Ny tjänsteresa i Mälardalen ger chansen att bocka av fler ölställen. Denna gång Eskiltuna och besök på två tap room. Först ut Nornir Brewery in en liten gränd från Kungsgatan 20.
Normalt sett så har de 12 av sina egna öl på tapp, till dags datum har de bryggt 173 unika öl, de flesta bara en gång upplyste den mycket trevliga personalen.
Ur dessa vart det en provsmakningsbricka, från vänster till höger Ratatoskr brown IPA, Pepp(r)ad Flimingo suris och Mörk Materia kaffestout.
Surisen var lite klen i smaken, de mörkare var inte alls dum. Skickar med två.bilder från bryggeriet i samma lokal.
Helt ok öl, väldigt trevlig personal. Blir fler besök på Nornir om jag är i Eskilstuna.
Men det fanns ett ställe till på listan, tio minuters promenad senare befann jag mig i den "industrihistoriska" delen av Eskilstuna för ett besök på Eskilstuna Ölkultur.
16 öl på tapp kan erbjudas här, de flesta egna skapelser.
Även här brygger man sin öl i lokalen.
Först ut en pilsner som tyvärr var lite fadd, slutet på fatet kanske.
Som följdes upp av en betydligt bättre veteöl.
Eskilstuna Ölkultur då? Lokalen är riktigt häftig, området runt omkring likaså. Inte alls lika trevlig personal här dock, kändes som om jag störde. Förvånade mig lite...
En fundering också, har Eskiltuna Ölkultur lite bytt inriktning? Det jag har köpt på Bolis har varit dubbel, trippel, quad, barley wine och annan mer utmanande öl.
Tämligen lite av det i deras tap room. I alla fall just nu.