Senaste nytt

Rundresa i Asien

Hej!

Om man köper biljetter med reda pengar istället för poäng, är det andra regler för stopover som gäller då? Dr. Miles idé om att köra Arlanda-(Köpenhamn)-Peking stopover följt av Tokyo låter ju rätt smart. Samma sak med stopover i Shanghai på vägen hem från Hong Kong.

Dock vet jag inte hur man ser tillgängligheten för sådana biljetter och heller ej priser.

mvh
Ulf

mvh
Ulf

Hej igen och tack för matnyttig kunskap!

Betyder det att man fortfarande kan kolla flygen och priserna på sas-webben, för att sedan fixa stopover-detaljerna över telefon? Dvs, så länge som det på flygdetaljerna på sas-webben finns en punkt/flygplats på resan där man vill ha en möjlig stopover så borde det gå att ordna en stopover via telefon? Finns det några allmänna regler för stopovers (SAS)?

mvh
Ulf
Det finns inga allmänna regler fär stopover förutom en stopover ska vara längre än 24 timmar.
Varje pris har olika regler så måste du kontakta din resebyrå eller flygbolaget för att ta reda på det, alternativt att använda ITA Matrix eller betaltjänst som ExpertFlyer.

Ett annat förslag är att anlita resebyrå som är duktig att sy ihop rundresa. T ex Kilroy Travels, STA Travel, Jade Travel.
Cathay Pacific säljer Cathay Pacific All Asia Pass från USA men jag vet inte om de säljer det från Europa. Du kan fråga ovannämnda resebyråerna om de säljer Cathay Pacific All Asia Pass.

Om man köper biljetter med reda pengar istället för poäng, är det andra regler för stopover som gäller då? Dr. Miles idé om att köra Arlanda-(Köpenhamn)-Peking stopover följt av Tokyo låter ju rätt smart. Samma sak med stopover i Shanghai på vägen hem från Hong Kong.

Dock vet jag inte hur man ser tillgängligheten för sådana biljetter och heller ej priser.

Om du använder ITA Matrix, kan du se (ej boka) så här.

Screenshot20140625_8.png

I sökningsformulären fyller du i infon t ex så här.

Screenshot20140625_9.jpg

Fantastiskt!

Vad jag kan se så har du inte angett några detaljer i sökformuläret på ITA för just stopover? Eller är detta routingreglerna?

Mvh
Ulf

Fantastiskt!

Vad jag kan se så har du inte angett några detaljer i sökformuläret på ITA för just stopover? Eller är detta routingreglerna?

Mvh
Ulf
Eftersom jag redan vet att vissa SAS priser tillåter flygning via Beijing/Shanghai och även stopover där, la jag stopover (mer än 24 timmar i Beijing och i Shanghai) redan vid sökning.

Ok, så jag behöver i sökformuläret inte veta vilka regler som gäller för stopover -- det fixar bokningsmotorn i samband med att den föreslår fares? Isåfall briljant!

mvh
Ulf

.. och vad gäller klädombyte så har jag med mig en jumboresväska.

Räknar dock med att utnyttja lokaltvätteriet minst två gånger på en sådan resa.

mvh

Ulf

Lite beroende på vad du har för kläder behövs ingen jumboväska. Pikétröjor, T-shirts, underkläder o s v lämnar du in på morgonen i en tvättinrättning á la hål i väggen i Hong Kong. Du betalar typ 15-20 kr för ett par kilo och hämtar det på kvällen.

Som många redan påpekat är det helt upp till en som person hur mycket man orkar och vill flänga runt under ett par veckors tid i Asien. Avstånden kan bli stora, men ses flygandet som en del av själva semestern kanske det inte är så farligt. Tog själv 2,5 veckor i vintras och hann då med Shanghai, Siem Reap, Bangkok, Kuala Lumpur och Tokyo,3-5 dagar på varje plats. De 4 första platserna var relativt korta avstånd emellan, enbart tokyo som sticker iväg. Har man tur kanske det finns nattflyg på längre sträckor.

Intressant idé med nattflyg. Jag tror dock att jag skippar Singapore pga avstånd.

Flygsträckorna Peking-Tokyo-Seoul-Hong Kong-Shanghai verkar ligga på runt tre timmar styck så det känns klart acceptabelt.

Möjligt att man kan köra en separat resa med Singapore-Bangkok-Kuala Lumpur.

mvh
Ulf

Toppen