Senaste nytt

Risk bli avbokad som no show? Olika flygbolag, samma bokning

Petermikael

Ny medlem
Hej

Jag har en bokning med tre personer via Tripmonster Arlanda -> Visby med Air Leap och retur med Norwegian.

Nu kommer två av personerna att åka själva till Visby men vi vill utnyttja returbiljetterna med Norwegian alla tre.

Finns det risk att returbiljetterna (Visby-Arlanda) med Norwegian blir avbokade för de två personer som inte tar första flighten
(Arlanda-Visby)?

Jag har ett bokningsnummer från Tripmonster som avser både tur och returresan.

Berglund

Medlem
Jag har mycket svårt att tänka mig att Air Leap och Norwegian, som inte är i någon allians eller har något fördjupat samarbete med varandra, skulle dela show/no show information med varandra.

Det du mest sannolikt har köpt, är egentligen två enkelbiljetter, en med Air Leap och en med Norwegian. Sannolikheten är ganska hög att det ena bolaget inte har en aning om din föregående/efterföljande flygning med det andra bolaget. Att din resebyrå, Tripmonster, har ett bokningsnummer för resan innebär inte att det också, mycket väl, kan finnas ett bokningsnummer hos Air Leap och ett hos Norwegian, dessa kan i sig vara svåra för dig att se/få reda på.

Berglund

Medlem
Ok och det är inte så att Air Leap rapporterar no show till Tripmonster som sedan avbokar returresan?
Tror du på riktigt att Tripmonster skulle ta på sig allt det jobbet, samla in uppgifter om vilka som checkat in/boardat, därefter hitta din reservation för att slutligen kontakta nästa flygbolag för att avboka returresan?

Jag har aldrig hört talas om Tripmonster men jag har otroligt svårt att föreställa mig att de skulle ha de resurserna till att göra så. Även om de skulle ha det, vad menar du att de skulle vinna på ett sådant förfarande?

Petermikael

Ny medlem
Jag tror inte resebyrån gör så men jag vill bara försöka bedöma risken att vi inte kommer med flyget hem från Visby. Jag gissar att jag köpt två enkelbiljetter men på bokningssidan hos Tripmonster ligger det som en tur- och returbiljett.

Berglund

Medlem
på bokningssidan hos Tripmonster ligger det som en tur- och returbiljett.
Det innebär inte att det verkligen är en tur- och returresa i ordets bemärkelse utan mer att det presenteras som det.

Anledningen till att no show avbokas handlar om att man måste flyga hela biljetten i den ordning som den är bokad. Här är jag helt övertygad om att du har två skilda biljettnummer, där bolag två skiter blankt i om du gjorde din flygning med bolag ett eller ej.

Valley

Medlem
Hej

Jag har en bokning med tre personer via Tripmonster Arlanda -> Visby med Air Leap och retur med Norwegian.

Nu kommer två av personerna att åka själva till Visby men vi vill utnyttja returbiljetterna med Norwegian alla tre.

Finns det risk att returbiljetterna (Visby-Arlanda) med Norwegian blir avbokade för de två personer som inte tar första flighten
(Arlanda-Visby)?

Jag har ett bokningsnummer från Tripmonster som avser både tur och returresan.

Har fått testa motsatta.
Gruppbiljett. Ut med SAS t'baks med Lufthansa. En person åkte aldrig ut. Hemresan fanns dock kvar.

Plus

Medlem
Tror du på riktigt att Tripmonster skulle ta på sig allt det jobbet, samla in uppgifter om vilka som checkat in/boardat, därefter hitta din reservation för att slutligen kontakta nästa flygbolag för att avboka returresan?

Jag har aldrig hört talas om Tripmonster men jag har otroligt svårt att föreställa mig att de skulle ha de resurserna till att göra så. Även om de skulle ha det, vad menar du att de skulle vinna på ett sådant förfarande?

Det är inget som behöver samlas in. Detta uppdateras automatiskt i Amadeus. Det finns bolag/byråer som har auto cancel vid no show.
Dock känner jag inte till ovan nämnda resebyrå

Valley

Medlem
Det är inget som behöver samlas in. Detta uppdateras automatiskt i Amadeus. Det finns bolag/byråer som har auto cancel vid no show.
Dock känner jag inte till ovan nämnda resebyrå

Och cancellering om man av någon anledning ombokas vid utfärd - Finnair
Ombokades till SAS. Hemresan tog mig till Gate, för att där nekas boarding eftersom hela trippen förföll i o m ombokningen

Toppen