Senaste nytt

Resmål UTAN krav på tester

Tyskland må förvisso inte kräva intyg på inresa, men besök ska loggas i restauranger, butiker osv. På många ställen finns testkrav där testen får vara Max 24 timmar gamla. Så om trådskaparen vill undvika pappersarbete, test och följa lokala restriktioner så är Tyskland verkligen inte ett ställe att åka till.

I övrigt håller jag med @Karlssonskan.

För att öka effektiviteten kanske man kunde etablera någon form av klagomur i Övrigt dit man kan hänvisa alla moraliska pekpinnar och annat ointressant gnägg så slipper vi läsa det här?

Oerhört provocerande inlägg med tanke på att vi är flera här inne som har slitit med alla covidsjuka i över ett år. Hoppas du är ung och vid hälsan, så att du kanske ”orkar” med en eventuell behandling senare…
Ser inga konstigheter att klaga på tester som är rena cancern för reseindustrin. Tycker själv att flygbolagen borde lobba hårt för att få bort testkravet då det inte är hållbart när resandet återhämtar sig helt. Bara idag så måste man stå i köer i flera timmar på flygplatserna för att bli incheckad manuellt för att verifiera test/vaccinationsintyg. Många flyg som blir försenade och det skapar stress bland resenärerna.

Montenegro har inga testkrav för inresa. (Flyger man ex. SAS till Tivat från Cph så måste du klart testas ändå för danskarnas räkning..)
Har själv en ”Balkan-Roadtrip” inplanerad om några veckor; det ska ännu vara smidigt att köra mellan Albanien, Kroatien och Monte.

Ser inga konstigheter att klaga på tester som är rena cancern för reseindustrin. Tycker själv att flygbolagen borde lobba hårt för att få bort testkravet då det inte är hållbart när resandet återhämtar sig helt. Bara idag så måste man stå i köer i flera timmar på flygplatserna för att bli incheckad manuellt för att verifiera test/vaccinationsintyg. Många flyg som blir försenade och det skapar stress bland resenärerna.
Flygbolagen fick ju mycket, både rättfärdig och icke-rättfärdig, kritik under pandemins startskede. Jag tror de av ren försiktighet inte vill trycka på alltför mycket för lättande av restriktioner (även om det korsiktigt ekonomiskt vore helt rätt för dem att göra det), eftersom de definitivt inte vill bli stående med svarte petter om resultatet blir ytterligare ett par vågor med smitta. (Och i slutändan varesig det är deras fel eller inte)

Just det faktum att testen gör det krångligare och därmed minskar resandet, har ju faktiskt den direkta effekten också. Färre personer reser. Vilket nog är ett mål som många policy-skapare önskar, men det är bättre att på detta sett få resultatet indirekt, för då kan folk inte klaga på deras direkta aktioner...

För övrigt sällar jag mig till de som tidigare rekommenderat -- vart du än åker, räkna inte med att du kan komma hem igen utan test. Och välj ett resmål där det finns mer än ett alternativ hem. Kurvorna går kraftigt åt fel håll i många delar av europa och världen just nu, och vi vet av erfarenhet att restriktioner kan dyka upp med extremt kort förvarning.

Tipset är att ändå boka ett antigentest dagen innan du planerar att åka, ifall att reglerna ändras snabbt. Kan ju avbokas sen. Och hemresan bör vara XXX-Sverige direkt, ifall att transitland ändrar reglerna medans du är borta.

• Gilla
Reactions: hco
Ett antigen med reseintyg via typ vaccina kostar ju ingenting i varken tid eller pengar. Tänk förr eller på dom som måste lösa visum hit och dit och eller krav på gula febern vaccin osv.

Basera resmål på vart du vill åka och gör det på ett snyggt sätt - mina 4 cents

Jag håller med. Det är mycket ologiska regler som knappast hjälper mot smittspridning men däremot försvårar mycket för reseindustrin. En tysk som flyger från Tyskland till Sverige ska uppvisa negativt coronatest eller vaccinationsintyg för att få resa in i Sverige. Om tysken istället flyger via Köpenhamn kräver svenska myndigheter inte något test, däremot danskarna även om tysken bara är i Kastrups transitområde under 45 minuter. Om tysken väljer att flyga till Sverige via Norge kräver inga myndigheter något test alls.

Åker man på kryssning mellan Stockholm och Tallinn får svenskar kliva av i Tallinn utan några tester. Ester får dock inte kliva av i Stockholm utan test. Åker man på kryssning mellan Stockholm och Helsingfors är det tvärtom - svenskar får inte kliva i land i Helsingfors utan test men finnar får kliva av i Stockholm utan test. Är smittspridningen i Estland eller Tyskland högre än i Sverige eller Danmark? Nej, tvärtom.

Förra månaden hade SvD flera artiklar om att många EU-länder har allehanda krav för inresa men väl vid gränsen var det aldrig någon som brydde sig att kontrollera några handlingar alls. Jag förstår OP som letar efter ett land utan några formella coronakrav överhuvudtaget för inresa.

Last edited:
Apropå saker som snabbt ändras så gäller från idag att man rekommenderas test vid hemkomst från länder utanför norden fram till 31 augusti. Så vill man helt klara sig undan test så är det nog inrikes som gäller...

Toppen