankommer flygplatsen 25 minuter innan avgång. Inga köer någonstans.

Sista flighten på linjen går på morgonen lördagen den 25. Efter det kan man ta sig ut till LHR, ladda i Galleries First 2-3 timmar och sedan åka 767:a hem till Stockholm igen. Förhållandevis prisvärt också (i economy, på hemresan är det dock I9 på alla dagens avgångar så man kan även få "afternoon tea"). Vilka är på?

Skärmklipp.PNG

Toppen