Senaste nytt

Resor med öl

Det var länge sedan jag bidrog i denna tråd, mina resor just nu görs via svensk räls dit SJ tar mig för stunden. Men med sportlov så vart det i alla fall en tur med Silja Line till Helsingfors och även om fokus var på de två yngsta i familjen Mimer så hann jag med ett kort stopp på ett ställe i Helsingfors som rekommenderats mig, Juova Hanahuone, Kaisaniemenkatu 3b. Ett stenkast från Centralstationen i Helsingfors.

PXL_20260223_124553589.MP.jpg

Baren

PXL_20260223_125007145.MP~2.jpg

Ölen på tap del 1

PXL_20260223_125047132.jpg

Ölen på tap del 2

PXL_20260223_125039866.jpg

I glasen hamnade de två öl som fanns på tap från Other Half, Green City till vänster rätt ordinär NEIPA, och Extra Tall Kiwi till höger, DNEIPA av hög klass, där Other Half brukar vara.

PXL_20260223_124958528.jpg

Juova Hanahuone rekommenderas. Trevligt ställe, trevlig person, enligt den själva runt 300 öl att välja mellan. En del av dem kunde man också köpa med sig hem från välfyllda kylskåp.

PXL_20260223_124816577.MP.jpg

Last edited:
Då tjänsten tog mig till Nyköping så passade jag på att ta mig till Nils Oscar och deras tap room Gamla Brygghuset, Fruängsgatan 2 i Nyköping.

PXL_20260319_163816393.jpg

Kvällens meny

PXL_20260319_163912818.jpg

För min del väntade en ölprovning med tillhörande bryggerivisning, det hela brakade loss med en Södermalmspilsner.

PXL_20260319_164914873.MACRO_FOCUS.MP.jpg

En stund senare, både i tid och antal öl, var det dags för en Korvöl.

PXL_20260319_171924980.MACRO_FOCUS.jpg

Och inne på bryggeriet så var sällskapet Iron Maiden ölet Trooper.

PXL_20260319_174428463.jpg

Via bitter, DIPA och barley wine blev sedan provningens nionde och sista öl en imperial stout anno 2024.

c857f0d9-921d-4462-8b36-9d41176fd4b7.jpg

En mycket väl genomförd provning med fenomenalt trevligt personal gjorde att kvällen i sig kändes mycket lyckad. Nils Oscar är en av anledningarna till jag dricker Craft Beer idag, är så pass gammal att jag har druckit öl från dem när de huserade på Kungsholmen i Stockholm. Tyvärr så har de försvunnit från min karta, deras medvetna satsning på lageröl är väl en del av anledningen men också att deras öl, i mitt tycke, generellt känns lite tunn.

Till sist... när man ändå är i Nyköping så tog jag och mitt sällskap chansen att besöka Nyköping brewing också. Eller vi försökte i alla fall, vi möttes av en låst dörr när vi kom dit 21.30 trots utlovad öppettid till 23.00...

Var i Vilnius för ett par månader sen och inför resan så sökte jag här i tråden för tips men hittade inga. Så när jag var där antecknade jag lite men glömde avrapportera här, det blev dåligt med bilder menmen bättre än inget och det här kommer bli lite av en referens för egen del när jag åker tillbaka.

Alaus Biblioteka (https://maps.app.goo.gl/pyPa7WowJHzHQ7K78)
Blandat med både öl som dom tagit fram tillsammans med Litauiska bryggerier, annan Litauisk och internationella öl. Väldigt avslappnat, kändes som det var mer ett ställe dit lokala gick, sen var ju det här mitt i kalla vintern så det var inte direkt turistsäsong.
IMG_6680.jpeg

Local Pub (https://maps.app.goo.gl/C6wfFHsxXNwto1X76)
På samma gata som Alaus finns också Local Pub. Namnet lurar en här tyckte jag för det gav turistvibbar, men det smittades nog av det för jag kom gåendes från gamla stan, men det var ett trevligt ställe att sitta och vila fötterna på ändå. Bra variation med Litauisk och internationella öl.
IMG_6679.jpeg

HAZE PUB (https://maps.app.goo.gl/2pwacuesDizpsdHt8)
Det här stället hade karaktär, krossat glas på golvet, väskor och grejor kvar från gästerna kvällen innan, sånt är ändå lite härligt tycker jag. Pratade lite med bartendern och han sa att dom i princip bara hade Litauisk öl, det var inte många men det räckte gott. På den korta stunden jag var där innan det var dags för middag så gick musiken från någon metal till Eminem och sen lite Creedence, bra blandning.
IMG_6644.jpeg

Def Enjoy (https://maps.app.goo.gl/VvN3cziMFPr1b7jg9)
Några dörrar längre bort fanns det här stället, totalt raka motsatsen mot Haze pub. Det här kändes som en apple store, dom spelade någon (vad jag gissar var) AI genererad jazz-lounge-lofi musik , det här var inte ett ställe för mig men ölen var god. Dom hade bara internationella öl enligt bartendern. Blev en kort visit här och inga bilder.

