Senaste nytt

Router på resan

Har en sån, dock är jag inte imponerad av den. Den gör ett helt okej jobb om du är hyfsat nära, men bara en bit bort (~10m) så är WiFi-signalen rätt kass i mobiler, datorer ok men inte bra.

Hemma/på jobbet sitter jag med riktiga grejer (som kostar därefter) så är kanske lite dumt att jämföra med men jag stör mig lite på vissa tekniska saker, typ att nästan alla ändringar kräver omstart, det går inte att göra flera ändringar och sen starta om utan man måste starta om direkt efter att man sparar, appen (både för iOS/Android) säger 7/10 gånger att ”routern inte stöds av appen”, finns inget SSL (https) stöd för webbadmin. Sen har den micro-sim istället för nano-sim även om det går att använda nano-sim om man sätter i kortet rätt över ”sim-kontakterna”, nästan lättare än sim-adapter då mitt kort åkte ur adaptern ett par gånger då sim-kortet ska tryckas ner under en metallbit som håller fast det och ”lutningen” är rätt skarp för att trycka ner kortet.

Om vi ska vara lite positiva så är den snabb i sverige (har inte använt utomlands än) på LTE/4G, den har USB-C vilket är grymt för mig, så slipper jag ha med ytterligare en typ av sladd då både mobil och dator laddas med USB-C, den har stöd för externa antenner om man vill använda det, bra batteritid (skulle uppskatta en dag med normal användning).

Skulle dock inte köpt den igen, hade valt en Dovado/WiFi pineapple (om jag ville kunna driva den på batteri) och en 4G-sticka istället, hade blivit mindre huvudvärk för mig och lättare&billigare att uppgradera/byta sticka när det kommer nya band/man byter region.

Har du mer info om WiFi Pineapple? Eller du menar använda den i kombination med Dovado?

Den du länkar till har jag med sedan innan och den fungerar inte med 4G/LTE i USA tyvärr. Annars är den väldigt bra och smidig :)
Jag körde med min på Hawaii och fick uppkoppling med LTE, men jag tror det är vanligare att de kör på 700MHz-bandet där. Som du säger saknar den här gamla trotjänaren stöd för det vanligaste bandet på 1700/2100MHz.
Kan man leva utan RJ45 som jag, så kommer man billigare undan.

Har du mer info om WiFi Pineapple? Eller du menar använda den i kombination med Dovado?
Finns på WiFi Pineapple - Home och då tillsammans med ett USB-modem. Dock inte i närheten av lika stort stöd för USB-modem eller lika användarvänligt som Dovado.

Håller du inte på med avancerade nätverk eller vill lägga en del tid på att få det att funka så rekommenderar jag nog att du kör någon hotspot eller Dovado + batteri (kanske går att koppla powerbank som strömmatning?) + usb-sticka.

Fick ett erbjudande på FB som jag hoppade på i ett svagt ögonblick. Köp en japansk router som du kan använda över hela världen. De routrar jag hyrt när jag varit i Japan har varit så bra. Man har den i väskan och alla kan koppla upp sig mot den. Så jag köpte, den heter Ryoko Muama. Sen har den legat eftersom jag inte behövt den. Till den kom ett simkort från ett företag som heter Viaota. Det verkar som om jag kan använda det typ över hela världen (nästan). När jag satte på routern i Stockholm fick jag Telia som operatör och här i Mexiko Teletel. Jag har köpt till 10 GB. Sen ska jag in en kortis i USA. Men funkar det så är det ju så smidigt. Jag kan koppla upp alla enheter mot den och ha med den i väskan när jag går.

Än så länge är jag väldigt nöjd. Gör resandet enklare än att hålla på att köpa simkort överallt.

• Gilla
Reactions: hco
Hehe, den här gamla tråden... följde den med stort intresse i början. Köpte på inrådan en Asus WL-330N3G, verkade funka toppen men tji fick jag.
Konstiga smygande fel började inträffa, men jag kunde inte först förstå att de kom slumpvis av routern.
Hade den som WiFi repeater för några år sen under en semestervistelse. Då förstod jag att hade man bara igång den lite längre så sket det sig garanterat och fullständigt!
Körde man den som snabbast på ett hotellrum så funkade det oftast perfekt.

Den hamnade i en soptunna i Rukka.... :D

Behovet har som sagt minskat, kör oftast med telefonen som delningspunkt ( har två när jag reser). Men ibland saknar jag en "mirakelbox" som tex kan göra ett lokalt Wifi om det finns om det finns en sladd, eller förlänga hotellets Wifi när det har svag täckning på tex balkongen...

som tex kan göra ett lokalt Wifi om det finns om det finns en sladd, eller förlänga hotellets Wifi när det har svag täckning på tex balkongen...
Har samma behov. Har hyrt en lägenhet med en stor terrass som nås med en spiraltrappa där jag skulle vilja förstärka wifi från lägenheten. Har en bärbar projektor och det vore tråkigt om det blev problem med wifi-täckningen.

Tråden är gammal - någon som har ett mer uppdaterat tips som är lämpligt för ovan problem?

Behovet har som sagt minskat, kör oftast med telefonen som delningspunkt ( har två när jag reser). Men ibland saknar jag en "mirakelbox" som tex kan göra ett lokalt Wifi om det finns om det finns en sladd, eller förlänga hotellets Wifi när det har svag täckning på tex balkongen...
Har inte minskat för mig. Jag har inget abonnemang med världen. Räknat ut att det blir mycket dyrare för mig än att köpa lokalt sim. Här slipper jag det. Behovet av egen uppkoppling finns ju inte på hotellen oftast utan när man är ute och ska hitta saker eller behöver googla något.

Toppen