Senaste nytt

Roadtrip USA Västkusten

Ursäktar att jag stjäl tråden lite men är det någon som vet vad det kostar med envägshyra?

Det vill säga, hyra i San Diego och åka uppåt mot Los Angeles och lämna bilen där? 3 dagar (72 timmar).
(Vanlig standard bil då, inget extra.)
Ålder på oss - 22.

Är det jobbigt att köra bil i USA? Jag har sinnessjukt många mil (trots min ålder) med både bil, lastbil, lastbil med släp och andra fordon i bagaget så är ingen nervös 18-åring med nytaget körkort men tänkte ändå passa på att höra hur det är att ta sig fram i städer som Los Angeles, man vill ju ogärna hamna i "fel" kvarter så att säga. :cool:

Last edited:
Som jag skrev tidigare är envägshyra inget problem och är inte dyrt (om det ens kostar något extra).

Vi har alltid hyrt bil genom ebilhyra.se och de priserna verkar svårslagna för övrigt.

Det är lätt att köra bil i Kalifornien. Visst är det många bilar och filer, men jag upplever det ändå som att folk är mer toleranta än på många andra ställen. Blinkar man och visar att man vill byta fil så lämnar folk plats åt dig.

Till skillnad mot en del andra så tycker jag ni ska skippa Vegas, ni kommer att ha fullt upp med kusten. SF till San Diego kräver mycket tid om man ska ha uppleva det som bjuds. Attt köra HW 1 är naturligtvis ett måste och lås inte upp hotell nätterna utan se till att ni kan boka om.

jag och 2 polare gjorde en nästan 3 mån lång resa genom och kors och tvärs över usa med startpunkt miami upp kusten via NY och sen sick sack över till SanDiego och LA och SF och sen flyg till vegas..bästa resan ever..

Till skillnad mot en del andra så tycker jag ni ska skippa Vegas, ni kommer att ha fullt upp med kusten. SF till San Diego kräver mycket tid om man ska ha uppleva det som bjuds. Attt köra HW 1 är naturligtvis ett måste och lås inte upp hotell nätterna utan se till att ni kan boka om.

Varning för att inte boka hotell längst kusten dock. Vi upplevde det som att t.ex. Santa Barbara och Monterey var dyra och att det berodde på att mycket var bokat på förväg (kombination lågt utbud=hög efterfrågan). Detta var dock i juni så det är säkert lägre efterfrågan i april. Helgerna bör dock bokas på förhand som jag förstått det.

Det är lätt att köra bil i Kalifornien. Visst är det många bilar och filer, men jag upplever det ändå som att folk är mer toleranta än på många andra ställen. Blinkar man och visar att man vill byta fil så lämnar folk plats åt dig.

Motorvägssystemen i LA är dock inte överdrivet mysiga. En missad avfart (vilket är lätt hänt) kan innebär ett par kilometer till men har man tålamod är det inga problem. Det tog oss två och en halv timme att köra igenom LA från Santa Monica mot Vegas.

Jag var i Los Angeles i somras (bilade route 66 från Chicago) och var förvånad hur smidigt det var att köra bil. Utan GPS hade det dock varit mindre skoj...

Hyrde bil från Hertz i Chicago med envägshyra och återlämning på LAX. Ca 3 veckors hyra och jag har för mig att kostnaden landade på ca 8 000 SEK.

Planerar en rutt enligt Maginos förslag under våren :)

/Christian

Om du skall köra California State Route 1 (officiellt namn, andra namn är Pacific Coast Highway eller Hwy1) resan i mars borde vara ganska bra. På sommaren brottas kustvägen med samma dimma som ligger över stan, men det är mycket klarare luft på våren.

Det kan bli för kallt, men hyr en "cab"... Man ser så mycket mera. Om man skall köra Hwy1 hela vägen till San Diego (blir iofs I-5 vid Point Luma) så är mina favoritställen:
Carmel
Big Sur
Santa Barbara
Huntington Beach
Laguna Beach

Annars är jag en stor fan av San Diego och San Francisco, men känner att jag kan leva utan hela "Greater Los Angeles Area".

Två veckor går snabbt; bländas inte av den amerikansk-japanska-kinesiska turistandan av "more is more" men fundera på "more is less". Med andra ord, fokusera på kvalité och inte kvantitet där man sitter i bilen hela tiden.

Jag vill tillägga en annan detalj: för alla som är intresserade av USA och nationalparker så skulle jag vilja tipsa om att lägga upp en rutt som går genom Colorado, Utah, Arizona och New Mexico. Nu är jag ganska subjektiv i frågan med sju år i Colorado, men om någon vill ha tips på häftiga resor i "John Wayne Country" så kontakta mig...

Ålder på oss - 22.

Då ni är under 25 brukar avgifterna för att hyra bil ganska höga. Ett tips är att höra med Kilroy då de oftast erbjuder bra priser för dem under 25.

Värt att notera är dock att i mars kan det vara lite av ett äventyr att ta sig upp till Yosemite. Snökedjor är (troligen) ett krav så tidigt på våren, beroende på vädret. Och är det ett krav så är det ingen idé att försöka chansa.

Aj, missade att det fortfarande var snö den perioden. Orkar man se till att man har snökedjor och mecka med dem tror jag ändå det är värt det.

Toppen