simon_says91
Medlem
Tidigare i veckan fick jag möjligheten att besöka SAS och deras hangar på Arlanda för en titt in i deras nya flygplan som nyligen levererades från Airbus fabrik i Toulouse. Fick veta i förtid att vi skulle få fri tillgång till planet där det stod parkerad ute på plattan vilken inkluderar en massa fotografering.
Här följer en del bilder från förmiddagen ombord där vi även fick möjlighet till en pratstund i cockpit med SAS Fleet Chief pilot på A330/340 (och kommande A350).
Planet från utsidan:
Insidan med kabin är helt identiskt mot den vanliga Airbus A330-300 "classic" som uppgraderades här under våren 2015.
Crewrest med 4 SAS PLUS Stolar i inbyggt rum längst bak på höger sida i GO kabinen.
Ett besök i cockpit där SAS Fleet Chief pilot Thomas Lunding förklarade skillnaden mellan den nya A330 Enhanced och SAS befintliga A330 "Classic". Utseendemässigt säger han att det på utsidan ser helt identiskt ut som den äldre versionen av A330 som tillverkats tidigare. Det som gjorts är liten modifiering på vingarna som minskat luftmotståndet med 1%. Detsamma gäller motorerna som finjusterats och nu drar 1% mindre bränsle än tidigare. Även startvikten har höjts från 235 ton till 242 ton vilket möjliggör att mer bränsle kan tankas på även vid väldigt fullbokade flighter.
Det låter löjligt liten skillnad mot den gamla versionen så varför köpa ett helt nytt plan för? Jo förklarar han att SAS gamla A340 är riktiga bränsleslukare och i jämförelse med den nya A330 Enhanced sparar man 12% bränsle på en flygning mot om man skulle flyga samma avgång med en A340. Planen är att A340 ska långsamt fasas ut med åren när A350 kommer levereras till SAS.

Crewrest precis bakom cockpit
Teknisk information om det nya planet samt ett räkneexempel på bränsleförbrukning.
Efter avslutat besök i cockpit han jag med en tur runt i hela planet som i princip var tomt, de flesta höll sig till business kabinen. Gör min debut med video review
Vill passa på att tacka SAS för denna möjligheten att göra denna rundvisning och hoppas ni som läser detta får ett ytterligare sug att pröva denna nya kabin. Det är värt de!
Här följer en del bilder från förmiddagen ombord där vi även fick möjlighet till en pratstund i cockpit med SAS Fleet Chief pilot på A330/340 (och kommande A350).
Planet från utsidan:



Insidan med kabin är helt identiskt mot den vanliga Airbus A330-300 "classic" som uppgraderades här under våren 2015.

Crewrest med 4 SAS PLUS Stolar i inbyggt rum längst bak på höger sida i GO kabinen.

Ett besök i cockpit där SAS Fleet Chief pilot Thomas Lunding förklarade skillnaden mellan den nya A330 Enhanced och SAS befintliga A330 "Classic". Utseendemässigt säger han att det på utsidan ser helt identiskt ut som den äldre versionen av A330 som tillverkats tidigare. Det som gjorts är liten modifiering på vingarna som minskat luftmotståndet med 1%. Detsamma gäller motorerna som finjusterats och nu drar 1% mindre bränsle än tidigare. Även startvikten har höjts från 235 ton till 242 ton vilket möjliggör att mer bränsle kan tankas på även vid väldigt fullbokade flighter.
Det låter löjligt liten skillnad mot den gamla versionen så varför köpa ett helt nytt plan för? Jo förklarar han att SAS gamla A340 är riktiga bränsleslukare och i jämförelse med den nya A330 Enhanced sparar man 12% bränsle på en flygning mot om man skulle flyga samma avgång med en A340. Planen är att A340 ska långsamt fasas ut med åren när A350 kommer levereras till SAS.



Crewrest precis bakom cockpit

Teknisk information om det nya planet samt ett räkneexempel på bränsleförbrukning.

Efter avslutat besök i cockpit han jag med en tur runt i hela planet som i princip var tomt, de flesta höll sig till business kabinen. Gör min debut med video review
Vill passa på att tacka SAS för denna möjligheten att göra denna rundvisning och hoppas ni som läser detta får ett ytterligare sug att pröva denna nya kabin. Det är värt de!