Senaste nytt

Resor med öl

Wendestam

Medlem
Var i Los Angeles i höstas och hann med följande bryggerier:

Santa Monica Brew Works
Ligger i Santa Monica som kanske hörs på namnet. Klart värt ett besök. Santa Monica Brew Works - Beach Brewed Local Craft Beer

Angel City Brewery
Ligger lite utanför downtown, men ändå mitt i. Bra foodtrucks utanför och mycket god öl. Home - Angel City Brewery

Mumford Brewing
Ligger bara 5-7min gångväg från ovan nämnda. Bra kombo med andra ord. MUMFORD BREWING

Karl Strauss Brewing Company
Besökte bara deras stora ölhall mitt i downtown. Mycket öl på fal och bra stämning. Karl Strauss Brewing Company | Proudly Independent Since '89

Hittade bilder från tre av de:

Santa Monica
IMG_4072.JPG


Angel City
IMG_4097.JPG


Karl Strauss
IMG_4123.JPG
 
Last edited:

Wendestam

Medlem
Var i Ho Chi Minh för ett par veckor sedan och sprang på detta. Ligger mitt i city med en lite dold ingång. Namnet står på fasaden, men sen är det en trappa upp, 180gr från det hållet man kom in, när man gått in genom porten vilket inte är lätt att förstå. Väl dold pärla med andra ord :)

Pasteur Street Brewing Company
Lite väl högt i pris om du jämför med lokala ölen men klart värt det. Har för mig att provbrickan med 6st gick på ca 200.000 pengar (ca 80kr)
Homepage - Bia Crafted In Vietnam

IMG_4829.JPG
 

rosenstam

Medlem
Var i Ho Chi Minh för ett par veckor sedan och sprang på detta. Ligger mitt i city med en lite dold ingång. Namnet står på fasaden, men sen är det en trappa upp, 180gr från det hållet man kom in, när man gått in genom porten vilket inte är lätt att förstå. Väl dold pärla med andra ord :)

Pasteur Street Brewing Company
Lite väl högt i pris om du jämför med lokala ölen men klart värt det. Har för mig att provbrickan med 6st gick på ca 200.000 pengar (ca 80kr)
Homepage - Bia Crafted In Vietnam

Visa bifogad bild 72500
Tack för tipset, blir ett besök inom kort
 
Var i Torshavn den gångna helgen och kan tipsa om Mikkeller som har 16 kranar och en del burkar/flaskor. Rätt mysig lokal som är belägen i ett hus som har 500 år på nacken.

IMG_20180126_151236.jpg
IMG_20180126_182632.jpg
IMG_20180126_182418.jpg

Ett mindre ställe men med suverän service och en del intressanta öl från Isländska Borg Brugghus plus en del blandade flaskor är Bjorkovin. Efter ett tag var min reskamrat och jag ensamma i salongen så det blev ett långt snack med den trevliga danska bartendern som t o m plockade fram en Imperial Stout som inte fanns med på någon lista. (han bjöd på den)

IMG_20180127_180958.jpg

De bägge ställena låg nära varandra, på gångavstånd från de olika hotell som passerades. Både fredag och lördag var väldigt lugna på andra gäster, nästan lite märkligt att ställena var öppna med tanke på att gästerna var så få.
 
Just ja, måste också passa på att nämna Rusdrekkasöla Landsins, Färöarnas motsvarighet till Systembolaget. Butiken i Torshavn låg lite drygt 25 minuter till fots från city. Butiken var luftig och fräsch, priserna helt ok. Utbudet var bättre än väntat, fanns en hel del inhemsk öl från de två bryggerier som finns på Färöarna liksom utländska öl. (bland annat legendariska trappistölet Westvleteren 12)

IMG_20180127_125122.jpg
IMG_20180127_125310.jpg
IMG_20180127_125543.jpg
 

Mimer

Medlem
Fyller på glasen med följande ställen i Los Angeles:

Father’s Office i Santa Monica, bra craft beer, magiska hamburgare.
The Propagator, Firestone Walker pub/restaurang i Venice/Marina Del Rey.
BJ’s, kedja ja men deras egna öl håller helt ok klass. Flera ställen i LA.
Blue Dog Beer Tavern i Sherman Oaks. Utmärkt craft beer, grymma hamburgare.
Glendale Tap i Glendale. 52 kranar som ständigt förnyas. Dessutom nära till Pacific Plate och Golden Road bryggerierna.

