Senaste nytt

Rom, var ska man bo?

Erik M

Medlem
Nån som kan dela erfarenheter av rumsuppgradering och/eller annan status recognition på hotell i Rom?
Har guldkort på Hilton, Accor, Carlson, Melia, diamant på BW, kanske nåt mer.
Ja, och Amex Platinum då.
Jag kommer att komma tidigt och åka sent så ett hotell med track record av att vara bussiga mot guldfiskar vore perfekt.
 

masaba

Medlem
Jag och frugan var i rom förra hösten och bodde då på ett hotell som heter Visconti Palace. Hotellet ligger något kvarter in från Tibern på samma sida som Vatikanstaten, rakt österut från Vatikanstaten och en bit nord/nordöst om Trastevere men på samma sida Tibern.

Le Méridien Visconti Rome, Official Hotel Website
Le Meridien Visconti Rome (Rom, Italien) - omdömen och prisjämförelse - TripAdvisor

Hotellet var nyrenoverat (borde ha renoverat alla rummen, men kanske värt att kolla) och riktigt fräscht. Vi tyckte frukosten var bra, och gillade promenadavståndet till Vatikanstaten. Kvarteren runt om var lugna och kändes trygga kvällstid, och vi upplevde att det fungerade bra att promenera till och från de centrala delarna.

Det var också hyfsat nära till bussar som gick till de delar som det var lite långt att gå till så som Colloseum. Tunnelbanan 10 min från hotellet. Det var smidigt att ta sig till hotellet från flygplatsen också, då en flygbuss stannade bara något kvarter från hotellet.

Överlag tyckte vi det var knepigt med hotell i Rom. Jag gillar lite modernare hotell (fräscha, rymliga), och många hotell verkar vara ganska små och rummen kändes på bilder lite väl trötta ut. Vi var dock nöjda med Visconti Palace som sagt.

Lycka till. :)
 

Berglund

Medlem
Jag har bott på Hotel Madison, bara över gatan från centralstationen Roma Termini. Smidigt med flygbuss direkt utanför dörren och som jag uppfattade gångavstånd till de saker jag ville se och besöka. Det är ett enklare hotell men med väldigt charmig känsla och en fullt acceptabel frukostbuffé som generöst nog inkluderas i priset. Jag blev positivt överraskad och det här var en trevlig upplevelse!
 

Erik M

Medlem
Var nära att boka Sofitel men Accor nedgraderade mig till Silver så då är det bara att se sig om efter annat.

För mig blev det Marriott. Bra pris, 553 EUR för två nätter, två personer i näst lägsta rumskategorin. Det ska inkludera skatter och avgifter men jag tänker att det kan dyka upp nåt mer. Det inkluderar frukost och kan avbokas fram till tre dagar innan.
På andra hotell blev priset betydligt högre när skatter lades på i betalningssteget. Vill jag ha motsvarande villkor på nåt finare än Marriott, där jag har status, och som ligger centralt, så får jag gå upp ca 1000 kronor per natt.

Ska bli spännande att se hur de behandlar guldkortsinnehavare.
 
Tips på hotell i Rom? Budget max €100/natt. Behöver inte vara lyx och centralt, bara det finns AC och går att ta sig till och från smidigt med kollektivtrafik.
 

Dawes

Medlem
Tips på hotell i Rom? Budget max €100/natt. Behöver inte vara lyx och centralt, bara det finns AC och går att ta sig till och från smidigt med kollektivtrafik.
Dawes Jr var precis i Rom och bodde på hotel Gabriella precis vid "centralstationen", kravet var som du beskriver.
Väldigt trevlig personal och bra läge för att ta sig runt, smidigt till/från flyg också, bra pris.
Jag har ingen egen erfarenhet av Rom men som sagt Jr var nöjd och hade inget att klaga på.

Edit: slänger in en länk, finns på exempelvis hotels.com. Home - gabriellahotel
 
Last edited:
Dawes Jr var precis i Rom och bodde på hotel Gabriella precis vid "centralstationen", kravet var som du beskriver.
Väldigt trevlig personal och bra läge för att ta sig runt, smidigt till/från flyg också, bra pris.
Jag har ingen egen erfarenhet av Rom men som sagt Jr var nöjd och hade inget att klaga på.

Edit: slänger in en länk, finns på exempelvis hotels.com. Home - gabriellahotel
Tack för tips. Detta ställe fick mig att minnas den gamla tiden när man tågluffade i Europa och bara gick till närmsta hotell vid stationen. Fanns alltid rum och kostade typ €25
 
Det fick bli Hilton Garden Inn Rom Claridge, eftersom att jag behövde tre nätter till för att behålla HHG. Vi vet ju inte hur mycket det kommer att gå att resa i höst än...och att bo på Slussen bara för att få stays är jag inget fan av.

Så det var lite av en chansing men som visade sig vara lyckat. Hotellet ligger i norra delen och inte mitt i smeten men vid en spårvagslinje som tar dig snabbt ner mot centrum. Området är lugnt med flera restauranger, caféer och affärer. Jag bokade ett singel room men fick uppgradering till ett litet king room med balkong mot innergården. Skön säng och lagom sval AC. Frukosten var enligt europeisk standard och cappucinos från baren gick att få utan extra kostnad. För under €100 per natt är jag ändå nöjd.

dbc5ee8c1895a1bb5c309b42ea2694de.jpg
Utsikt från balkongen.

9bc82031e91e623567b280ea8431db41.jpg
5da06775751dc4161eb81d4a5c1d5d79.jpg
Frukosten.
 

Hachans

Medlem
Det fick bli Hilton Garden Inn Rom Claridge, eftersom att jag behövde tre nätter till för att behålla HHG. Vi vet ju inte hur mycket det kommer att gå att resa i höst än...och att bo på Slussen bara för att få stays är jag inget fan av.

Så det var lite av en chansing men som visade sig vara lyckat. Hotellet ligger i norra delen och inte mitt i smeten men vid en spårvagslinje som tar dig snabbt ner mot centrum. Området är lugnt med flera restauranger, caféer och affärer. Jag bokade ett singel room men fick uppgradering till ett litet king room med balkong mot innergården. Skön säng och lagom sval AC. Frukosten var enligt europeisk standard och cappucinos från baren gick att få utan extra kostnad. För under €100 per natt är jag ändå nöjd.

dbc5ee8c1895a1bb5c309b42ea2694de.jpg
Utsikt från balkongen.

9bc82031e91e623567b280ea8431db41.jpg
5da06775751dc4161eb81d4a5c1d5d79.jpg
Frukosten.
Ser trevligt ut, ska spara det till nästa gång jag är i Rom!
 
Toppen