Senaste nytt

Retur av vara till butik - Pengar tillbaka på Amex Elite. Få dessa till konto.

Det handlar nog inte i första hand om poängen, utan snarare om pengatvätt. Det finns rätt hårda regler från många kortbolag precis vad man får och inte får göra vid en refund. I grund och botten ska allt tillbaka till ursprungskortet, av just den anledningen.

Det får de nog egentligen inte göra. Däremot fungerar det och går oftast igenom i liten skala. Det är också normalt sätt lite "mer tillåtet" när det är fysisk butik eftersom du faktiskt måste vara på plats, och därmed kan kontrolleras på dett annat sätt. (Men kontanter borde du aldrig få)
Om jag minns rätt så har Ikea principen att om det inte går att sätta in på ursprungskortet så får man välja mellan ett annat kort eller ett tillgodohavande (typ presentkort). Så det låter logiskt att inte kunna få ut det i kontanter aka sedlar och mynt

Om jag minns rätt så har Ikea principen att om det inte går att sätta in på ursprungskortet så får man välja mellan ett annat kort eller ett tillgodohavande (typ presentkort). Så det låter logiskt att inte kunna få ut det i kontanter aka sedlar och mynt
Fast om man som "annat kort" kan välja ett "kontokopplat" bankkort så är det ju bara att gå till närmaste bankomat så har man fått ut returen i kontanter. Man kan väl exempelvis påstå att man sagt upp det ursprungliga kortet och det borde rimligen inte göra det omöjligt att returnera varan.

"Fiffel"/gråzon definitivt, men här är jag ute efter vad som går och inte vad man bör göra.

Fast om man som "annat kort" kan välja ett "kontokopplat" bankkort så är det ju bara att gå till närmaste bankomat så har man fått ut returen i kontanter. Man kan väl exempelvis påstå att man sagt upp det ursprungliga kortet och det borde rimligen inte göra det omöjligt att returnera varan.

"Fiffel"/gråzon definitivt, men här är jag ute efter vad som går och inte vad man bör göra.
Ja det funkar. Antar att det blir mer spårbart då vart du fått kontanterna ifrån.

Toppen