Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

Jag har koll på vad som är vad i kontonummer och att clearingnumret är en del av IBAN osv. Men jag har bara fälten "IBAN" och "Kontonummer" att fylla i. Det är den stora utmaningen,

Hade det funnits ett fält för "Clearingnummer" hade det underlättat en hel del.

IMG_9855.jpg

Jag har koll på vad som är vad i kontonummer och att clearingnumret är en del av IBAN osv. Men jag har bara fälten "IBAN" och "Kontonummer" att fylla i. Det är den stora utmaningen,

Hade det funnits ett fält för "Clearingnummer" hade det underlättat en hel del.

Visa bifogad bild 128729
Funkar det att skriva clearing nr först i kontonr? Så har jag gjort på en överföring relativt nyligen och den gick igenom. Det var visserligen Swedbank men principen är ju samma. Tittar jag på äldre överföringar har jag clearing nr med.

Det är faktiskt lite imponerande att de faktiskt verkar ha lyckats göra det ännu sämre.... Man trodde den appen hade nått gränsen för hur dåligt man kan göra något för ett tag sedan, men tydligen inte...

Jag kollade på de kontouppgifter jag har regnat på vänner. Där finns ett separat fält för clearingnummer (som inte alltid är det samma clearingnummer som ligger i IBAN koden). Så jag har uppenbarligen kunnat reggae det förut.
Men lägger jag upp ett nytt konto får jag inte möjlighet att göra det.

Så slutsatsen är att någon tyckt att clearingnummer inte behövs och tagit bort det från nyregistreringen. Men som vi vet så behövs det, så de har fuckat upp igen. :(

Ja, og et bankontonummer uten clearingnr funker jo så klart ikke, åssen skal de vite åssen bank pengene skal til....

Stemmer ikke dette:
Et svensk bankkontonummer består alltid av clearingnummer (fire siffer) og et kontonummer. Antall siffer i kontonummeret varierer fra bank til bank. Når du skal overføre penger til en annen bank, må du alltid oppgi clearingsnummer etterfulgt av kontonummer uten ekstra tegn som strek, punktum eller mellomrom.

Okey, da skjønner jeg :)

hmm hva skjer om du prøver å kjøre det som internasjonal betaling, da ber de i alle fall kun om IBAN når jeg prøver en betaling til Norge fra min Norske revolut?

Okey, da skjønner jeg :)

hmm hva skjer om du prøver å kjøre det som internasjonal betaling, da ber de i alle fall kun om IBAN når jeg prøver en betaling til Norge fra min Norske revolut?
Det verkar gå med enbart IBAN till alla de skandinaviska länderna utom Sverige nu. Visst var det fler länder förut som krävde dubbla kontonr? Nogon form av ändring på g...

Kravet på clearing trots att det var en IBAN betalnig kom när de bytte betalnings-partner förra gången. Det är flera månader sedan. Det var samtidigt som referens-texten slutade fungera.
Revolut menar att det är en förbättring, för att man "får lov" att göra en IBAN-överföring men vad som händer i bakgrunden är att de för över uppdraget till en partner som har svenskt konto och som kan göra en traditionell svensk inter-bank-överföring. Och för att kunna det måste de uttryckligen ha clearing och konto. Eller med andra ord, en IBAN-betalning till Sverige görs utan att de använder det IBAN-nummer man måste uppge.

Toppen