Senaste nytt

Rubeln faller - dags för resor till/från Ryssland?

1500 spänn för två nätter på Rocco Forte i St. Petersburg valfri helg under 2015 är ju skrattretande billigt. Eller 2000 kr på Corinthia och 3000 kr på Four Seasons.

Four Seasons är enligt min mening det bästa hotellet i stan. Det öppnade under 2014 och då låg priserna på ca 4000kr/natt och uppåt.

Efter FS kommer, enligt mig, W hotel och Kempinski. Rocco Forte har både Angleterre och Astoria, men personligen tycker jag att de är lite nedgångna. Speciellt det första av dem. Hur som helst bra priser.

Hur funkar det att få visum då? Är det lättare eller svårare än tidigare? Finns det någon bra firma att gå igenom om det hjälper?

Om du vill ha hjälp med visum, så är VisumDirekt ett bra tips. Men du måste fortfarande skaffa inbjudningar mm, de administrerar bara ansökan åt dig.

Jag har länge tänkt besöka Ryssland. Det kanske är bäst att passa på nu för utvecklingen i landet är ju allt annat än positiv. Hur som haver, hur är att turista i t.ex. Moskva eller S:t Petersburg? Jag tänker mest på säkerheten för för mig och min flickvän. Tycker det är påfrestande att inte känna sig trygg.

Jag har länge tänkt besöka Ryssland. Det kanske är bäst att passa på nu för utvecklingen i landet är ju allt annat än positiv. Hur som haver, hur är att turista i t.ex. Moskva eller S:t Petersburg? Jag tänker mest på säkerheten för för mig och min flickvän. Tycker det är påfrestande att inte känna sig trygg.

Det finns ingen anledning att känna sig osäker i Moskva eller St Perersburg. I alla fall inte så länge man håller sig i de centrala delarna. De är precis som vilka andra storstäder som helst i detta avseende. Numera fungerar Uber mycket bra också, så om man inte vill/kan prata ryska med svarttaxichafförerna finns det ett säker (och billigt) alternativ.

Om du vill ha hjälp med visum, så är VisumDirekt ett bra tips. Men du måste fortfarande skaffa inbjudningar mm, de administrerar bara ansökan åt dig.

Som turist är enklaste sättet att be hotellet du bokar att fixa en inbjudan. Därefter tar du den tillsammans med en ifylld ansökningsblankett, pass och foto till IFS visum service (IFS Sweden Det kostar totalt 665 sek och tar 4-10 kalenderdagar. Om man vill uppleva lite äkta rysk byråkrati kan man även ta ansökan själv till ryska ambassaden, men jag rekommenderar enbart detta till eventuella ovänner...

Som turist är enklaste sättet att be hotellet du bokar att fixa en inbjudan. Därefter tar du den tillsammans med en ifylld ansökningsblankett, pass och foto till IFS visum service (IFS Sweden Det kostar totalt 665 sek och tar 4-10 kalenderdagar. Om man vill uppleva lite äkta rysk byråkrati kan man även ta ansökan själv till ryska ambassaden, men jag rekommenderar enbart detta till eventuella ovänner...
Det brukar vara rätt bra med rysk byråkrati även på IFS... Och de verkar ha åtminstone ett par i personalen som varken pratar svenska eller engelska.

(För övrigt, glöm inte försäkringsbeviset. Som måste ha rätt stämpel på sig. Och om den sitter för snett, så får man prova igen med ett nytt..)

Men har man bara alla papper i ordning så brukar det gå rätt fort och enkelt.

Utrikesbiljettpriser för avresa från Ryssland är baserad i USD eller i EUR. Så sparar du inga pengar pga/tack vare låga RUB.
Däremot om du reser i Ryssland kan du spara en hel del jämfört med förra året. Dock många hotell har priser i USD eller i EUR, i så fall kan det har blivit "dyrare" pga högre USD kursen mot SEK.
Jag har kollat Business class biljetter från Moskva till Asien och vissa priser har t o m gått upp i SEK för att baspriset av dessa biljetter är i USD.
De biljetterna som är prissatta i EUR är ungefär samma nivå som förut.

Toppen