Senaste nytt

Resumé från en vecka på Korsika

rsimon

Medlem
Korsika, 21–28 oktober.

Jag gör en liten resumé om ett resmål som det inte finns så mycket om i detta forum. Hoppas den kan inspirera någon till att göra ett besök på ”Skönhetens ö”. Alla bilder läggs in som tumnaglar o är klickbara.

IMG_3281.jpeg
Morens huvud, symbolen för Korsika.

I början av juni när sommarsemestern var godkänd av chefen och planerna för konsertresor också lyste grönt fanns faktiskt en veckas semester kvar i banken. Vad göra, jo lite solljus och D-vitamintankning i medelhavsmiljö vore lämpligt under hösten. Målet med resan skulle vara ren avkoppling, vackra vyer samt god mat o dryck.

Jag var på Korsika 2014 och gillade det då. Vad bättre kunde nu vara att det fanns awardresor i Business med Lufthansa sista veckan i oktober (deras sista flighter dit för säsongen). Sommartid går direktflyg från Sverige.

IMG_3202.jpeg
Ankomst till Bastia.

Rutten blev Stockholm - München - Bastia och samma rutt tillbaka. Jag gjorde en rundtur på ön vid det första besöket så jag visste ungefär vad som väntade och vad jag gillade bäst. Efter att ha letat bekväma hotell med någorlunda standard, krav på havsutsikt och balkong samt gärna fri parkering föll valet på att residera en vecka på Radisson Blu Ajaccio Bay utanför Porticcio på öns sydvästkust 2 mil utanför huvudstaden Ajaccio. Jag hade bokat ett premiumrum som jag var nöjd med, fräscht och helt privat med frostat glas mellan balkongerna.

Jag hyrde en liten bil billigt på ön via Hertz, fick en Fiat 500 elbil som fungerar bra om man är en eller max två personer. Ingen uppgradering men lika bra det, små bilar på slingriga och smala vägar är rätt bra.

IMG_3322.jpeg
Klein aber fein.

Utsikten från balkongen tröttnade jag inte på. Havet var ganska vilt o strömt pga höstvindarna så det blev inget bad. Men tro mig, vackra stränder finns nästan överallt.

IMG_3205.jpeg

IMG_3263.jpeg

IMG_3304.jpeg
Vackra vyer från balkongen.

Tittade i Guide Michelin efter några rekommendationer. Det finns inga stjärnor på ön men väl annat. Blev besök på Auberge de Prunelli och A Nepita. Förrätterna var bäst på båda ställena. På den förstnämnda krogen var höjdpunkten något så enkelt som friterad zucchini och zucchiniblommor med pikant tomatsås. På den andra krogen blev det en riktigt god hummerfylld ravioli med gräddig hummerbisque. Så rika smaker! En dag hade hotellet en väldigt rik buffé med skaldjur, sallader, charkuteri, grill med kött och fisk. För 59 pengar var det ett kap.

IMG_3246.jpeg

IMG_3243.jpeg
Auberge de Prunelli.

IMG_3274.jpeg

IMG_3271.jpeg
A Nepita.

IMG_3212.jpeg
Buffé på hotellet.

IMG_3211.jpeg
Perfekt om man är skaldjursälskare som jag.

De lokala vinerna är enkla men goda. Jag drack blandat vitt och rosé. De karaktäriseras av fruktighet och är lättklunkade. Rosévinet är oftast lika blekt som de populära kusinerna från Provence men billigare och minst lika bra även om det är lokala druvor på ön.

Förutom Ajaccio (Napoleons födelsestad) och Bastia som är hamnstäder med många butiker och sevärdheter finns väldigt mycket natur att njuta av. Korsar man ön mellan dessa städer oavsett det är med tåg eller bil så är det hisnande vyer och panoraman stora delar av turen. Från öst till väst börjar man på vägar genom dalgångar med lätt skog och bergig stäppnatur. Halvvägs tar stora skogar vid. Serpentinvägar och höjdskillnader som känns i öronen vid körning.

IMG_3314.jpeg

IMG_3321.jpeg

IMG_3318.jpeg

IMG_3324.jpeg

IMG_3334.jpeg

Runt om på ön har frihetsfronten FNLC gjort sig påminda med olika budskap.

IMG_3203.jpeg
Franska namn på orter klottras över.

IMG_3315.jpeg

IMG_3338.jpeg

IMG_3339.jpeg
Pang-pang, skotthål!

IMG_3340.jpeg

Summa summarum en väldigt skön vecka med tankning av energi. Pga att det var sista rycket på turistsäsongen var det heller inga köer vare sig på flygplatsen, vid hyrbilen eller på hotellet. Vädret var mest bra, soligt eller halvklart men ganska frisk vind. En dag regnade det hela dagen. Temperaturen dagtid var som kallast 20 grader och som varmast 27 grader men mest var det 22–23.

Avslutar med lite blandade bilder.

IMG_3247.jpeg
Mineralvattenkällan Saint Georges på nästan 1 700 meters höjd.

IMG_3248.jpeg
Riktigt gott!

IMG_3275.jpeg
Justitiepalatset i Ajaccio. Jag jobbar i rättsväsendet så dessa byggnader är alltid intressanta. Polis, häkte, domstol m.m.

IMG_3276.jpeg
Ajaccio.

IMG_3279.jpeg
Vy mot citadellet o gamla staden från en av stadsstränderna i Ajaccio.

IMG_3350.jpeg
Au revoir!


Tack för att du läste ända hit, en resa rekommenderas!
 
Last edited:

Robert flysas

Moderator
@rsimon Tack för en bra rapport om Korsika. Jag har länge tänkt på att flyga dit, ser deras flygplan lyfta och landa på Nice flygplats. Ser verkligen speciellt ut. Hoppas på en resa dit nästa höst
 

rsimon

Medlem
Tack för glada tillrop, mycket är vackert kring medelhavet men Korsika känns verkligen speciellt. Ska tillägga att många hotell och restauranger stänger nu kring månadsskiftet okt/nov. Radisson har öppet nästa vecka också, sedan så har de stängt fram till april.

@Robert flysas Från balkongen kunde jag se flyg ”dina” flyg landa från buktsidan.
 

Robert flysas

Moderator
Tack för glada tillrop, mycket är vackert kring medelhavet men Korsika känns verkligen speciellt. Ska tillägga att många hotell och restauranger stänger nu kring månadsskiftet okt/nov. Radisson har öppet nästa vecka också, sedan så har de stängt fram till april.

@Robert flysas Från balkongen kunde jag se flyg ”dina” flyg landa från buktsidan.
Härligt! Varje gång jag ser dom tänker jag ”dit skulle jag åka”
 

Rickard_O

Medlem
Tack @rsimon Koriska är en plats som alltid lockat, men som jag kanske aldrig kommer besöka, man ska aldrig säga aldrig.
Men enda skälet jag har min sambo till är hennes franskakunskaper, och här verkar dom ju inte göra någon nytta! :D
Skämtåsido, får lösa att besöka Korsika relativt snart, vore riktigt trevligt!
Tack än en gång :)
 
Toppen