Hachans skrev:Jag är inte säker, men det kan vara så att reglerna bara gäller tjänster du köper och inte såna som tillhandahålls fritt.Klicka för att utvidga...
Betaltjänster har ju du som kund signat upp för och bör ha rätt att titta på varthelst du befinner dig. SVTPlay signar man ju inte in på, och vi vill ju inte att Tyskar börjar se på TV som skattemedel och licenser betalat.intressenten skrev:Både viaplay och C more fungerar finfint, kollade golfen senast igår på C More, kan möjligen vara för att SVT är statligt eller att det är gratis av någon anledning. Det viktiga är ju att betaltjänsterna med all sport funkar för min del.Klicka för att utvidga...
JonW skrev:En liten varning för Monaco kan vara befogat. Det förekommer flera uppgifter om att lilleputtlandet skulle omfattas av roamingavtalet, men det gör det i praktiken inte.Jag var på Rivieran nyligen med enbart kontantkort/fast pris, vilket ju gör att mobilen endast fungerar inom avtalsområdet.Men i Monaco var det tvärstopp för att ringa. Inga problem tänkte jag, jag söker bara manuellt upp någon av alla franska operatörer. (I Monaco är man i princip aldrig mer än 100 m från franska gränsen, som dessutom ligger högre, så den täckningen har aldrig varit några problem).Men icke, jag provade tre franska nät från otaliga ställen i "landet" utan att få minsta täckning!Enda slutsatsen man kan dra är att Monaco Telecom tydligen stör ut franska näten i stan!Klicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Svar Ja. Monaco räknas inte in i roam-like-at-home länderna, och Orange ochde övriga franska operatörerna får inte täcka Monaco numera.Klicka för att utvidga...
Grönland ingår inte i EU roaming, däremot kan man surfa med Vecka Världen.erc skrev:Försöker reda ut huruvida Grönland och Svalbard ingår i områden där jag kan räkna med att den sk eu-roamingen fungerar till min fördel. Telia kan inte svara. Någon som har erfarenheter? Färöarna är exkluderade. Som Monaco.Klicka för att utvidga...
Semestervecka - Appar & tjänster - Mobiltelefoni och tjänster - Privat - Telia.seTelia skrev:Länder som inkluderas i tjänsternaTjänsten Semestervecka gäller i följande länder:USA, Puerto Rico, Australien, Schweiz, Färöarna,Grönland*, Turkiet, Malaysia, Thailand, Kanada, Israel**, Sydkorea*, Ryssland, Hong Kong*, Singapore* och Kina.Klicka för att utvidga...
European Union roaming regulations - WikipediaWikipedia skrev:Areas not coveredThe last member state of EFTA, Switzerland, is not party to the EEA agreement, and is instead linked to the EU by a series of bilateral agreements. Despite close relations with the EU in several fields, the regulations do not apply to Switzerland, and charges are usually considerably higher for EEA residents roaming in Switzerland, and for Swiss residents in the EEA, especially on internet data. Switzerland will not be part of the 2017 free rate agreements.[38] Rates vary, sometimes EU rate at €0.05 and sometimes up to €10/MB.[39] Some companies do offer EU rate roaming to Switzerland as well.[40] Monaco, Andorra and San Marino have cooperation with the EU, like usage of the euro, but not free roaming.The regulations also do not apply to areas which are connected to member states but are outside the EU. Two examples with high rates for visitors are Jersey andGreenland. Despite this, a few UK networks charge for roaming in Switzerland, the Channel Islands and Isle of Man at the same rates as roaming in the EEA. A special example is Saint Martin, which is part of the EU and has free roaming for EU phones, while in Sint Maarten, the other half of the Caribbean island, prices are high, as it is not part of the EU.Klicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:Grönland ingår inte i EU roaming, däremot kan man surfa med Vecka Världen.Semestervecka - Appar & tjänster - Mobiltelefoni och tjänster - Privat - Telia.seoch från WikipediaEuropean Union roaming regulations - WikipediaKlicka för att utvidga...
fly4fun skrev:Jag är Teliakund och var på Svalbard i maj. Använde massa data och betalade inget extra.Klicka för att utvidga...
micsjo skrev:Akta er bara på utflykter, t ex till Barentsburg. Det är Ryssland och är brutaldyrt.Klicka för att utvidga...
dino_81 skrev:OT: Säger inte emot då Svalbard är något speciellt men hela ögruppen tillhör väl Norge och även om Barentsburg ”ägs” av ett ryskt företag är det väl ändå inte att betrakta som Ryssland?Klicka för att utvidga...
Exakt så är fallet där....Thornado skrev:I just det här fallet så handlar det väl inte framförallt om vilket land som ett visst territorium tillhör, utan vilket mobilnät den basstation som telefonen ansluter till är kopplat. Utan att ha varit där själv så kan jag gissa att det finns en "rysk" basstation där så att det är risk att mobilen ansluter till den och då ser det ut som att du är i Ryssland från din operatörs perspektiv.Klicka för att utvidga...
Thornado skrev:I just det här fallet så handlar det väl inte framförallt om vilket land som ett visst territorium tillhör, utan vilket mobilnät den basstation som telefonen ansluter till är kopplat. Utan att ha varit där själv så kan jag gissa att det finns en "rysk" basstation där så att det är risk att mobilen ansluter till den och då ser det ut som att du är i Ryssland från din operatörs perspektiv.Klicka för att utvidga...