Senaste nytt

Restaurangtips i Madrid?

Tvekade om jag skulle posta detta besöket i Michelin-tråden, men bestämde mig trots allt att redovisa här istället. Restaurangen har ju faktiskt fortfarande ingen stjärna i Guide Michelin. Jag skulle dock bli otroligt förvånad som inte Dani García och hans nya satsning Smoked Room Fire Omakase får en stjärna nästa gång det delas ut stjärnor i Spanien.

Dani García står bakom ett antal restauranger i Spanien men är väl mest känd för att 2018 fått tre stjärnor för restaurangen Dani García Restaurant i Marbella och sedan bara månader efter detta meddela att restaurangen skulle stänga.

Smoked Room ligger i källaren till hotellet Hyatt Regency Hesperia på paradgatan Paseo de la Castellana och man följer en liten mörk gång för att kommer ner till restaurangen. I samma källare huserar även en annan av hans restauranger nämligen Leña.
Visa bifogad bild 120577 Visa bifogad bild 120578
Smoked room är ett litet ställe. 6 platser i baren som överblickar grillen och kockarnas arbete, plus två ytterligare bord.
Visa bifogad bild 120580
Det finns bara en meny att välja på som omfattar 15 rätter och kostar 135 euro. Vinpaketet som vi inte tog kostade 80 euro. Så här såg meny ut:
Visa bifogad bild 120581
Här följer en bildkavalkad av rätter.
Visa bifogad bild 120582 Visa bifogad bild 120583 Visa bifogad bild 120584 Visa bifogad bild 120585 Visa bifogad bild 120586 Visa bifogad bild 120587 Visa bifogad bild 120588 Visa bifogad bild 120590 Visa bifogad bild 120591 Visa bifogad bild 120594 Visa bifogad bild 120595 Visa bifogad bild 120599 Visa bifogad bild 120589 Visa bifogad bild 120592 Visa bifogad bild 120593 Visa bifogad bild 120596 Visa bifogad bild 120597 Visa bifogad bild 120598
Så klart mycket fokus på rök och grillade rätter men inget som tog över eller blev enformigt. Genomgående riktigt bra utförda rätter och en hel del otroligt goda! Bland annat grillade percebes och dashi de tomate.

Vi var mycket nöjda både med mat och dryck (drack ett antal glas som restaurangens sommelier rekommenderade) och skulle absolut rekommendera ett besök. Boka gärna ett bord i baren så man kan se kockarna in action.
Grymt, jag måste helt enkelt till Madrid!
 

Skogi

Medlem
Här kommer några barer som jag gillar:

1862 Dry Bar - Calle del Pez 27
Adam Y Van Eekelen - Marquez de Santa Ana 30 (ligger väldigt nära 1862 Dry Bar)
Martínez Bar - Calle Barco 4
The Passenger - Calle del Pez 16
Terraza Cibeles - Takterass med utsikt över Plaza de Cibeles
La Terazza del Urban - Ligger vid Hotel Urban på Carrera de San Jerónimo 34

...och glöm inte Bar Cock som nämns i ett av de första inläggen!

Vi åker ner nästa vecka en sväng, ser fram emot att ge dessa en chans!

Har det tillkommit något mer kul sedan pandemin? Det var ett tag sen sist.
 

Samosaguas

Medlem
Vi åker ner nästa vecka en sväng, ser fram emot att ge dessa en chans!

Har det tillkommit något mer kul sedan pandemin? Det var ett tag sen sist.
Skoj att du ska till Madrid! Jag är faktiskt här just nu. Den där listan var ett tag sen så har kommit lite nya ställen. Här kommer lite nya tillskott för cocktails:

* La Santoría
* Savas
* The Dash
* Santos y Desamparados
* Salmon Guru
* Angelita Madrid

Bienvenidos a Madrid!
 

toer00

Medlem
Madrid är en av mina favoritplatser på denna jord (kanske för att jag bodde där 7 år i min ungdom)… Hala Madrid! ⚽
Skall tillbaka dit i sommar efter 3 års pandemi frånvarå, ni som hinner dit får gärna tipsa om sjyssta tapasbarer samt restauranger typ Botín (som serverar typ helstek spädgris och dito lamm)...
 

Samosaguas

Medlem
Madrid är en av mina favoritplatser på denna jord (kanske för att jag bodde där 7 år i min ungdom)… Hala Madrid! ⚽
Skall tillbaka dit i sommar efter 3 års pandemi frånvarå, ni som hinner dit får gärna tipsa om sjyssta tapasbarer samt restauranger typ Botín (som serverar typ helstek spädgris och dito lamm)...
Letar du klassiska tapasbarer så skulle jag rekommendera att kolla på denna karta. Både Casa Labra och Bodega de la Ardosa är väl värda besök. Gillar du sherry så är ju Antonio Sánchez ett måste.
 

Attachments

  • mapa_restaurantescentenarios_madrid.pdf
    {memory} MB · Visningar: 82
Toppen