Senaste nytt

Rimlig kompensation för helt otroligt strul av SAS

Canadien

Medlem
3000 poäng tycker jag är ohyggligt snålt.
Vad menar du skiljer denna försening mot en där de t ex flyttar dig till nästa plan 3-4 ggr p g a tekniska problem på flygplanen. Nu var det tekniska/manuella problem på incheckningen. Resultatet är dock det samma, att du blev > 3h sen, och alltså berättigad till 250EUR. Sedan kryddar SAS med lite poäng ovanpå detta. Det finns ingen EU-reglerad ersättning för att bli kränkt, bara för faktisk försening, hur den uppstod är ointressant så länge som den inte är extraordinär.
 
Vad menar du skiljer denna försening mot en där de t ex flyttar dig till nästa plan 3-4 ggr p g a tekniska problem på flygplanen. Nu var det tekniska/manuella problem på incheckningen. Resultatet är dock det samma, att du blev > 3h sen, och alltså berättigad till 250EUR. Sedan kryddar SAS med lite poäng ovanpå detta. Det finns ingen EU-reglerad ersättning för att bli kränkt, bara för faktisk försening, hur den uppstod är ointressant så länge som den inte är extraordinär.

Spelar väl ingen roll vad som är reglerat eller inte, jag tycker 3000 poäng är snålt baserat på tidigare erfarenheter, sen att dem inte måste ge ersättning det är ju inte det jag kommenterar utan bara att 3000 poäng för ett i mitt tycke stort misstag är snålt.
 
Fick du 6000p och 2500SEK i cash för trasigt Wifi?

2500 SEK ”måste” väl SAS betala ut i detta fall? Jag ser inte det som någon kompensation från SAS.

Jag ser det som att SAS ger kunden 3000 poäng pga strulet vilket är fånigt lite om man jämför med mitt ”problem” där jag fick 6000 poäng.
 

Canadien

Medlem
2500 SEK ”måste” väl SAS betala ut i detta fall? Jag ser inte det som någon kompensation från SAS.

Jag ser det som att SAS ger kunden 3000 poäng pga strulet vilket är fånigt lite om man jämför med mitt ”problem” där jag fick 6000 poäng.
Jag tycker inte det, du fick trasigt Wifi - det brukar SAS kompensera med poäng, i ditt fall fick du mer än vad som är kutym. Det andra fallet är bara en försening, vilket normalt ska enbart ge ersättning enl EUreglerna plus eventuellt vouchers för mat eller utlägg. Hur förseningen uppstod är ointressant. Att det i detta fallet var incheckning/gate som inte skötte sitt jobb är inte annorlunda mot ifall tekniker misskött sitt jobb och planet blir sent p g a det. SAS väljer dock att ge lite poäng som plåster på såren för att de håller med om att det inte var snyggt.
 

ekf

Medlem
Hur förseningen uppstod är ointressant. Att det i detta fallet var incheckning/gate som inte skötte sitt jobb är inte annorlunda mot ifall tekniker misskött sitt jobb och planet blir sent p g a det. SAS väljer dock att ge lite poäng som plåster på såren för att de håller med om att det inte var snyggt.
I detta fallet uppstod ju förseningen pga att SAS ställde in ursprungsflighten. Sedan förvärrades förseningen i och med att Fred vägrades boarding på den flight han blev ombokad till... Lite av ett dubbelfel kan jag tycka och jag undrar om det inte borde finnas möjlighet att utkräva ytterligare 250 EUR för IDB:n?
Poängen ser jag som ett sätt att försöka smita undan EU-ersättningen och när de blev påkomna så låter de dem kvarstå av ”goodwill”...
 

agehall

Medlem
Det fanns ju ett incheckat bagage på Fred Flintstones bokning helt plötsligt trots att Flintstone inte checkat in något bagage? Är det en obefintlig säkerhetsaspekt i din värld?
Rent krasst bör det inte vara ett problem men i praktiken törs man inte alltid lita på att bagaget kollats ordentligt.

I en ideal värld så skulle ju allt bagage och alla passagerare vara kontrollerade och säkra när de får gå ombord och då finns det inga säkerhetsmässiga aspekter med att någon går på fel flight. Men då måste kanske säkerhetskontroller fokusera mer på säkerhet och mindre på att alla ska ta av sig bältet bara för att.
 

InTheWind

Medlem
En ovanligt men beklaglig erfarenhet. Jag har varit med om en liknande sak, men sannolikt värre för mig som passagerare. Vi var ett sällskap på tre som skulle flyga med samma flyg från ARN med förbindelse i Europa vidare med ANA i samma klass (C). Hustrun och jag flög på samma bokningskod, sonen på en egen. Tragedien startade i samband med incheck. Sonen kom lite före oss och blev - trots protester - incheckad på min identitet och övertog också automatiskt min svarta EB-status. När vi kom till disken lite senare satt han redan i loungen med ett boardingkort med min PNR och förbokade säten. Efter ett långt kaos och personalpanik så beslutades det att jag checkades in på hans PNR (EBS, d.v.s.i princip statuslös) och hustrun (EBG) som normalt. Den extra kryddan i det läget blev att "med din status så får du inte ha så här mycket bagage kostnadsfritt". Det tjafset ledde till att min "övervikt" checkades in på sonens biljett. Saken blev dock värre då vår gemensamma förbindelse blev inställd samtidigt som det hade kommit 1 cm snö på CPH och service-disken på T5 var smockfull. Men jag orkar inte berätta mer om det, än att de plötsligt inte klarade av att flytta mig in på ersättningsförbindelsen utan fick fixa fram en helt ny biljett för HELA resan, med kortast möjliga varsel. Efter hemkomst ringde jag SAS och bad om en förklaring. De återkom utan kunna producera en sådan men bad så mycket om ursäkt och gav mig de EB-poäng jag rätteligen skulle ha fått. Inget mer.
 
Toppen