Senaste nytt

Rimowa

Nja, bucklor gör inte att nitarna lossnar och bara för att det är buckligt så betyder det inte att det är trasigt.
Resonerar du så kan du ju kika på serveringsvagnarna eller ULD containers, skulle de skrotas så fort de blir buckliga?

Ser det som en trevlig patina jag.
Sen är det ju en klar fördel att alu väskorna kan skickas på reparation/refurbishing där de riktar chassit och byter gångjärn etc.
Blir som nytt.
Dock har du helt rätt i att hjulhörnen är lite väl känsliga.
Menar att nitarna som håller hjulhörnen på plats trycks loss om en buckla kommer i aluminiumet där nitarna fäster. Hela ”listen” kan då släppa. Sedan kan ju också som sagt hörnen spricka och gå sönder. Nu går ju dessa delar att byta ut men det är fortfarande en svag punkt.

Klart man blir sugen på att köpa originalet. En L och en M så har man täckt in alla tänkbara behov. Tittade lite snabbt nu och konstaterar att det är exakt samma pris på alla ställen: 960 euro för M och 1040 euro för L. Samma hos Rimowa, på Lufthansas webshop, på kofferdirekt etc. Hmm.. 960+1040 = 2000 euro o_O:rolleyes:. Nästa SAS MC kampanj = 8000 eurobonuspoäng.

Finns det någon annan väg att handla dessa? Med rabattkod eller cashbacksidor etc.? Då LVMH tagit över finns dessa inte längre via väskan.com till exempel så SAS-webbportalen verkar bli svårt.. Det ser ut som att man fortfarande kan köpa Rimowaväskor med den berömda e-tagen ett par tusenlappar billigare än med versionen utan. Dock är det lite död vikt då E-tagen inte tillverkas längre och få flygbolag verkar stödja den.. :rolleyes: Hmmm

När det gäller Rimowa och så har jag just mailat dem och väntar svar kring hur man ska bete sig om ens väska blir flygskadad. Som det är just nu finns det ingenstans i Sverige man kan få den lagad eller få hjälp att skicka den för lagning eller reservdelar.

Pre-owned på Ebay finns det en del, men om det är värt besväret...?

Tror det blir nytt för min del. Vilket är lite dubbeleggat då många köper väskan för att de gillar "patinan". Man kan då fråga sig om det finns något egenvärde i att köpa en fläckfri ny väska när målet är att få bucklor/repor/slitage på den :rolleyes:. Kanske att man vill "sätta sin prägel på väskan", hur fånigt det än låter..

Noterade nu att man kan köpa L-varianten av "Original/Topas" med E-tag för 2000 kr mindre än utan E-tag. Dock väger den då 1,3 kg mer än den "rena" versionen utan E-tag. Tar lite emot att köpa en väska med E-tag när man vet att den inte kommer att användas, är utdaterad, inte kommer tillbaka till produktion och därmed är "död vikt". Men två väskor som vi ska ha så blir det 4000 kr i besparing.. Hmm

Tror det blir nytt för min del. Vilket är lite dubbeleggat då många köper väskan för att de gillar "patinan". Man kan då fråga sig om det finns något egenvärde i att köpa en fläckfri ny väska när målet är att få bucklor/repor/slitage på den :rolleyes:. Kanske att man vill "sätta sin prägel på väskan", hur fånigt det än låter..

Noterade nu att man kan köpa L-varianten av "Original/Topas" med E-tag för 2000 kr mindre än utan E-tag. Dock väger den då 1,3 kg mer än den "rena" versionen utan E-tag. Tar lite emot att köpa en väska med E-tag när man vet att den inte kommer att användas, är utdaterad, inte kommer tillbaka till produktion och därmed är "död vikt". Men två väskor som vi ska ha så blir det 4000 kr i besparing.. Hmm
1,3 kg mer?! Det var inte lite det. Går helt bort.

Jag gillar helt klart att samla på mig minnen och även "patinan". Är också sugen på att köpa in mig på nya serien men storleken L är lite väl tung (6kg och 30% av en 20KG checkin maxvikt) så det lutar åt en polycarbonat (Essential, tidigare Salsa) i större storlek. E-tag inte längre relevant och väger både för mycket och saknar support från flygbolagen. Väskan blir ett fint minne!

20160408_163352-COLLAGE.jpg

Tack för era svar.

När du säger att du lägger ner tid på att ta hand om hjulen, hur menar du då? Nyfiken på hur man bäst vårdar sin Rimowa och vad som krävs. Visst är det dånar Topas numera heter ”Original”?

Finns det någon särskild anledning till varför du tycker att Rimowa polycarb är en dålig ersättare till Rimowa alu? Eller bara det att den inte är tillräckligt prisvärd?

Jag vill ha ordentliga lås etc som Topas/Original har men blev som sagt förvånad att det bara skiljer 0,5 kg mot en polycarb med samma lås etc. Det känns som att valet är enkelt då :). Gäller bara att hitta bästa sättet att införskaffa dem på... Har hört att kofferdirekt har bra priser.

Hjulbehandling kommer nog på alla väskor, dvs tvätta bort smuts, grus och annan skit men det märks på en fyrhjulare då de blir svårare att snurra och börjar gnissla. Just nu får de duscha i ljummet vatten, framförallt under vinterhalvåret.
Jag säger inte att en alu är bättre per defintion men att det är en smaksak och min personliga åsikt är att polycarb känns plastig och det är inte vad jag söker i just en Rimowa. Väskans vikt har hittills varit en ickefråga för mig.

Hur ska man tänka kring incheckat bagage för en småbarnsfamilj?

Jag tänker att om vi köper två väskor så kan vi köpa en Rimowa Original Check-in L och en Check-in M. På så vis är vi lite mer flexibla men får ändå med oss alla grejer om vi åker hela familjen. Jag reser en del själv också (utan fru och barn) och då räcker det bra med den lite mindre M-varianten. Som totalt förstörd av BC så är inte vikten något problem längre då vi allt som oftast åker på awardbiljett i minst businessclass :). Det står mellan antingen två Check-in L eller en L och en M. Lutar åt det senare. Vad säger ni? Det är ju knappt någon prisskillnad så det ingen prisfråga.

Toppen