Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

ekf

Medlem
Finns det någon övergripande beräkning vad gäller eurobonus poäng vs hur mycket man tjänar i växlingsavgifter när det gäller Platinum vs Revolut som är toppat med MC?
Vet inte hur det är med Platinumavgift, men med Amex Premium så är växlingspåslaget 2% mot Amex referenskurs (Amex listar föredömligt vad man betalat för avgift för resp transaktion).

Kör du med Elite så får du 20 poäng per 100 kr spend och 2kr i avgift, dvs du köper 20 poäng (och spend mot voucher) för 2 kr.
Kör du med Revolut laddat via MC Premium så får du 15 poäng per 100 kr spend och 0kr i avgift...
 

koffe33

Medlem
Skulle säga att tankarna du har är helt rätt bortsett från de där sista med att snurra. All typ av sådan aktivitet är ej tillåten o du kommer få dina kort avstängda väldigt snabbt.

När det är dubbelkampanjhelger så blir det lite rörigt gällande vad som är bäst o i slutändan är det lite hur mycket man är beredd att betala per EB poäng som styr vilket upplägg man ska ha där.

Är helt med dig gällande aktiviteterna att man inte borde få göra det systematiskt. Tänkte generellt hur man ser på det om man exempelvis skulle överföra till sig själv om man kom på efter en topup att man inte behöver lika mycket saldo på sitt revolut kort eller om man överför till sin sambo.

Absolut, har även tänkt på att skaffa curve för att kunna ha vid kampanjer med GBIT funktionen.

Vet inte hur det är med Platinumavgift, men med Amex Premium så är växlingspåslaget 2% mot Amex referenskurs (Amex listar föredömligt vad man betalat för avgift för resp transaktion).

Kör du med Elite så får du 20 poäng per 100 kr spend och 2kr i avgift, dvs du köper 20 poäng (och spend mot voucher) för 2 kr.
Kör du med Revolut laddat via MC Premium så får du 15 poäng per 100 kr spend och 0kr i avgift...

Tack! Jag är urusel på att hålla koll på växlingsavgifter osv så det är därför jag frågar :) Platinum ligger på 300 mr poäng per 100 kr i utländsk valuta och omvandlat till EB så är det 25/100. Vad gäller listningen av avgift för transaktion, tänker du på det som syns i amex appen under avgift eller någon annan listning?
 

ekf

Medlem
Vad gäller listningen av avgift för transaktion, tänker du på det som syns i amex appen under avgift eller någon annan listning?
Ja, precis. Till skillnad från många andra så listar Amex originalsumma, växlingskurs, växlingspåslag och summa i SEK som enskilda poster. Av mina tester så verkar växlingskursen (utan påslaget) ligga väldigt nära de kurser som Revolut och Curve använder sig av.
 

palmen

Moderator
Är helt med dig gällande aktiviteterna att man inte borde få göra det systematiskt. Tänkte generellt hur man ser på det om man exempelvis skulle överföra till sig själv om man kom på efter en topup att man inte behöver lika mycket saldo på sitt revolut kort eller om man överför till sin sambo.
Handlar inte om att göra det systematiskt, det är inte lagligt att tvätta pengar. Med det sagt bör du släppa de där tankarna på en gång om du inte vill råka ut för otrevliga överraskningar framöver. Är det verkligen värt att riskera detta för några futtiga poäng?
 
D

Deleted member 30163

Guest
Tack! Jag är urusel på att hålla koll på växlingsavgifter osv så det är därför jag frågar :) Platinum ligger på 300 mr poäng per 100 kr i utländsk valuta och omvandlat till EB så är det 25/100. Vad gäller listningen av avgift för transaktion, tänker du på det som syns i amex appen under avgift eller någon annan listning?
Exakt, det blir ju en bra 3x boost vid utländska valuta så man får väl räkna på om det är värt det, samma boost får du ju om du växlar in dina poäng till någon annan av de många partners Amex har, SAS äger ju inte världen
 
Nu stöds Nordea
a02609d81dd5e5889b7c2ac1234fa97c.jpg
 

ekf

Medlem
Men då får man väl inga poäng någonstans, gissar jag? Det är någon form av direktbank-påfyllning?
Så lär det vara. Men jag tycker ändå att det är ganska bra för de som inte vill greja med kreditkort... De får ju möjligheten att spara in valutaväxlingspåslaget som deras vanliga bankkort har. Vi andra får ju den vinsten plus lite poäng...
 
Toppen