Senaste nytt

Riga - Dela med dig av dina bästa tips

JonW

Medlem
Jag tyckte att det var riktigt svårt med vettiga restauranger i Riga. Bergs var dock trevligt.

Riga: Bergs | Solens mat
Riga är inget att skriva hem om kulinariskt, med ett lysande undantag. Den ligger precis ovanför parken norr om gamla stan och heter Vincent. (Gatan heter Elisabeth nånting har jag för mig)
Helt utan konkurrens i stan, ren Michelinklass på det mesta, men hyfsade priser med våra mått mätt. Missa inte!

Var däremot försiktig med barer, clubar etc även om de ser anständiga och fullsatta ut. Mycket problem med saltade notor och vanliga tjejer som extraknäcker enbart med att få killar att köpa drinkar mot provision. (Ingen annan service erbjuds alltså i normalfallet, vilket för många kanske gör det ännu surare.)
Prislistan kan se helt OK ut, men så finns det längst ner någon väääldigt dyr cognac e dyl, och det är förstås den tjejen väljer.
Skumma barer på bakgator är faktiskt ofta seriösare eftersom inte affärsfolk/turister hamnar där.
Amerikanska ambassaden har en svart lista över ställen med klagomål som finns nånstans på nätet.
 
Vi ska dit nästa helg och jag kan uppdatera tråden med restaurangtips och annat sevärt.

Jag hade hoppats på att rekommendera en italiensk restaurang, IL Patio som hade fantastisk skaldjurspasta sist jag var där, men idag var det bara ok, så det blir tyvärr ingen rekommendation. Annars har det bara varit en dag för återhämtning av förlorad sömn, promenad i gamla stan och många timmar på ESPA spa :)
 

SvartMjolk

Medlem
Sist jag var i Riga åt vi lettisk husmanskost på Restaurans 1221. Det var riktigt gott och väl värt priset. Åt bland annat bäver och en efterrätt med pistagenötter som är något av det bästa jag ätit i efterrättsväg.

Kika här för mer info: About us
 

lilydock

Medlem
Gissar att det hänt en del sedan 2013! Har några dagar på Radisson Latvija nästa vecka. Skybaren blir given och förhoppningsvis tid till ESPA.

Bra tips på restauranger mottages dock gärna! Gärna någon med lettisk touch och gärna med bra vegetariska alternativ (p.g.a. resesällskapet).

Och är det förresten något man ej bör missa i sevärdhetsväg så får det också gärna nämnas! :)
 
Toppen