Efter en intensiv höst och vinter tänkte jag unna mig lite remote arbete från Palma de Mallorca. Har aldrig rest förut så tar tacksamt emot tips på vart på ön som är bra att bo på (vill helst ha ganska lugnt iom att jag kommer arbete dagtid och vill mest återhämta mig och njuta av god mat på kvällarna). Är det värt att hyra bil och resa runt? Funderar på all-inclusive hotel, är det värt det, vilka ger mest värde för pengarna isf?
Har hittat T&R med SAS för <800kr så tänkte vara borta 4-5 dagar i början/mitten av mars.
Tack för hjälpen!
Har varit på Mallorca flera gånger senaste åren.
I början/mitten av mars kommer Palma att vara lugn när påsken kommer först i april. Du kan absolut bo där och återhämta dig och äta bra på kvällarna. Bara vandrar i gränderna när det är mörkt är otroligt avkopplande.
Hotell förslag. Boutique Hotel Posada Terra Santa ligger på en tyst gränd. Bodde där 2 gånger i höstas. Off season kan du säkert på ett bra pris och kanske en gratis uppgradering om du boka direkt med dem. Jämför pris på deras hemsida och hotels.com Kan vara att ett bättre rum på hotels.com kostar samma som ett mindre rum på hotellets hemsida. Eller vice versa. De har en bra restaurang och en riktigt bra frukost. I närheten ligger 2 riktigt bra krogar. Cuina Vivant (lokal mat med otroligt prisvärd dagens lunch och inte dyr på kvällen heller). Tomas och Pilar (ett par) gör allt själv och är hur trevliga som helst. Även L'Informal Taco bör besökas. Finns annat än taco och det här är inte vad vi tänker när vi tänka tacos i Sverige. Det är bara att titta på bilderna och reviews på Google Maps. Både ställen, särskilt Cuina Vivant lever på lokalbefolkning inte turister. The Library STFU är en helt magisk cocktail bar ungefär 15 minuters promenad från de centrala delarna av Palma's Old Town.
Boende utanför Palma. Vill du har det riktigt lugnt testa att bo i Fornalutx. Har aldrig bott där själv men den lilla byn är helt magiskt under lågsäsong.
Utmaningen kan vara att hitta en variation av restauranger när det inte är högsäsong. Min favorit är Moxie, men just nu är den stängd för säsongen. Osäker när de öppnar igen. Du kan kanske ta kontakt via telefon (finns ett nummer i google maps) eller Instagram message
https://www.instagram.com/moxie_restaurant/
Pollença är mycket mindre än Palma, med mycket större än Fornalutx. Can Aulí Luxury Retreat är ett riktigt fint hotell. Otrolig frukost. Kommer att vara hur lugn som helst i mars. Bör inte vara problem att få ett rum med ett bra skrivbord att jobba vid om man säga till (samma sak med Hotel Posada Terra Santa i Palma). De kan ha bra paket med uppgraderingar när det är lågsäsong. Finns en hel del att göra i Pollença och runt omkring. De restaurangerna som är stängda i mars kommer att vara de som lever på turister, så även om utbudet kan vara mindre än under sommaren kommer du att hitta bra ställen. Vi åt bra på Cafeteria Can Nas (frukost/lunch),
Bo's Specialty Coffee (frukost/lunch, inte svensk trots namnet) och Anima och Farina.
Sist i närheten av Soller (30 minuters promenad, kanske 15 med bil). Muleta de Ca S'Hereu. Igen, otroligt avsläppnande. Mycket vandring direkt utanför dörren. Mycket isolerad. Vägen upp med bil kan vara lite skrämmande första gången, särskilt om du möte en annan bil (väldig osannolikt off season). Men kollar i förväg hur de kan hjälpa dig med måltider och om det finns rum med vettig arbetsplats. Vi var där i slutet av mars förra året och inget problem med frukost och middag men jag vet inte hur det hade varit med lunch om vi hade behövt det. Vi var där för att koppla av så jag tänkte inte de minsta om hur det var med arbetsplats.
Hoppas du få en fin resa. Jag har en vän som flyttade dit för några år sedan. Pga har jag varit där flera gången nu, alltid lågsäsong, alltid bort från turisterna, och är nu helt förälskad i ön.
PS undvik ställen som säljer sig som All inclusive. Det kommer att vara turistställen som inte är avkopplande och lång från genuint Mallorca. Däremot har alla hotell jag har nämnt bra mat onsite, både frukost och middag