Senaste nytt

RTW i Första Klass med Star Alliance

Star Alliance RTW first er ikke værdt pengene. Prisen er ca dobbel fra business, og når du legger opp ruten på Star A sin booking side, ender du ofte opp med de fleste flighter på business og lavere der det ikke er noe annet.
Prøvde selv å legge opp en tur til sommeren på first, men ble plassert på business selv om de hadde first.
Personlig har jeg høy status Solitaire i Singapore A, så det ordner seg ofte med en telefon. Uansett så er det ikke slik det skal være når du betaler nesten dobbel pris på et produkt som burde være det beste.
En gang til RTW first er ikke værdt pengene. I såfall må du finplanlegge reieruten litt uavhengig av destinasjoner.
Ja det är som du säger, många flighter finns endast business tillgängligt. Business är cirka halva priset, så ett alternativ är ju att boka Business RTW och uppgradera med cash på de segment F lockar väldigt mycket. Speciellet FRA-SIN och SIN-AKL.

Lufthansa har väl inte First Class på Frankfurt-Bangkok så det är nog inte så konstigt att du inte hittar det.
Enkel förklaring. LH har slutat med F på sträckan FRA-BKK.
Doh! Har läst otaliga recensioner på Lufthansa F FRA-BKK så antog helt enkelt att det fanns kvar. Såg nu att om jag försökte boka first FRA-BKK så routade de mig via Zurich och sedan Thai till BKK.

P.s.: förstår inte varför Du inte startar RTW i ARN, GOT eller ARN. Det finns utrymme för detta innan Du slår i 39K taket. RTW biljetterna i C och F är mycket mer prisvärda om Du köper dem i Sverige än i Tyskland.
Trodde det var motsatsen, men tack för tipset! Ska jobba upp en ny rutt utgående från ARN.

Om jag köper en RTW i Business och sedan vill uppgradera några segment till F, blir det omöjligt eller kanske extradyrt pga att jag redan betalat ett paketpris? Eller fungerar det smärtfritt?

F med SWISS och Singapore är inte möjligt med Eurobonus tyvärr.
Det är surt. Planerar på en hel del resor till Australien framöver.

Asiana F (om det går att boka F på A380 BKK/HKG-ICN?)
Nej, det säljs inte som First class kabin på dem rutterna.

Det borde gå att boka nåt sånt här med Star Alliance RTW.
Lufthansa F
Singapore F
Thai F x2
Asiana F (om det går att boka F på A380 BKK/HKG-ICN?)
ANA F
Swiss F

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Byta Zürich-San Francisco-Tokyo-Seoul-Hong Kong-Bangkok mot
  • Zürich-Los Angeles: SWISS First
  • Los Angeles-Seoul: Asiana First
  • Seoul-Tokyo: ANA / Asiana / United Business
  • Tokyo-Singapore: ANA First
  • Singapore-Hong Kong: Singapore / United First
  • Hong Kong-Bangkok: THAI First

Last edited:
Kul projekt,

en FRWSTAR3 (som jag tro att det är du är ute efter) varierar en del i pris men inte så mycket som jag hade för mig.

från FRA: 146574 kr

GOT: 144177 kr

WAW: 140961 kr

Vilket inte är så stora skillnader.

Förr om åren har det funnits "sweet-spots" men jag har inte koll var de är nu, någon annan har kanske koll på det.

Nej, det säljs inte som First class kabin på dem rutterna.

Byta Zürich-San Francisco-Tokyo-Seoul-Hong Kong-Bangkok mot
  • Zürich-Los Angeles: SWISS First
  • Los Angeles-Seoul: Asiana First
  • Seoul-Tokyo: ANA / Asiana / United Business
  • Tokyo-Singapore: ANA First
  • Singapore-Hong Kong: Singapore / United First
  • Hong Kong-Bangkok: THAI First

Now we talking!

Ett problem dock är att *A ej tillåter att man besöker samma destination mer än en gång(med RTW verktyget), vilket gör det problematiskt med att SIN är lite av en hub i denna rutt (vilket är bra, gillar Singapore). Men ska försöka trolla fram lite rutter nu senare ikväll, t.ex flyga MEL/AKL-SIN-NRT/HND för att få så mycket A-klass som möjligt.

Grymt tacksam för all hjälp :)

Ett problem dock är att *A ej tillåter att man besöker samma destination mer än en gång(med RTW verktyget), vilket gör det problematiskt med att SIN är lite av en hub i denna rutt (vilket är bra, gillar Singapore).
Du får kanske inte ta stopover i samma stad flera gånger men jag tror att du får byta i samma stad om bytet sker inom 24 timmar.

Här kan du läsa reglerna om Star Alliance Round the world (RTW) fare.
Round The World - Star Alliance

Du får kanske inte ta stopover i samma stad flera gånger men jag tror att du får byta i samma stad om bytet sker inom 24 timmar.

Här kan du läsa reglerna om Star Alliance Round the world (RTW) fare.
Round The World - Star Alliance
Helt riktig Dr. Miles. Jeg har vært innom Singapore tre ganger på den samme RTW, men bare en av de ble godkjent som stop over. De to andre var transit, men med nødvendig overnatting.

Toppen