@klaluma : Blev du nöjd med din resa? Vilket hotell bokade du?
Jag har varit sugen på att försöka hitta en awardresa dit sedan jag såg den här tråden, men nu märker jag att det inte längre går att hitta Réunion som destination när man söker på SAS hemsida. Bland definitionerna av regionerna ligger Réunion dock kvar i Södra Afrika. Är det någon som vet hur man ska tolka det? Air France flyger såklart fortfarande dit, så jag förstår inte varför det inte skulle vara möjligt att köpa bonusresor dit.
Jo men det skulle jag absolut säga! Själva resandet var väldigt bra, Air France i business som longhaul i lilla leisure businesskabinen kan rekommenderas. Bra mat och var fullt utvilad när vi kom fram. Är ju byte på CDG bara nu tror jag så man får väl räkna med lite krångel där om man flyger SAS har jag förstått. Vi åkte AF hela vägen på nedresan så var smidig procedur med bytet. Förutom lite panik med att tjejen glömde passet på planet från Stockholm och upptäckte det först vid passkontrollen, men AF service disk hann få tag på det innan planet drog iväg igen.
På hemresan var det riktigt skönt med Sky priority på den där lilla flygplatsen på Reunion. Mycket semesterfolk som ska med stora flyg samtidigt. Var kanon att få gå före enorm kö till security samt kunna ta en dusch i Air France loungen innan man klev ombord.
Vi kom fram till Orly på morgonen på hemresan och åkte sista SAS kärran hem på kvällen, så körde en dag i Paris, vilket också var uppskattat. Där är det helt klart fördel med liten tidsskillnad åt mig, jag kan njuta mer av en sån layover än jag kan annars.
Det blev La Villa de la Plage som jag länkade till i början. Så inget riktigt hotell på det viset, utan kan väl räknas som ett lyxigt bed and breakfast, med fyra rum. Det var riktigt mysigt för ett par, med lugnt vackert poolområde och direkt access ner till lagunen. Fantastisk frukostkorg varje morgon fick man som man kunde äta på sin terass.
Ön i sig var väldigt vacker tyckte jag. Grön och fin och mäktiga vyer.
Vi hyrde en bil på flygplatsen för hela resan vilket nog var bra, då taxi typ knappt existerade och lokaltrafiken var väl sisådär med ganska långa avstånd mellan det mesta. Också mycket bra för att kunna dra på olika utflykter. Vi såg till exempel soluppgången vid piton maido, där man hade en vy ner i en av de helt enorma gamla vulkanerna åt ena hållet och tillbaks ut över havet åt andra hållet. Mäktigt tyckte vi. Sedan picknick med frukostkorgen från boendet. Sådant man minns!
En höjdpunkt för mig var att jag anmälde mig till ett trail running lopp lite spontant innan. Väldigt stort med sådant där, med mycket olika lopp hela tiden tyckte jag det verkade som. Tjejen är inte så mycket för att vandra och sånt så jag tänkte det var ett utmärkt sätt att få se lite mer av naturen utan att villa bort mig själv på någon bergstopp nånstans.
Det var väldigt teknisk terräng för en svensk "gubbe" som mig som är ovan vid trail running över huvud taget. 23km och 1500 höjdmeter tog mig nästan fem timmar och då var jag inte bland de sista ens. Men det var riktigt kul, jobbigt, och mäktig brant och jävlig natur under tiden!
Fantastiskt känsla att ratta hyrbilen hem längst havet sen och lyssna på lite bra musik, för att inte tala om att knäppa en kall öl på vid lagunen när man kom hem till boendet igen. Loppet började 06:30 på morgonen så var hemma igen redan vid lunch. Om man gillar sånt så kan jag rekommendera att hitta något liknande. Också för att uppleva den lokala kulturen, tror jag var en av få som pratade engelska, fick hanka mig fram på den lilla franska jag kan.
Och så var det mest hela tiden, engelska kunde dom enbart hjälpligt på dom mest turistiga ställena. Så det ska man vara medveten om, ön är väldigt fransk överlag.
Åker vi dit igen, vilket vi är sugna på, kanske det blir boende lite mer inne i någon av kuststäderna dock, alternativt dela upp boendet.
Det blev lite väl litet runt om La-Saline-Les-Bains där det här låg, när man var där så pass länge. Man fick gå en bit i mörkret för de flesta restaurangerna om man ville låta bilen stå på kvällarna.
Maten var okej tyckte jag, stundtals riktigt gott. Dom gillar mycket pizza och mackor där, men det var inte alls dumt. Rekommenderar dom mer lokala grejorna, typ rougail saucisses och allt vad det hette. Olika grytor med massa godsaker med ris till. Det blev mycket sånt och jag tyckte det var smakrikt och svingott. Men jag är väl ingen riktig matkännare, skall sägas, så kan tas med en nypa salt kanske.. Tjejen som är mer intresserad av sånt var dock nöjd också!
Delar med mig av lite bilder också, det här blev ju nästan som en liten reserapport vilket jag inte tänkte när jag började skriva, men fick feeling när jag började minnas tilllbaks. Fråga gärna på om det är något mer ni undrar över.
Fransk business i leisure-konfiguration, ojämna mittrader kanonbra för par!
Mysig privat terass på vår bungalow på villa de la plage, där tillbringades många kvällar.
Poolen på boendet, riktigt ombonat, smidigt att man kunde ta ett kvällsdopp.
Solen går upp vid piton maido, och börjar leta sig ner i kratern. Svårtillgängliga små byar där nere, vandring eller helikopter som gäller dit!
Början av terrängloppet innan fältet började sprida ut sig. Väldigt stökig terräng var det men också väldigt vackert.
"Lagunsnorkling i motljus vid boendet" får sista bilden heta.