Köpa flaskor istället? Total Wine and More har (trots namnet) allt du behöver i ölväg. Finns på flera ställen i LA.

Kan för övrigt skriva under på Pasteur Street Brewing i Ho Chi Minh. Äntligen fick jag humle i ölen igen efter nästan två veckor av ljus eller mörk lager. Och om du är i den delen av världen så vill jag också vurma för Siem Reap Brew Pub i Siem Reap/Angkor Wat. Bryggeripub med finfint käk också.
 

Mimer

Medlem
Tar lite ställen i Oslo också som jag har passerat.

Bryggeripubar:

Amundsen:
Bryggeripub i centrala Oslo, ett stenkast från Karl Johan. Hyfsad mat men den öl jag har provat därifrån har varit relativt ointressant. Mer av typen ljus/mörk lager. Hyfsat ölutbud i övrigt, en del norskt på flaska. Generösa öppettider.

Schouskjelleren: Lite norr om Oslo centrum på väg upp mot Grünerlökka. Inte superintressant öl här heller, mer av typen ljus/mörk lager, men en trevlig lokal. Väldigt generösa öppettider.

Grünerlökka Brygghus: Föga överraskande i området Grünerlökka i norra delen av Oslo centrum. Det går spårvagn hit men det är också bara en kvart att gå. Lite lätt ”shady” område att gå igenom dock. I mitt tycke bästa bryggeripuben i Oslo, väldigt bra utbud såväl av sitt egna sortiment men också av flaskor från såväl andra norska som utländska bryggerier.

Crow Bryggeri: Bryggeripub i mer centrala Oslo. Bra utbud av egna intressanta öl. En del hel del på tapp som inte är deras egna. Påminner mycket om gamla Mikkeller i Stockholm i den meningen, lokalen är väldigt mycket större bar. Bra flaskutbud i övrigt.


Barer:
Oslo Mekaniske Verksted:
Enormt häftig lokal lite öster om Oslo centrum, gångavstånd från järnvägsstationen. Dyra dock… Två halvliter öl från Haandbryggeriet kostade mig motsvarande 273 kronor. Men lokalen…!

Café Sara:
Ruggigt bra ölutbud, älskar detta ställe. Norra delen av Oslo centrum igen, på väg mot Grünelökka.

Café Fiasco: Som Café Sara ett fantastiskt utbud. Mitt i smeten precis vid järnvägsstationen.

BrewDog Oslo: Om du ändå är i Grünelökka och skall ta ett par öl och behöver ett par öl till så hittar du även BrewDog enligt standardrecept där.

Mathallen Oslo: Riktigt bra saluhall där det restauranger, möjlighet att köpa med sig mat och en bra ölbar med stort utbud. Ligger i västra delen av Grünelökka.

Och så en kaffe… Tim Wendelboe. Grymt färskt och fint kaffe som rostas i butiken/caféet. Ligger även det uppe i Grünelökka.
 
Hur är det med Austin? Jag är där lite titt som tätt, men har inte hunnit gräva ner mig något i hur den lokala öl-scenen ser ut förutom några besök på bryggerier.
 
Hur är det med Austin? Jag är där lite titt som tätt, men har inte hunnit gräva ner mig något i hur den lokala öl-scenen ser ut förutom några besök på bryggerier.
Jester King ligger i Austin och dom hade jag gärna velat åka till. De gör mycket traditionell Belgien-inspererad suröl. Kanske lite väl nördigt för den oinvigde, men säkert spännande att besöka.
 
Toppen