Senaste nytt

Ringa kanske inte alltid är så smart...

agehall

Medlem
Det här blir bara mer och mer bisarrt. BA kom tillbaka och sa att det minsann inte går att routa via PHX, så det funkar bara om jag kör direkt JFK-SFO. Okej. Då är BA ute ur bokningsleken.

Jag försöker nu replikera min bokning på AA.com som funkade så bra igårkväll, men nu går det inte alls! Ett segment i returen bryts ut och blir en egen fare som gör att priset sticker iväg betydligt. *SUCK*

Bestämmer mig för att ringa AA och se om de kan lösa det på telefon. Pratar i 30 minuter med en kvinna som till slut ger upp att försöka boka mina segment och istället kopplar mig vidare till deras websupport. Där har jag nu pratat med en trevlig kille i snart 50 minuter för att få till det hela. Han får upp samma "fel" som jag när han gör en provbokning och försökte sedan replikera det hela i deras riktiga bokningssystem. Där fick han dock problem med LCY-JFK, så lösningen blev att jag fick göra en skarp bokning (går inte att sätta saker on hold om man har andra OW-bolag med i resplanen tydligen) varpå han sedan omedelbart tog bort mitt kreditkort från bokningen. Nu har vi fipplat lite och jag sitter on hold medans han kontaktar deras rate desk.

Jag har bett honom påpeka att IL28SALE funkar utmärkt för utresan men inte för hemresan, vilket inte låter rimligt om det skulle vara ett problem att använda denna farebasis för denna routing.

Fortsättning följer...
 

agehall

Medlem
Efter lite om och men har de löst det. De var tvungna att välja rena US-flighter och tvinga fram bokningsklass A så gick det bra.

Nu dök dock nästa problem upp - betalning. Flygbolag är lite kinkiga på den här punkten och vill gärna ha betalt. Från början lyckades jag ju stoppa in mitt AmEx i bokningen men nu när jag ska betala denna bokning igen, eftersom kortinformationen blev borttagen, så går det inte. Jag blir vidarekopplad till en dam som enl uppgift skulle kunna ta mitt kort, men när hon får klart för sig att det inte är ett US-baserat kort så blir det stopp.

Hon rekommenderar mig att åka till flygplatsen och betala istället. Mitt minne sviker mig, men visst kan jag ringa AA imorgon i Sverige och biljettera trots att det är bokat via AA.com? Om inte, har AA någon handler på ARN?
 

AABack2ARN

Medlem
Tyvärr har AA ingen representation i Sverige - du kommer till deras call center som med stor sannolikhet kommer röra till din bokning till den grad att du inte vet vad som hänt.

Mitt tips är att först ringa dem och se vad de svarar, annars höra av dig till UK (eller om det är Irland). De borde kunna ställa ut biljetterna även om de är bokade på aa.com

De kommer troligen först svara att du borde använt dig av americanairlines.co.uk men det ska inte vara omöjligt för dem att fixa det.

Det här hände inte när vi hade tillgång till TalAviation här i Sverige :(
 

doc

Medlem
Jag ringde igår för att boka biljett på BA-rean i sista minuten. Anledningen till att jag ringde var att jag ville sätta biljetten on hold. Detta gick inte att göra, utan jag hänvisades till att 24-timmars öppet köp gäller. Jag fick personens epost-adress så jag kunde mejla hennes personligen om jag önskade avboka. Inte nog med det, biljetten blev dessutom 1300 kr billigare per person än bästa priset på BA:s hemsida för de flighter jag valt ut. Jag har hittills bara mycket positiva erfarenheter av BA:s guldlinje per telefon. Visst, ringa är kanske inte alltid så smart med jag tycker att det oftast är det när gäller BA:s guldlinje. Återigen tack till Senator som delade med sig av numret.
 

agehall

Medlem
@doc vilken routing bokade du? För mig lyckades de som sagt inte få till en helt giltig routing och jag har förstått att BA har haft grymma problem att prissätta saker korrekt sista dagarna...

Ang guldnummret - om man är BAEC Gold, behvöer man bara logga in på BA.com och titta under Contact BAEC. Väljer man UK som land, så dyker rätt nummer upp. (Samma sak för alla andra länder också faktiskt, om de har ett speciellt guld-nummer)

edit:
Har du Diners Club kort bör det fungera hos American Airlines i USA.
Dr. Miles: Funkar det även när man ringer dem? Jag lyckades betala med mitt AmEx online först, men sedan blev bokningen sabbad eftersom killen tog bort betalningsinformationen, så nu måste den betalas via telefon alt i egen hög person.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Dr. Miles: Funkar det även när man ringer dem? Jag lyckades betala med mitt AmEx online först, men sedan blev bokningen sabbad eftersom killen tog bort betalningsinformationen, så nu måste den betalas via telefon alt i egen hög person.
Jag lyckades att betala med mitt Diners Club kort för en bonusresa med AAdvantage miles som inte gick att betala med Amex eller MasterCard.
 
Toppen