Senaste nytt

Roamingavgifter slopas helt inom EU

Förväntad lösning av operatörerna. Roamingavgifterna för operatörerna har ju inte försvunnit, bara minskat/cappats vad jag förstår. Så tror inte de vill ha obegränsat, eftersom folk i sådana fall kan använda svenskt abonnemang trots att de bor i annat EU-land. Det är nog inte tanken heller med vad EU vill uppnå i det här skedet.

EU vill underlätta för medborgare som reser genom/till/mellan EU-länder.

Så här står det i länken @Nemo postade (egen fetstil).

Japp, det verkar vara det klassiska kriget mellan syd och norr.

European Commission - PRESS RELEASES - Press release - End of roaming charges: EU negotiators agreed on wholesale prices, the final piece to make it happen

Då får vi bara hoppas att operatörerna inte kör samma begränsning som tex SAS 12mb;)

Det är inte upp till operatörerna att begränsa, utan det är definierat av EU:

EU skrev:
For the most competitive contracts offering unlimited data or data allowances at very low domestic unit prices (below the wholesale cap of €7.7/GB): When you go abroad you will continue to enjoy your full allowance of calls and texts. For data, you will have twice the volume of data that can be bought by the value of your monthly contract at the wholesale roaming data price cap (€7.7/GB in 2017). Beyond this threshold the operator may apply a small surcharge (no more than the wholesale data cap + VAT).

Om du betalar 250 kr i månaden (200 kr + moms, ) för ditt mobilabonnemang så kan du alltså (baserat på googles växelkurs) använda upp till 20.85/7.7 = 2.7 GB data per månad utanför Sverige utan extra kostnad. Notera att 2018 så kommer detta att vara 20.85/6 = 3.47 GB och på så sätt kommer det att öka varje år fram till 2022.

En annan sak som jag funderar över är om detta (kanske inte i Sverige, men möjligen i en del andra länder) kommer att leda till att en ny typ av lågprisoperatörer skapas som inte erbjuder roaming överhuvudtaget. Som jag tolkar detta så innebär nya reglerna att operatörerna vid roaming inte får ta ut extra avgifter av konsumenterna, men det borde väl dock inte finnas något krav på att alla operatörer nödvändigtvis ska ha roamingavtal med andra operatörer och erbjuda en roamingtjänst till sina kunder?
Dvs, kan man starta en ny (virtuell) operatör i stil med halebop/hallon som erbjuder extra låga priser, men som inte alls går att använda utanför det egna landet? I vissa segment i vissa länder så kan jag tänka mig att det kan finnas ett visst intresse för detta. Huruvida ett sånt intresse är nog stort för att det faktiskt ska vara lönsamt för någon operatör att göra så låter jag dock vara osagt.

Det tror jag nog. I citatet i mitt förra inlägg skriver EU "This could also open up markets for small and virtual telecoms operators." Jag tolkar det som att de väntar sig just den utveckling du siar om.

Ett problem jag upplevt dock är att min nuvarande operatör i UK enbart har 3G-avtal utomlands, för att det kostar mindre än att ha 4G-avtal. Kommer EU-beslutet likställa roamingavtal för 3G och 4G? Min operatör har också hastighetsbegränsningar på streamingtjänster utomlands för att hålla ned surfmängden. Detta kanske också kan vara en metod som operatörer kan använda för att hålla nere surfmängden?

Något kommer dem hitta. Vissa operatörer lär ha ganska stora summor att spara om de kan minska mängden deras kunder surfar utomlands....:confused:

Det fungerade geschwinnt både i Zürich och Berlin för mig, dock var begränsningen lägre i Zürich, jag fick bara surfa 1GB där men i Berlin var det bara att köra, beror det månne på att Schweiz inte är med i EU?

Det fungerade geschwinnt både i Zürich och Berlin för mig, dock var begränsningen lägre i Zürich, jag fick bara surfa 1GB där men i Berlin var det bara att köra, beror det månne på att Schweiz inte är med i EU?
Ja, användning i Schweiz ingår inte i EU-reglerna eftersom de inte ingår i EES, reglerna gäller endast i EU och EES.

Toppen