Om jag bara fick besöka 2 av dom här 4 så blir det Alaus och Haze pub

Var i Vilnius för ett par månader sen och inför resan så sökte jag här i tråden för tips men hittade inga. Så när jag var där antecknade jag lite men glömde avrapportera här, det blev dåligt med bilder menmen bättre än inget och det här kommer bli lite av en referens för egen del när jag åker tillbaka.

Alaus Biblioteka (https://maps.app.goo.gl/pyPa7WowJHzHQ7K78)
Blandat med både öl som dom tagit fram tillsammans med Litauiska bryggerier, annan Litauisk och internationella öl. Väldigt avslappnat, kändes som det var mer ett ställe dit lokala gick, sen var ju det här mitt i kalla vintern så det var inte direkt turistsäsong.
Visa bifogad bild 173886

Local Pub (https://maps.app.goo.gl/C6wfFHsxXNwto1X76)
På samma gata som Alaus finns också Local Pub. Namnet lurar en här tyckte jag för det gav turistvibbar, men det smittades nog av det för jag kom gåendes från gamla stan, men det var ett trevligt ställe att sitta och vila fötterna på ändå. Bra variation med Litauisk och internationella öl.
Visa bifogad bild 173885

HAZE PUB (https://maps.app.goo.gl/2pwacuesDizpsdHt8)
Det här stället hade karaktär, krossat glas på golvet, väskor och grejor kvar från gästerna kvällen innan, sånt är ändå lite härligt tycker jag. Pratade lite med bartendern och han sa att dom i princip bara hade Litauisk öl, det var inte många men det räckte gott. På den korta stunden jag var där innan det var dags för middag så gick musiken från någon metal till Eminem och sen lite Creedence, bra blandning.
Visa bifogad bild 173884

Def Enjoy (https://maps.app.goo.gl/VvN3cziMFPr1b7jg9)
Några dörrar längre bort fanns det här stället, totalt raka motsatsen mot Haze pub. Det här kändes som en apple store, dom spelade någon (vad jag gissar var) AI genererad jazz-lounge-lofi musik , det här var inte ett ställe för mig men ölen var god. Dom hade bara internationella öl enligt bartendern. Blev en kort visit här och inga bilder.

Om jag bara fick besöka 2 av dom här 4 så blir det Alaus och Haze pub
Förutom dom nämnda, där jag håller Alus Biblioteka helt klart högst för öl och soft ställe, så har också Beer-House & Craft Kitchen några kylar med både lokalt och internationellt.
cbd1e38ad44767436b854b659179724a.jpg

Det var länge sedan jag bidrog i denna tråd, mina resor just nu görs via svensk räls dit SJ tar mig för stunden. Men med sportlov så vart det i alla fall en tur med Silja Line till Helsingfors och även om fokus var på de två yngsta i familjen Mimer så hann jag med ett kort stopp på ett ställe i Helsingfors som rekommenderats mig, Juova Hanahuone, Kaisaniemenkatu 3b. Ett stenkast från Centralstationen i Helsingfors.

Visa bifogad bild 173100

Baren

Visa bifogad bild 173102

Ölen på tap del 1

Visa bifogad bild 173108

Ölen på tap del 2

Visa bifogad bild 173109

I glasen hamnade de två öl som fanns på tap från Other Half, Green City till vänster rätt ordinär NEIPA, och Extra Tall Kiwi till höger, DNEIPA av hög klass, där Other Half brukar vara.

Visa bifogad bild 173105

Juova Hanahuone rekommenderas. Trevligt ställe, trevlig person, enligt den själva runt 300 öl att välja mellan. En del av dem kunde man också köpa med sig hem från välfyllda kylskåp.

Visa bifogad bild 173106
Här stannade jag till innan jag tog tåget ut till flygplatsen för några helger sen , det var riktigt bra

Förutom dom nämnda, där jag håller Alus Biblioteka helt klart högst för öl och soft ställe, så har också Beer-House & Craft Kitchen några kylar med både lokalt och internationellt.
cbd1e38ad44767436b854b659179724a.jpg
Nice, det lägger jag till i att besöka-listan

Toppen